Vita utväxter på Lethrinops sp. redcap och Johnstoni Solo - Svamp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tomangelo
    Användare
    • augusti 2015
    • 10

    Vita utväxter på Lethrinops sp. redcap och Johnstoni Solo - Svamp?

    Hej! Behöver hjälp med 2 sjuka fiskar i mitt malawi 720L. En Lethrinops sp. Redcap har en vit bula utvuxen ovanför munnen. Misstänkte först att det kunde vara hålihuvet/flagellat/bukvattenson och medicinerade därför fisken i karantänkar med Octozin. Tyckte den blev lite bättre, satte tillbaka den, men utväxten återkom och tilltog. Beter sig i övrigt helt normalt. För några dagar sedan upptäckte jag att ytterliggare en fisk, Placidochromis Johnstoni Solo, fått en "torskpigg"-liknande utväxt precis under munnen framkant. SE BILDERNA!
    Klicka på bilden för större version

Namn: Sjuk-Lethrinops-med-pil.jpg
Visningar: 1
Storlek: 456,5 KB
ID: 701703
    Klicka på bilden för större version

Namn: Sjuk-Johnstoni-Solo-med-Pil.jpg
Visningar: 1
Storlek: 881,5 KB
ID: 701702


    Kan det vara svamp? Nån som känner igen detta?

    Nedan kommer en längre utveckling, enligt Kjells uppmaning på Zoopet....

    Tacksam för snabb respons!

    1/ Hur stort är akvariet?
    720 L Malawi

    2/ Vilken filtrering använder du?
    Powerhead bakom BTN-moduler, 3 separata kammare med filtermatta, ca 4500 L/min

    3/ När startade du akvariet?
    Juli 2017, men filtermattekuber var igångkörda i Fluval FX6 filter under 6 veckor i ett annat 540 L kar, parallellt med dess ordinarie filter.

    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?

    Huvuddelen av fiskar kom i vid samma tillfälle, inhandlade hos Kent i Nol:

    Placidochromis Johnstoni Solo, 2+2
    Copadichromis Borleyi Redfin, 1+1
    Aulonocara Baenschi, 1+1
    Placidochromis Phenocilus Whitelip, 2+2
    Lethrinops sp Redcap, 2+2
    Mal L-121, 4

    1 vecka senare tillkom från akvariehandlare:
    Copadichromis Borleyi Redfin, 3 honor
    Aulonocara Baenschi, 2 honor

    3 veckor senare tillkom från privat:
    Protomelas Taeniolatus, 1 hane
    Aulonocara Jacobfreibergi, Otterpoint, 3 små hanar


    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    Enligt ovan.

    Stora fiskar (12-18 cm):
    Borleyihanen
    Baenschihanen
    Protomelashanen

    Små fiskar (5-8 cm):
    Baenschihonor
    Lethrinopshonor
    Whiteliphonor
    L-121


    Mellan (6-10cm):
    Borleyihonor
    Johnstoni Solo

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    Nej

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    pH: 7.2, KH: 3-4

    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    pH: 8.2, KH: 8-10, 0.010-0.020 mg/L

    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    30% varje vecka

    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    1 dag sedan, 30%

    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Nej

    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    Nej

    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Nej

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    Tropical pellets 1-2 ggn/dag, röd räkmix vid enstaka tillfällen hitintills

    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Nej

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    Det började med att jag såg att en Lethrinops Radcap hane hade en vit fäck ovanför munnen, typ på näsan, ca 0.5 mm. Det var snarare en bula än ett ”hål” eller inbuktning. Tyckte att den växte( till ca 1mm) och även buktade ut mer, som en vit bula. Misstänkte hålihuvet/flagelat/bukvattensot = Flyttade den till karantän och medicinerade med Octozin, totalt ca 7 dagar. Tyckte utväxten blev mindre tydlig = satte tillbaka fisken i 720-karet.

    Nu någon vecka senare så tycker jag att utväxten återtagit sin storlek (1 mm) och form. (Se bild 1)

    Därtill så har ytterliggare en fisk, Johnstoni Solo, fått en märklig utväxt precis under munnen, ungefär som på en torsk… (se bild 2)

    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    En L-121 mal dog ca 7 dagar efter de kommit i karet. Inga andra.

    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    Nej, egentligen. Alla är aktiva, simmar och äter tillsynes helt normalt, dvs även de 2 sjuka. De flesta fiskar kan ibland klia sig mot stenar etc. Har därför tillsatt grovsalt ibland.

    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    Ja = se 16/ ovan!

    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    Ja = se 16/ ovan!

    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    Se = 16/ ovan!

    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Ja.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Ser utbuktande ut med luddig yta. Jag gissar svamp.
    • Håll vattnet regelbundet bytt så nitrat ligger lågt (nitrit är givet)
    • Salta 1dl per hundra liter. När du byter vatten fyll på med salt motsvarande nytt vatten. Dvs byter du bort 300 liter fyller på du på med 3dl salt.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • tomangelo
      Användare
      • augusti 2015
      • 10

      #3
      Stort tack för snabbt svar! Så du tycker inte jag behöver överväga andra medikamenter i nuläget?

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Lyssna gärna på andra jag är inte expert, men jag skulle köra salt 1-2 veckor innan annan åtgärd. Ola kansk eskulle säga 3dl/100 liter. Jag ska se om han har möjlighet att kika in här
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        Arbetssätt...