Råd om hur reda upp i fisksoppan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias
    Användare
    • maj 2013
    • 21

    #16
    Tack, jag skall göra det!
    Eftersom jag idag har ett 375-liters så kanske det är mer logiskt att titta på aulonocara än haplis.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #17
      Ursprungligen postat av Mathias
      Tack, jag skall göra det!
      Eftersom jag idag har ett 375-liters så kanske det är mer logiskt att titta på aulonocara än haplis.
      Ja det finns ju grymt många fina aulonocaror som även funkar med andra lugna haplisar.

      Kommentar

      • Mathias
        Användare
        • maj 2013
        • 21

        #18
        Hur gör jag om jag vill hålla ett fåtal fiskar?
        Hur skulle det bli om jag har Aolonocara baenschi 2+4 eller 3+6 endast!

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #19
          Ursprungligen postat av Mathias
          Hur gör jag om jag vill hålla ett fåtal fiskar?
          Hur skulle det bli om jag har Aolonocara baenschi 2+4 eller 3+6 endast!
          Prova! Kanske till och med 4+6, lite malar kanske. Efter ett tag kanske du märker hur du och fiskarna trivs med det eller inte. Då kan du jy skaffa en art till kanske. Låter grymt, tycker jag att ha en lite större grupp baenschi i 375

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #20
            Ja det funkar, minst tre hanar så att aggressionerna sprids på fler. Sen kan du, som Pabbe är inne på, komplettera med ytterligare art sen när det satt sig.

            Kommentar

            • Mathias
              Användare
              • maj 2013
              • 21

              #21
              Det låter lovande.
              Om jag skulle skaffa 1+2 och låta dom leka, kan jag låta honan spotta i akvariet och föda upp kullen där eller äter de upp dom?

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #22
                Ursprungligen postat av Mathias
                Det låter lovande.
                Om jag skulle skaffa 1+2 och låta dom leka, kan jag låta honan spotta i akvariet och föda upp kullen där eller äter de upp dom?
                Det blir säkert några kvar om de har gömställen.

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #23
                  Känns som ett rätt tråkigt akvarium med bara 1 + 2, kör på 4 + 4 istället! Då kan du skaffa en grupp till av en annan art sen på typ 8-10 stycken. Sen är burken klar! Det är därför det är så viktigt att tänka igenom fiskvalet eftersom det lätt blir fisksoppa annars. Inget fel i det heller för dom som gillar det. Jag tycker att fisksoppa gör sig bäst i riktigt stora burkar där det inte blir så tätt utan fiskarna har möjlighet att hålla sig till "sin plats".

                  Kommentar

                  • Mathias
                    Användare
                    • maj 2013
                    • 21

                    #24
                    Tack! Då skall jag leta efter 4+4-6.
                    Kan ni rekommendera någon odlare i Sörmland/Östergötlands-trakten ev. Stockholm-Uppsala?

                    Kommentar

                    • Mathias
                      Användare
                      • maj 2013
                      • 21

                      #25
                      Om jag blandar flera olika arter av Aulonocara, bör jag ha 3-4 hanar av varje art, eller är det tillsammans, för att sprida aggressiviteten?

                      Kommentar

                      • Pabbe
                        NCS Medlem
                        • september 2006
                        • 1805

                        #26
                        Fiskar är individer, så det går inte att vara säker på hur en sammansättning ska funka, men visst kan du prova med t.ex två arter och 3-4 hanar var, eller färre. Däremot ska du tänka på att inte ha för närbesläktade, t.ex flera inom stuartgranti-komplexet tillsammans då de lätt korsar. Honorna kan även vara svåra att särskilja, då de ser lika brunbeiga ut mellan arterna.

                        Kommentar

                        • Mathias
                          Användare
                          • maj 2013
                          • 21

                          #27
                          Vad säger erfarenheten?
                          Är det bättre med endast två hannar av samma art så att de kan ta var sitt revir i akvariet eller flera så att ingen kan få ett revir?

                          Kommentar

                          • JRB
                            NCS Medlem
                            • januari 2013
                            • 274

                            #28
                            Erik skriver att du ska tänka färg så att de ej blir för lika, att det blir mer intressant att titta på då... Instämmer helt + att min erfarenhet är att hannar som hävdar revir och därmed "blir bråkiga mobbare" bättre accepterar helt olika färger. Exempelvis olika fläckiga arter kan skapa onödiga problem, jag kunde inte ha Venustus tillsammans med Korallzebra då de hela tiden blev bortjagade och fast de inte är speciellt lika så retar väl fläckar instinktivt att försvara reviret. Det är som att revir kan gå i varandra bara det är olika färger och samtidigt som revirhävdandet gör att de faktiskt färgar ut och blir som vackrast vill man inte se strykfiskar... Jag tror receptet på att få fina fiskar och ett kar med fart i (som man troligen söker med mbunas) är helt olika färgsättningar samt tillräckligt många såväl av varje art som totalt så att aggressioner sprids ut. Jag tycker heller inte det gör något med flera hannar av varje sort då det skapar intressanta duster och exakt som i naturen vet den svagare när det är dags att ge sig. Tyvärr stryker ju också en del fiskar med p.g.a bråk men livslängden är ändå många ggr längre i akvarium än i vilt tillstånd så det är nog som det ska vara.

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              #29
                              Ursprungligen postat av JRB
                              Erik skriver att du ska tänka färg så att de ej blir för lika, att det blir mer intressant att titta på då... Instämmer helt + att min erfarenhet är att hannar som hävdar revir och därmed "blir bråkiga mobbare" bättre accepterar helt olika färger. Exempelvis olika fläckiga arter kan skapa onödiga problem, jag kunde inte ha Venustus tillsammans med Korallzebra då de hela tiden blev bortjagade och fast de inte är speciellt lika så retar väl fläckar instinktivt att försvara reviret. Det är som att revir kan gå i varandra bara det är olika färger och samtidigt som revirhävdandet gör att de faktiskt färgar ut och blir som vackrast vill man inte se strykfiskar... Jag tror receptet på att få fina fiskar och ett kar med fart i (som man troligen söker med mbunas) är helt olika färgsättningar samt tillräckligt många såväl av varje art som totalt så att aggressioner sprids ut. Jag tycker heller inte det gör något med flera hannar av varje sort då det skapar intressanta duster och exakt som i naturen vet den svagare när det är dags att ge sig. Tyvärr stryker ju också en del fiskar med p.g.a bråk men livslängden är ändå många ggr längre i akvarium än i vilt tillstånd så det är nog som det ska vara.
                              Bra inlägg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...