Mätinstument vattenanalyser ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Mätinstument vattenanalyser ?

    När man läser reportage från resor så anges ofta vattenvärden i olika biotoper med temp,Ph och konduktivitet.
    Vilka instrument används ?, var kan man köpa av någorlunda ok klass. Har vissa planer på en artikel i CB där jag behöver mäta i en vattenpö................
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Fungerar det inte med dropptest då? Mätare brukar ju vara rätt dyra iaf om man vill ha ngt som mäter rätt..

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • november 2005
      • 1294

      #3
      Ursprungligen postat av Erik Österlund
      Fungerar det inte med dropptest då? Mätare brukar ju vara rätt dyra iaf om man vill ha ngt som mäter rätt..
      Har nu googlat en hel del om vatten, Det finns mängder av saker att mäta om man vill ,kolla tex följande länkar



      Men inom akvariehobbyn säljs rätt många mätkit där man med dropptest kan mäta det mesta.
      Det är väl egentligen bara konduktivitet man behöver instrument till ?
      Men jag förstår inte den praktiska skillnaden mellan hårdhet och konduktivitet från fiskarnas sida.
      Ofta anges bara en hårdhet i artbeskrivningar men i många akvarieartiklar mäts konduktivitet, tex odlingsartiklar om malar.

      Så Gh=hårdhet är främst mängden kalcium + lite magnesium joner

      Konduktivitet= salthalt (klorid,natrium och sulfat )

      Så när är konduktivitet viktigt och/eller hårdhet ?

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • november 2005
        • 1294

        #4
        Ursprungligen postat av HåkanM
        Har nu googlat en hel del om vatten, Det finns mängder av saker att mäta om man vill ,kolla tex följande länkar



        Men inom akvariehobbyn säljs rätt många mätkit där man med dropptest kan mäta det mesta.
        Det är väl egentligen bara konduktivitet man behöver instrument till ?
        Men jag förstår inte den praktiska skillnaden mellan hårdhet och konduktivitet från fiskarnas sida.
        Ofta anges bara en hårdhet i artbeskrivningar men i många akvarieartiklar mäts konduktivitet, tex odlingsartiklar om malar.

        Så Gh=hårdhet är främst mängden kalcium + lite magnesium joner

        Konduktivitet= salthalt (klorid,natrium och sulfat )

        Så när är konduktivitet viktigt och/eller hårdhet ?
        Är det ingen på detta forum som kan förklara den praktiska skillnaden mellan konduktivitet och hårdhet ur fiskarnas synvinkel ?

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • november 2005
          • 1294

          #5
          Ebi shop har en konduktivitetsmätare för 79 kr


          Om den duger så är det ju ett bra pris, annars ligger de på 1000 kr + på de labbutiker jag hittat hittils...
          Någon som testat denna +

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Ja, det var ju överkomligt! Ska beställa den, så får vi se om den duger!
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Ja, det var ju överkomligt! Ska beställa den, så får vi se om den duger!
              Vad ska du jämföra resultatet med då? Problemet som jag har förstått är att billiga mätinstrument inte mäter rätt och dom som gör det är dyra.

              Kommentar

              • Ola Sjödin
                Användare
                • augusti 2003
                • 514

                #8
                Ofta är det väl så att billiga instrument mäter skapligt rätt i alla fall. En felmarginal på ett par procent är nog acceptabelt för de flesta av oss akvarister. Jag har själv en billig digital pH-mätare från Aliexpress (priset var ca sextio kr tror jag) som jag har testat parallellt med en bra mätare på jobbet. Får i princip samma mätvärden av båda mätarna, oavsett om jag mäter i ganska jonsvaga vatten eller i hårdare vatten.

                Kommentar

                • Ola Sjödin
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 514

                  #9
                  Tror det är denna jag har köpt:

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                    Ofta är det väl så att billiga instrument mäter skapligt rätt i alla fall. En felmarginal på ett par procent är nog acceptabelt för de flesta av oss akvarister. Jag har själv en billig digital pH-mätare från Aliexpress (priset var ca sextio kr tror jag) som jag har testat parallellt med en bra mätare på jobbet. Får i princip samma mätvärden av båda mätarna, oavsett om jag mäter i ganska jonsvaga vatten eller i hårdare vatten.
                    Ja priset behöver inte ALLTID avgöra så klart och det kanske inte är superviktigt att det blir exakt men det förutsätter ju fortfarande att du har en referens annars förstår i alla fall inte jag poängen med att mäta öht. Två exemplar från samma inköpsställe kanske inte visar lika heller så det gäller att ha lite tur. Anledningen till att man vill mäta är väl för att man vill veta annars duger den gamla hederliga okulärbesiktningen = "fiskarna ser bra ut och äter och beter sig som vanligt" lika bra eller till och med bättre. Om resultatet på mätinstrumentet är åt h-vete men allt ser bra ut i burken, ska man göra något åt mätvärdet eller gå på hur det ser ut i burken?

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      TDS är ju det som gäller för alla dammägare, mer eller mindre det enda de använder för att säkerställa toppenkvalitet på vatten

                      Ursprungligen postat av HåkanM
                      Ebi shop har en konduktivitetsmätare för 79 kr


                      Om den duger så är det ju ett bra pris, annars ligger de på 1000 kr + på de labbutiker jag hittat hittils...
                      Någon som testat denna +
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      Arbetssätt...