Tropheus i källaren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Haraldsson
    Användare
    • november 2014
    • 55

    Tropheus i källaren

    Hej, tänkte nu ta tag i ett rum i källaren å måla väggar samt ev klinkers på golv.
    Sen ska detta rum husera iaf 12st akvarier med måtten 120x60x40

    Tänkt att bygga 3 ställningar i trä, 2 ska innehålla 3 kar å en ställning 6 kar.
    Tar gärna emot tips på idéer kring ställningarna, vilken dim på virke samt konstruktion etc.
    Det kanske inte ska vara en ställning för 6 kar utan 2 som innehållet 3 kar vardera?

    Kommer uppdatera med bilder när de väl drar igång

    Med vänlig hälsning, Micke
  • mikoto
    NCS Medlem
    • mars 2014
    • 314

    #2
    Kul projekt! Kommer bli trevligt, bra mått på karen!

    Hur högt är det i rummet? Du bör ha det i åtanke när du designar ställningen. Vill du kunna arbeta i karen bör du ha minst 15 cm utrymme mellan karets framruta och regeln som bär ovanstående akvarium. Kan du få in 20 cm kommer du bli ännu lyckligare i längden :-) Men ska du ha tre kar ovanför varandra så blir nog mer än 15 cm svårt utan att det lägsta karet står på golvet.

    När det gäller trä bör du klara dig bra med 70x45 reglar, du skulle nog även klara dig med 45x45 reglar med för den delen men det blir lite andra utmaningar då, 70 fungerar bra.

    När det gäller konstruktion går det vara vild, men jag bygger alltid enligt en princip och det är att ställningen ska kunna stå upprätt helt utan skruvar, hela konstruktionen bygger på att trä vilar mot annat trä. Skruvarna och eventuella stag och så håller bara ihop den, inte bär den. Det går bygga annorlunda och lim och skruv har mycket kapacitet man kan hämta ifrån. Men bygger man på att träet bär varandra får man en ställning med en enorm överkapacitet som även är lätt att bygga och svår att göra fel.

    Jag hade byggt tre ställningar, två med 3 kar var som du tänkt och en med de sista 6 karen. Det sparar du en del virke på då du slipper bygga ett par ben :-)

    Ett tips är att bygg ställningarna lite djupare än du tänkt dig! Dina kar är 40 cm djupa, så bygg utrymmet de ska stå på 41 cm djupt. Jag brukar mäta och bygga ritningarna exakt och någonstans i verkligheten brukar det bli lite tunnare än jag räknat med och ställningarna brukar bli 1 - 0,5 cm mindre djupa än tänkt. Du vill inte att karen sticker ut utanför ställningen. Ett tips är även att sätta lite frigolit bakom karet, det kommer isolera det lite och hjälpa dig hålla uppe värmen utan värmare eller åtminstone med en mindre. Kan du sätta frigolit på sidorna av karet med blir det ännu vassare.

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8597

      #3
      Bra mått på karen bara om du ska ha dem som spottkar och föda upp lite yngel i dem. På tok för små för vuxna troffegrupper.
      (Tänk också på att det där är yttermått, dra av för glaset, ev inredning och att du inte fyller upp till brädden så landar du på kanske 200 liter.)
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Per_S
        NCS Medlem
        • oktober 2005
        • 131

        #4
        Beroende på hur rummet ser ut så kan det vara bra att ha fuktskydd på golvet för att förhindra senare problem när det blir läckage.
        Tänk på hur tröskeln utformas.
        En golvbrunn är aldrig fel.
        Per S

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Ser fram emot att läsa mer om detta :-)
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Pettap
            NCS Medlem
            • januari 2005
            • 1385

            #6
            Jag har samma mått på mina kar i källaren med troffar det fungerar riktigt bra med 30 djur i varje. Jag byggde mina ställningar i 45x70.
            kolla min länk till min källare
            //Peter
            4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
            900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
            Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

            Kommentar

            • mrazster
              Användare
              • september 2014
              • 428

              #7
              Börjar trilla in lite projekttrådar nu....riktigt kul.

              Ska bli intressant att följa även detta bygge !
              Har du någon idé redan nu om vilka sorter ska ha ?
              1200 liter plywoodkar

              576 liter Ciklidarium !!

              Kommentar

              • Haraldsson
                Användare
                • november 2014
                • 55

                #8
                Tack för alla idéer å visat intresse. Har haft dessa kar stående i källaren i över ett år men först nu har det blivit ett rum ledigt
                Ska bli så kul å dra igång med detta projekt!

                Har i dagsläget ca 45 Ikola, 55 black caramba, förlorade nyligen drygt 100 pemba. Tanken är att utöka med moliro, isonga, körsbär iaf

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8597

                  #9
                  Ursprungligen postat av Pettap
                  Jag har samma mått på mina kar i källaren med troffar det fungerar riktigt bra med 30 djur i varje. Jag byggde mina ställningar i 45x70.
                  kolla min länk till min källare
                  //Peter
                  Kollade (igen ) din källartråd, och hittade där ett par förklaringar till att det har fungerat hos dig:
                  1) Du är erfaren och kunnig,
                  2) Du byter 70 % vatten per vecka
                  3) Du har massivt kraftig filtrering.
                  Frånsett detta tror jag fortfarande att man rör sig på tunn is med så pass små akvarier till vuxna troffegrupper. 375 brukar ju annars vara tumregeln. (Min avsikt är inte att vara negativ utan bara att peka på att det finns risker...)
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • Haraldsson
                    Användare
                    • november 2014
                    • 55

                    #10
                    Ikväll påbörjade jag med att städa å tvätta lite i rummet. Har även mätt lite å sitter nu å ritar å planerar
                    Mina kar e 40 höga å 60 på djupet så jag får iaf 20cm mellan varje kar utan att de längst ner står på golvet.
                    Kanske jag kan påbörja målning av väggar till helgen. Kom över ett gäng 2"4 reglar på jobbet, säkert 50-60 löpmeter.
                    Sen att de va gratis e ju bara positivt

                    Kommentar

                    • Pettap
                      NCS Medlem
                      • januari 2005
                      • 1385

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mikael W
                      Kollade (igen ) din källartråd, och hittade där ett par förklaringar till att det har fungerat hos dig:
                      1) Du är erfaren och kunnig,
                      2) Du byter 70 % vatten per vecka
                      3) Du har massivt kraftig filtrering.
                      Frånsett detta tror jag fortfarande att man rör sig på tunn is med så pass små akvarier till vuxna troffegrupper. 375 brukar ju annars vara tumregeln. (Min avsikt är inte att vara negativ utan bara att peka på att det finns risker...)
                      Ja så är det nog Mikael, det fungerar för mig men inte säkert det fungerar för andra. En annan fördel med små burkar är också att mina troffar inte bråkar. Jag har inte haft en enda ihjälslagen fisk i dessa kar. Jag vet att 375 anses vara den optimala burken till troffar. Det kom från RP på 90 talet. Men lyssnar man på dagens troffegurus så är det optimala 1 fisk på 10 liter och då fungerar mina akvarium perfekt
                      Senast redigerad av Pettap; 01 september 2017, 09:03.
                      4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                      900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                      Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                      Kommentar

                      • Haraldsson
                        Användare
                        • november 2014
                        • 55

                        #12
                        Har haft Tropheus i 5-6 år denna omgången så jag vet vad de kräver Ifrågasätter absolut inte Mikael W.
                        Tanken är inte att hålla fullvuxna grupper i dessa kar, har 720, 450 å 375 till de
                        Byter ca 50% vatten per vecka i mina nuvarande kar.

                        Kommentar

                        • mrazster
                          Användare
                          • september 2014
                          • 428

                          #13
                          Ursprungligen postat av Haraldsson
                          Kom över ett gäng 2"4 reglar på jobbet, säkert 50-60 löpmeter.
                          Sen att de va gratis e ju bara positivt
                          Bara att gratulera, gratis är bra !
                          50-60 löpmeter kommer du en bra bit på.
                          Har du funderat på filterlösningar ?
                          1200 liter plywoodkar

                          576 liter Ciklidarium !!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...