960 liter tanganyika...eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elvin
    Användare
    • oktober 2005
    • 252

    #61
    Alvarium till sump inköpt. Det blev ett knäckt 220-liters. I övrigt sprillans nytt!

    Dags att skaffa några skivor att ha som väggar. Jag tror det blir 5 st, med filtersockor, blå filtermatta, lavakross, filtervadd. Inte helt klar med latouten. Lutar åt delvis droppfilter, men också syrestenar under biomediat. Kan det vara nåt?





    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    960 liter...snart!

    Kommentar

    • mrazster
      Användare
      • september 2014
      • 428

      #62
      Ursprungligen postat av elvin
      Alvarium till sump inköpt. Det blev ett knäckt 220-liters. I övrigt sprillans nytt!

      Dags att skaffa några skivor att ha som väggar. Jag tror det blir 5 st, med filtersockor, blå filtermatta, lavakross, filtervadd. Inte helt klar med latouten. Lutar åt delvis droppfilter, men också syrestenar under biomediat. Kan det vara nåt?
      Det gick åt ca 100 liter pimpsten och jag gav 100kr / säck (20 liter)
      Idén med syresten kommer inte generera någon syre tillförsel att räkna med...det är så minimalt lite så det är försumbart. Men däremot kommer ett droppfilter att göra en hel värld av skillnad när det gäller syresättning av vatten.
      Filtersockor är en sjysst lösning...hade själv planer på det. Men nu blev det filtermatta och vadd istället. Kan dock tänkas att jag byter i framtiden till sockor.
      1200 liter plywoodkar

      576 liter Ciklidarium !!

      Kommentar

      • elvin
        Användare
        • oktober 2005
        • 252

        #63
        Jag såg en som hade filtersockor direkt vid inloppet till sumpen. Jag kan tänka mig att de är väldigt lätta att bara plocka ur och göra rent. En en nackdel verkar vara att de sätter igen ganska snabbt och kan vara kluriga att rengöra, men om man har några par att cirkulera med så borde det inte bli ett problem.




        Skickat från min iPhone med Tapatalk
        960 liter...snart!

        Kommentar

        • elvin
          Användare
          • oktober 2005
          • 252

          #64
          Akvarierummet!

          Här kommer ett långt avsnitt som inte är direkt akvarierelaterat, men det är förberedelse för akvarie-relaterat i alla fall!

          Jag har nu ägnat en tid åt att fixa till akvarierummet. I början av projektet hade jag inte tänkt renovera rummet så mycket, men när jag väl började röja där så insåg jag hur skitit och slitet allt var, så bestämde jag mig för att göra det fint. Därav avbrottet i det rent akvarierelaterade i projektet. (Förra ägaren hade rummet som verkstad, och vi flyttade in för två månader sen).

          Såhär såg det ut när vi flyttade in (alla dessa verktyg ingick i köpet!!)
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1941.jpg
Visningar: 1
Storlek: 296,9 KB
ID: 695669

          Jag rev ut allt ur rummet. Skåp, matta, lådor, hyllor, alla verktyg och maskiner, för att kunna fixa väggar och golv.

          Utan inredning, och efter lite betongspackel på väggarna:
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2483.jpg
Visningar: 1
Storlek: 282,5 KB
ID: 695670

          Jag valde en mörkgrå färg med en aning blått i till väggarna. Mörkt, för att undvika reflektioner och inte ta fokus från akvariet:
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2500 rot.jpg
Visningar: 1
Storlek: 276,8 KB
ID: 695676

          Betonggolvet var väldigt ojämt och lutade en hel del på vissa ställen. Hur svårt kan det vara, tänkte jag? Det är väl bara att skaffa en diamantslipskiva till vinkelslipen och köra? Jo, absolut...om jag hade kunnat se nånting genom dammet! Jag skar ut botten av en hink och fäste som skydd runt skivan, och gjorde hål för dammsugaren för att suga ut dammet direkt. Ja, en helt vanlig dammsugare. Jag hade i bakhuvudet att dammsugaren eventuellt inte skulle palla detta, och efter ett par timmar dog stackars dammsugaren en plågsam och varm död.

          Fiffigt:
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2506.jpg
Visningar: 1
Storlek: 272,9 KB
ID: 695677
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2507.jpg
Visningar: 1
Storlek: 297,3 KB
ID: 695678

          Obduktion av dammsugare:
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2515.jpg
Visningar: 1
Storlek: 292,2 KB
ID: 695681

          Jag körde en stund till utan dammsugare, men det var ohållbart såklart. Både för synen och andningen (trots skyddsglasögon och munskydd). Nästa steg var att bila bort betong med mejsel och slägga. Detta var betydligt trevligare, och gick förvånansvärt snabbt, men ändå ganska långsamt. Nästa dag var det dags att uppgradera till mejsel till slagborrmaskin. Nu snackar vi. Det var som att tälja i smör i jämförelse, men ändå en hel del jobb.

          Golvet bilat, och jag slipade även bort två lager gammal färg på HELA golvet. Mycket, mycket, mycket damm. Här är ju väggarna förstörda igen av allt damm. Jag tror det går bra att tvätta bort. Den bilade delen är till höger i bilden. Det är framför elementet som akvariet kommer stå, tro det eller ej. Det är den i särklass bästa placeringen estetiskt och funktionellt. Nackdelen är att det är just framför ett element, och längs en yttervägg...och intill en ytterdörr. Det är ju ett stort akvarium och jag hoppas att temperaturen inte ska fluktuera för mycket?
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2525.jpg
Visningar: 1
Storlek: 276,1 KB
ID: 695671

          När jag var nöjd med golvet la jag på flytspackel. Det var första gången jag gjorde nåt sånt, så det kanske inte blev perfekt, men en extrem förbättring mot förut. Nu känns det mycket tryggare att ställa ett 960 på detta golvet. Det var ett jäkla jobb med att hacka bort betong, men i efterhand känns det som att det absolut var värt det. Jag tror flytspacklet la sig cirka 7mm tjockt i snitt.

          Färskt avjämningsmassa:
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2543.jpg
Visningar: 1
Storlek: 290,1 KB
ID: 695679
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2544.jpg
Visningar: 1
Storlek: 279,6 KB
ID: 695680

          Om två veckor lägger jag klinker, och fixet får jämna till de sista små ojämnheterna som finns i spacklet. Under tiden ska jag leka med min SUMP. Se nästa inlägg!
          960 liter...snart!

          Kommentar

          • mikoto
            NCS Medlem
            • mars 2014
            • 314

            #65
            Vilket jobb! Ser ju asbra ut. Önskar man själv hade möjlighet att göra så men vi hyr vår lokal så den får vara.

            Djärvt att ställa karet framför elementet! Jag hade nog ställt karet någon dm från väggen isf så du har bra tillgång till elementet om det behövs och även se till att luft kan röra sig fritt kring det. Du kan ju klä lite snyggt så att det inte syns att karet står en bit framför väggen.

            Kommentar

            • elvin
              Användare
              • oktober 2005
              • 252

              #66
              Sumpen blir som sagt ett 220-liters, som jag köpte för 250:- med spräckt sidoruta. Med skiljeväggarna installerade i karet, plus en aluminiumlist som stag i mitten som jag ska nita dit, har jag svårt att föreställa mig att det skulle bågna ut och spricka igen.

              Jag har skissat på en sump, men inget är ju skrivet i sten än. Om någon här på forumet känner igen designen, så är det ingen slump! Vem känner sig träffad?
              Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium - sump 10 oktober.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,4 KB
ID: 695682

              1:a facket från höger: Filtersockor
              2:a facket: Ingenting tror jag
              3:e facket: Dry/wet med lava/pimpsten.
              4:e facket: Plats för ytterligare biologiskt material, eller eventuellt något annat?
              5:e facket: Fin filtervadd
              6:e facket: Pumpar

              1: Filtersockorna placeras i hålen som är 10cm i diameter. Kanten på filtersockorna är 10,5 cm, så det borde passa perfekt så. Jag tänker att rören från överrinningen stoppas ner en bit i filtersockorna. Plattan med hålen i planerar jag att göra i plexiglas, för att själv kunna borra hålen lätt. Allt för budgeten. Frågan är om det finns nåt bra sätt att limma plexiglas på glas, så att det blir tätt och håller? Funderar på att lägga filtermattor under filtersockorna också, men egentligen skulle jag väl ha det över istället?

              2: Bubble trap? Utnyttja till ytterligare filtermatta?

              3: Det verkar bara bli max 20 liter biologisk media med denna designen. Kanske ta bort/förminska något till vänster till förmån för mer lavasten här? Det blir ett droppfilter längst upp. Dropplattan är inte med på ritningen. Linjen som går i mitten markerar var vattennivån kommer vara ungefär.

              4: ?

              5: Polera ytterligare med filtervadd, lätt att byta ut/tvätta.

              6: Jag vet inte vad jag ska ha för pumpar än, och således inte storleken på dem. Här ska jag försöka spara plats i alla fall! De ska pumpa minst 7500 liter i timmen har jag tänkt i alla fall.


              Jag är i valet och kvalet om jag ska köra med 40mm eller 50mm rör till överrinningen ner till sumpen. Med 50mm skulle jag kunna använda avloppsrör. Jag är också osäker på om jag kommer att BORRA i mitt akvarium, eller köra med en "hävertöverrinning". Jag skulle föredra att ha det borrat, men själva borrningen är ett moment som jag inte känner mig bekväm med. Glasmästaren lät inte jättesugen, och att borra drygt 50mm och 12mm tjockt kanske är svårt på frihand?

              Om jag borrar vill jag köra beananimal-metoden, med tre rör.

              Mycket att överväga, men jag känner att jag är på god väg!
              960 liter...snart!

              Kommentar

              • elvin
                Användare
                • oktober 2005
                • 252

                #67
                Ursprungligen postat av mikoto
                Vilket jobb! Ser ju asbra ut. Önskar man själv hade möjlighet att göra så men vi hyr vår lokal så den får vara.

                Djärvt att ställa karet framför elementet! Jag hade nog ställt karet någon dm från väggen isf så du har bra tillgång till elementet om det behövs och även se till att luft kan röra sig fritt kring det. Du kan ju klä lite snyggt så att det inte syns att karet står en bit framför väggen.
                Det är sant, om man behöver greja med elementet så blir det problem. Det blir en del plats bakom akvariet vid den delen av väggen där elementet inte är, och det skulle kunna utnyttjas till överrinningsgrejer. Box utanpå akvariet tex. Rör mm. Det finns två andra väggar att ställa akvariet vid, varav den ena en innervägg, med eluttag fiffigt placerade. Övrig inredning hamnar dock lite avigt då, eftersom det är två dörrar till detta lilla rum.
                960 liter...snart!

                Kommentar

                • mikoto
                  NCS Medlem
                  • mars 2014
                  • 314

                  #68
                  Borra karet! Det är inte alls svårt. Jag har tagit massa hål i kar nu. Först var jag som dig, jag våga inte göra det själv och fråga glasmästaren. Han såg ut som ett spöke när jag sa hur stort hål jag ville ha eller snarare att jag vill ha hål alls så där blev det stopp. Så jag gjorde det själv ändå.

                  Det är inte svårt, borra är fel ord med. Du slipar upp ett hål i glaset. Det svåraste är starten, att långsamt placera hålsågen och slipa upp startspåret. När det är gjort så reser du bara upp skruvdragaren eller borrmaskinen och låter dens egna tyngd arbeta sig igenom glaset. Du ser bara till att hålla det blött kring hålet, annars slits hålsågen ursnabbt. Det kommer nog vara läskigt första hålet, för det tar nog 3-5 minuter att slipa igenom 12 mm glas, så is i magen. En bra hjälp är att såga till en träbit och borra ett lika stort hål som hålsågen i så kan du få en mall att börja hålet i. Blir busenkelt.

                  Du kommer antagligen slå ur några flisor när sågen går igenom andra sidan. Men det är sällan ett problem. Det viktigaste är att det är ok på insidan där du sätter gummipackningen. Skulle du slå ut en stor flisa så tar du en 4 mm tjock glasbit, borrar hål i den och silikonar fast ovanpå. Blir kanon :-)

                  Tänk på att du behöver nog ett 63 mm hål eller liknande för 50 mm rör. Genomföringarna är ganska tjocka. 40 mm är full tillräckligt för 7500 liter i timmen. Jag har kört 6000 liter i timmen genom 32 mm, det fungera bra och fanns marginal kvar. 50 mm blir lite dyrare att hitta kopplingar till. Det kan du säkert köra 20,000 liter i timmen till nästan, otroligt kapacitet.

                  Jag skulle aldrig våga köra så högt flöde med en icke borrnings lösning, inte ens i ett rum med golvbrunn. Det är att be om katastrof problem :-)

                  Kommentar

                  • elvin
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 252

                    #69
                    Ursprungligen postat av mikoto
                    Borra karet! Det är inte alls svårt. Jag har tagit massa hål i kar nu. Först var jag som dig, jag våga inte göra det själv och fråga glasmästaren. Han såg ut som ett spöke när jag sa hur stort hål jag ville ha eller snarare att jag vill ha hål alls så där blev det stopp. Så jag gjorde det själv ändå.

                    Det är inte svårt, borra är fel ord med. Du slipar upp ett hål i glaset. Det svåraste är starten, att långsamt placera hålsågen och slipa upp startspåret. När det är gjort så reser du bara upp skruvdragaren eller borrmaskinen och låter dens egna tyngd arbeta sig igenom glaset. Du ser bara till att hålla det blött kring hålet, annars slits hålsågen ursnabbt. Det kommer nog vara läskigt första hålet, för det tar nog 3-5 minuter att slipa igenom 12 mm glas, så is i magen. En bra hjälp är att såga till en träbit och borra ett lika stort hål som hålsågen i så kan du få en mall att börja hålet i. Blir busenkelt.

                    Du kommer antagligen slå ur några flisor när sågen går igenom andra sidan. Men det är sällan ett problem. Det viktigaste är att det är ok på insidan där du sätter gummipackningen. Skulle du slå ut en stor flisa så tar du en 4 mm tjock glasbit, borrar hål i den och silikonar fast ovanpå. Blir kanon :-)

                    Tänk på att du behöver nog ett 63 mm hål eller liknande för 50 mm rör. Genomföringarna är ganska tjocka. 40 mm är full tillräckligt för 7500 liter i timmen. Jag har kört 6000 liter i timmen genom 32 mm, det fungera bra och fanns marginal kvar. 50 mm blir lite dyrare att hitta kopplingar till. Det kan du säkert köra 20,000 liter i timmen till nästan, otroligt kapacitet.

                    Jag skulle aldrig våga köra så högt flöde med en icke borrnings lösning, inte ens i ett rum med golvbrunn. Det är att be om katastrof problem :-)
                    Tack för svar! Jag hade faktiskt i princip bestämt mig för att borra tills jag pratade med den lokala glasmästaren idag. Hon sa att det var en dålig idé av olika anledningar. SVINDYRT borr, glaset kan lätt spricka, svårt att borra på frihand, risk för överhettning, måste vara precis rätt hastighet, svårt att borra så tjockt glas och samtidigt såpass stort hål. Men det jag hör från såna som oss är att det inte är så knepigt, bara man använder sunt förnuft. Jag har en del 12mm spillbitar av samma glas som akvariet. Jag tänker att jag övar på dem lite innan. Räcker det med tejp under för att förhindra sprickor/flisor när borret går igenom?


                    Ja, jag kör hemskt gärna med 40mm. Storlek på hålet för det? Beror det på vilken modell av genomföring/packning man använder? Jag menar typ fabrikat?
                    960 liter...snart!

                    Kommentar

                    • mikoto
                      NCS Medlem
                      • mars 2014
                      • 314

                      #70
                      Hon skräms :-) Det mesta där stämmer inte, om man vill ha ett funktionsdugligt hål. Vilket är det vi vill ha här.

                      Det går även gör snygga hål, det gör du med en pelarborrmaskin tex som kan anlägga hålsågen plant och jämnt mot ytan. Slipar långsamt upp. Nyckeln för att få ett snyggt hål är även att slipa upp hålet från bägge hållen, halvvägs från vart tills de möter. Du får alltid någon flis utslagen ur ytan på glaset när du går igenom annars. Detta är dock extremt svårt att göra med en skruvdragare eller lös borrmaskin. Bättre att leva med de små flisor som blir. De har aldrig blivit kritiska någon gång. Enda gången vad då packningen inte höll tätt en gång och då laga jag det som jag beskrev ovan med en pålimmad skiva med nytt hål i.

                      Men jag hade nog skrämt bort folk med om jag varit glasmästare, de vill nog aldrig ta ansvar för att inte karet spricker sedan eller liknande och man får tillbaka någon ilsken kund som skyller på att ens hantverk är orsaken till att deras och grannens lägenhet är fuktskadade :-) Det går nog även ta hål i glas med vattenskärning idag med, det kan nog ge fina hål.

                      Enklaste är att kolla på stället du köper genomföringen på vad som rekommenderas, företagsakvarium har mycket pvc och rimliga priser. Han rekommenderar 55 mm hål till 40 mm genomföring. Känns rimligt. Godset blir då ca 7,5 mm grovt ink de utvändiga gängorna.



                      Han har även hålsågar, 320 för 55 sågen. Det är lite dyrt tycker jag men nog billigare än du får den för i övriga sverige.

                      Men har du inte bråttom så finns de för skit och inget på ebay: http://www.ebay.com/itm/Hardware-55m...QAAOSwq1JZGwNk tex

                      Denna är dyrare men ser lite finare ut: http://www.ebay.com/itm/55mm-Cutting...kAAOSwHLNZQ11J

                      Jag har bara köpt sådana billiga för jag är snål och de har dugit åt mig. 40 kr ink frakt, där är det SVINDYRA borret ;-)

                      Skämt åsido kostar kvalitets sågar väldigt mycket. Men den största skillnaden blir nog snarare att man får ett mer tillförlitligt verktyg som man kan borra flera hundra hål. 10-20 st är nog mer rimligt för ett billigt glasborr, sedan är nog beläggningen borta. Men du vill ju bara ha tre hål :-) Återigen, mycket vatten när du tar upp hålet, helst rinnande konstant. Det kyler sågen och räddar beläggningen. Smörjer även upp glaset så du får nog mindre flisor.

                      Tejp borde hjälpa en del. Men du kommer ändå få lite småflisor, det är oundvikligt. Det är det på grund av att när det bara är en fraktion av någon mm glas kvar i botten på hålet kommer ditt verktygs tyngd göra att det tunna glaset som är kvar brister och du slår ut några flisor samtidigt när du bryter igenom. Kommer se läskigt ut, kommer kännas läskigt med. Men kommer inte orsaka problem. Om det fortfarande känns osäkert gör som jag skrev innan och ta upp hål i en fönsterglasbit och lägg imellan med ett fint lager silikon. Så får du fin anlagsyta på bägge sidor om hålet, du täcker upp och skyddar den flisade kanten och kan sova gott om natten. Men återigen, så har inte jag orkat göra på något av mina kar och jag sover bra ändå :-)

                      Ursäkta boken av text!

                      Kommentar

                      • elvin
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 252

                        #71
                        Ursprungligen postat av mikoto
                        Hon skräms :-) Det mesta där stämmer inte, om man vill ha ett funktionsdugligt hål. Vilket är det vi vill ha här.

                        Det går även gör snygga hål, det gör du med en pelarborrmaskin tex som kan anlägga hålsågen plant och jämnt mot ytan. Slipar långsamt upp. Nyckeln för att få ett snyggt hål är även att slipa upp hålet från bägge hållen, halvvägs från vart tills de möter. Du får alltid någon flis utslagen ur ytan på glaset när du går igenom annars. Detta är dock extremt svårt att göra med en skruvdragare eller lös borrmaskin. Bättre att leva med de små flisor som blir. De har aldrig blivit kritiska någon gång. Enda gången vad då packningen inte höll tätt en gång och då laga jag det som jag beskrev ovan med en pålimmad skiva med nytt hål i.

                        Men jag hade nog skrämt bort folk med om jag varit glasmästare, de vill nog aldrig ta ansvar för att inte karet spricker sedan eller liknande och man får tillbaka någon ilsken kund som skyller på att ens hantverk är orsaken till att deras och grannens lägenhet är fuktskadade :-) Det går nog även ta hål i glas med vattenskärning idag med, det kan nog ge fina hål.

                        Enklaste är att kolla på stället du köper genomföringen på vad som rekommenderas, företagsakvarium har mycket pvc och rimliga priser. Han rekommenderar 55 mm hål till 40 mm genomföring. Känns rimligt. Godset blir då ca 7,5 mm grovt ink de utvändiga gängorna.



                        Han har även hålsågar, 320 för 55 sågen. Det är lite dyrt tycker jag men nog billigare än du får den för i övriga sverige.

                        Men har du inte bråttom så finns de för skit och inget på ebay: http://www.ebay.com/itm/Hardware-55m...QAAOSwq1JZGwNk tex

                        Denna är dyrare men ser lite finare ut: http://www.ebay.com/itm/55mm-Cutting...kAAOSwHLNZQ11J

                        Jag har bara köpt sådana billiga för jag är snål och de har dugit åt mig. 40 kr ink frakt, där är det SVINDYRA borret ;-)

                        Skämt åsido kostar kvalitets sågar väldigt mycket. Men den största skillnaden blir nog snarare att man får ett mer tillförlitligt verktyg som man kan borra flera hundra hål. 10-20 st är nog mer rimligt för ett billigt glasborr, sedan är nog beläggningen borta. Men du vill ju bara ha tre hål :-) Återigen, mycket vatten när du tar upp hålet, helst rinnande konstant. Det kyler sågen och räddar beläggningen. Smörjer även upp glaset så du får nog mindre flisor.

                        Tejp borde hjälpa en del. Men du kommer ändå få lite småflisor, det är oundvikligt. Det är det på grund av att när det bara är en fraktion av någon mm glas kvar i botten på hålet kommer ditt verktygs tyngd göra att det tunna glaset som är kvar brister och du slår ut några flisor samtidigt när du bryter igenom. Kommer se läskigt ut, kommer kännas läskigt med. Men kommer inte orsaka problem. Om det fortfarande känns osäkert gör som jag skrev innan och ta upp hål i en fönsterglasbit och lägg imellan med ett fint lager silikon. Så får du fin anlagsyta på bägge sidor om hålet, du täcker upp och skyddar den flisade kanten och kan sova gott om natten. Men återigen, så har inte jag orkat göra på något av mina kar och jag sover bra ändå :-)

                        Ursäkta boken av text!
                        Boken av text uppskattas bara! Jag har också sett borren på ebay, så det lutar nog åt det för min del också. Jag har inte bråttom och jag ska som sagt bara ha tre hål + övningshål. Jag undrar vilken hastighet på maskinen du tycker är bra. Det kanske man märker under tiden i och för sig. Jag antar att mer än som krävs för att komma neråt är onödigt.

                        Ett litet krux med mitt kar är att det ligger en 10 cm förstärkningslist som en ram runt bottenglaset på insidan. Även den är 12mm glas. Hålen kommer alltså bli ganska långt in om jag ska borra i botten, vilket måste vara det bästa. Eller man kanske ändå inte kan göra hålet så mycket närmare kanten? Att borra genom två 12mm glas är väl att ta i??

                        Om jag borrar botten tänker jag att jag lägger något under akvariet på ena sidan så att det lutar, så att kylvattnet inte blir liggande över borrningen, utan rinner undan. Jag borrar inifrån och ut alltså.
                        960 liter...snart!

                        Kommentar

                        • mikoto
                          NCS Medlem
                          • mars 2014
                          • 314

                          #72
                          Jag kör i princip alltid maximal hastighet, har inte reflekterat det så noga :-) Men har du två lägen på maskinen kan du nog strunta i att göra som jag och köra en skruvdragare på det långsammare men mer vridstarka läget. Men slutsatsen jag kan dra från kommentaren är att det nog egentligen kvittar, men när jag tänker på saken så är nog en lite lägre hastighet bättre. Principen är ju fortfarande att vi slipar upp hålet och man ger nog beläggningen en större chans att arbeta om man kör lite saktare.

                          Din förstärkningslist där är lite lurig. Det blir klart hurtigt att borra igenom både botten och listen. Vill du ens ha genomföringarna så långt in i akvariet dock som det blir om du borrar utanför listen? Angående frågan om avstånd från kanten så rekommenderar pilkington vid håltagning att hålen placeras på ett avstånd från kanten som motsvarar dubbla tjockleken på glaset. Så i ditt fall 2,4 cm. Vilket blir så nära kanten att du inte kommer kunna få dit genomföringen alls utan att den sticker ut utanför glaset :-) Så 10 cm är långt längre in än vad som behövs.

                          Du kan dock strunta i att borra i botten av karet om du vill, du kan borra i bakrutan eller en kortsida istället! Jag har gjort så på mitt saltkar här hemma hos mig. Jag har sedan silikonat på en box på utsidan som rörkopplingarna går ner till sumpen igenom istället. Detta ger fördelarna att du slipper borra botten och det tar mindre plats inne i akvariet. Nackdelen är ju att det bygger en box dock som antagligen är lite ful och hindrar dig från att ställa den sidan av karet direkt intill en vägg.

                          Skulle du gå framåt med projektet att ställa karet framför elementet så har du ju ändå dödutrymme bakom karet dock som kan nyttjas för detta ändamål!

                          Du kan få en obehaglig länk till ett nästan konkurrerande forum här där jag skrivit och fotat lite hur jag gjorde om du vågar. Nöj dig med att titta på bilderna dock, mina inlägg där är nog en studie i konstant trots och storhetsvansinne. Min saltkarriär är ganska brokigt :-)

                          Kommentar

                          • elvin
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 252

                            #73
                            Hej! Dags att uppdatera. Det går långsamt framåt. Nybliven villaägare, en 1,5 års energiknippe till grabb och i vecka 39 med nummer två...men nu kom jag ut i garaget en sväng i alla fall.

                            *Införskaffat två pumpar på 4000 liter/h vardera.


                            *beställt 55mm glasborr och testborrat. Det gick fort och var superenkelt!


                            *Beställt filtersockor till sumpen, och tillverkat ett lock i plexi med två hål i för att stoppa ner dem i. Här borrade jag med vanlig hålsåg. Jag klurade ett tag på hur jag skulle sätta rören från överrinningen utan att hindra löstagander av filtersockorna. Stoppar jag ner rören i filtersockorna så blir det svårt att få ur dem. Jag kom fram till att jag sänker ner filtersockshållaren en bit och låter vattenytan ligga en bit ovanför hålen. På så sätt tror jag att jag kan ha rören i vattnet utan att de går ner i filtersockorna. Jag försöker illustrera senare. Här är hållaren i alla fall.


                            *Beställt sånahär att ha som underlägg för filtermaterial/filtermatta mm i sumpen. Kansle kommer jag använda det som ”nät” i överrinningen också.


                            *Skaffat väggar till sumpen och fått i tre av dem. Väggen närmast inloppet kommer sitta ihop med filtersockshållaren. Jag ska limma på några glaskanter att lägga locket på, och sen limma dit väggen mot filtersockshållaren.

                            Hur har andra gjort med dropplattan? Går det fint att täta en plastskiva mot glaset? Ska jag fylla med filtermaterial och sen lägga locket på så att säga? Svårt att komma in igen om man vill ändra där under dropplattan? Tänker jag fel?

                            Jag kommer få plats med ungefär 80 liter biofiltermaterial i det stora facket under dropplattan. Är detta rimligt till ett 960-liters? Kommer ju finnas ytterligare ett mindre fack efter det, där jag inte bestämt vad jag ska ha än. Kanske filtervadd.


                            Skickat från min iPhone med Tapatalk
                            960 liter...snart!

                            Kommentar

                            • elvin
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 252

                              #74
                              Vill passa på att tacka er som engagerar er och svarar på frågor och kommer med tips. Det är första gången jag gör sånt här och det är guld värt att få råd, innan man tabbar sig! Tack till mikoto för att du peppade till borrning. Det känns helt lugnt nu efter testborrningen. Frågan är bara VAR jag ska borra??? Det lutar åt en utvänding box med beananiman, kanske på ena gaveln? Detta kommer jag bestämma efter jag fått in karet i huset tror jag.



                              Skickat från min iPhone med Tapatalk
                              960 liter...snart!

                              Kommentar

                              • mikoto
                                NCS Medlem
                                • mars 2014
                                • 314

                                #75
                                Kul att borrningen känns bra! Det löser du perfekt. Jag hade tagit en galvel om du ställer ena kortsidan ganska nära en vägg tex. Då kommer du ju inte kunna se in där iaf.

                                80 liter filtermaterial är ju nästan 10% av akvariets volym, det räcker nog bra långt! Speciellt med den extra filtreringen med sockarna och så.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...