960 liter tanganyika...eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elvin
    Användare
    • oktober 2005
    • 252

    960 liter tanganyika...eller?

    Okej, först och främst: Jag är tillbaka efter 4 års uppehåll! I'm back and I'm loud, kan man säga. Det blir 960-liter (200*80*60(*0,12)). Projektet kommer att genomföras på små lediga stunder då och då, så det kommer ta ett tag! Jag har inga akvariekompisar, så jag räknar blint med ert stöd ;-)

    Innan jag ens börjar fundera på vad jag ska ha i baljan, måste följande steg klaras av. I någorlunda verklighetsöverensstämmande ordning:

    1. Fixa en stabil bänk att ställa på garagets minst sagt ojämna golv, som akvariet står på.
    2. Köpa akvariet (lördag 26 augusti)
    3. Fylla upp för att se om det håller tätt
    4. Tillverka och limma i en sketasnygg bakgrund med plats för filtermaterial och fet pump.
    5. Tillverka en ljusarmatur (med ljus i). Kanske LED?
    6. Köpa/fixa sand
    7. Köpa/beställa täckglas
    8. Börja fundera på akvariets innehåll. Malawi, tanganyika...?! Nåt annat?


    Första steget är alltså...STEG 1! Fixa något att ställa akvariet på i garaget när jag kommer hem med det. I garaget står en stabil bänk på stålställning. Frågan är om den funkar. Jag tänker annars lecablock och spånskiva/frigolitskiva. Det ska hålla för att fylla karet alltså. Garagets golv består av stenplattor som ligger allt annat än jämt. Oh-ohh...

    Jag måste dra, men återkommer snarast! Tips mottages såklart gladeligen!
    960 liter...snart!
  • elvin
    Användare
    • oktober 2005
    • 252

    #2
    Lite mer detaljer:

    Det är ett begagnat helglasakvarium med 12mm runt om. Okänt vem/vilka som byggt det. Förra ägaren hade det till sköldpaddor. Jag har läst lite åsikter och dividerande om vad man ska ha under sina akvarium. Jag ska alltså ställa det på ett korrekt sätt i garaget, som är mer som ett skjul, med stenplattor som golv. Där vill jag fylla upp det så småningom och se huruvida det är tätt eller inte. Eventuellt har jag en stabil arbetsbänk med stålram/fötter. Ska kika mer på det.

    Någon som VET hur man gör? Spånskiva på lekablock? Liggunderlag? Frigolit? Någon skiva mellan blocken? Stapla block runt om som en ram, och sen inuti ramen? Om jag ställer det på en typ arbetsbänk, är det frigolit som gäller under karet? Osv, osv...

    På lördag ska akvariet hämtas med släp. Som tur är har jag en kompis som jobbar med fönster, så han droppar av två st heavy duty sugkoppar från sitt jobb imorgon. Två st tredubbla med rejäla handtag. Jag har en pianist som bärhjälp också, kan vara bra!
    960 liter...snart!

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Välkommen tillbaka!

      Ska akvariumet stå i ett skjul? Är det isolerat eller hur har du tänkt att värma upp det?

      Kommentar

      • elvin
        Användare
        • oktober 2005
        • 252

        #4
        Ursprungligen postat av Erik Österlund
        Välkommen tillbaka!

        Ska akvariumet stå i ett skjul? Är det isolerat eller hur har du tänkt att värma upp det?
        Hahah, jag är ledsen för otydligheten! Jag ska ställa upp det i garaget för att testa om det är tätt, och för att jag inte vill ha det stående inne i huset under tiden jag meckar med allt runt omkring. Det är långt kvar tills det flyttar in någon i det som sagt. Så länge det är någolunda ljummet ute får det stå i garaget.

        Jag ska även ta bort en "landdel" av akvariets ena gavel, som har varit avsedd för sköldpaddor tydligen. Jag ska även riva bort en BTN-bakgrund (slim) från det som har varit akvariets baksida. Tydligen är bakrutan mindre repig än den andra också. Jag ska också försöka mig på att tillverka en egen bakgrund som sagt.

        Tack för välkomnandet!
        960 liter...snart!

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Aha då är jag med!

          Kommentar

          • mrazster
            Användare
            • september 2014
            • 428

            #6
            Ytterligare ett rejält bygge/makeover att följa...ska bli kul.
            Men vi vill ha bilder !!! ;-)

            Gällande idén om en tillfällig ställning att så tror jag att lekablock ge dig problem eftersom golvet är ojämnt.
            Skulle nog hellre välja en ställning med en ordentlig ram i botten som fördelar/ligger över ojämnheterna.
            Sedan får du ju så klart passa in karet med vattenpass och kanske lägga något under ställning för att få det i våg.
            1200 liter plywoodkar

            576 liter Ciklidarium !!

            Kommentar

            • elvin
              Användare
              • oktober 2005
              • 252

              #7
              Jag skrev ett långt inlägg med tapatalk-appen krashade. Testar!


              Skickat från min iPhone med Tapatalk
              960 liter...snart!

              Kommentar

              • elvin
                Användare
                • oktober 2005
                • 252

                #8
                Ursprungligen postat av mrazster
                Ytterligare ett rejält bygge/makeover att följa...ska bli kul.
                Men vi vill ha bilder !!! ;-)

                Gällande idén om en tillfällig ställning att så tror jag att lekablock ge dig problem eftersom golvet är ojämnt.
                Skulle nog hellre välja en ställning med en ordentlig ram i botten som fördelar/ligger över ojämnheterna.
                Sedan får du ju så klart passa in karet med vattenpass och kanske lägga något under ställning för att få det i våg.
                Ja, just det hmmm. Redan för sent. Jag la först en fet matta på golvet. Sen 16mm MDF på det. Leca-block på det. Sen en 40mm riktigt bastant skiva, typ spån tror jag. Den är väldigt stum, så att lutningen i golvet medförde ett glapp på ett par cm i ena änden. Jag la under bitar av en gammal heltäckningsmatta som vi rivit ut ur huset. Ställde familjen på, kollade med vattenpass och det är rakt, utan glapp. Det lutar dock litegrann ner mot ena långsidan. Så länge det lutar lika mycket längs hela långsidan funkar det väl, men det ska jag se upp med.

                Karet är på plats tack vare biffiga grannar!



                Skickat från min iPhone med Tapatalk
                960 liter...snart!

                Kommentar

                • elvin
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 252

                  #9



                  Skickat från min iPhone med Tapatalk
                  960 liter...snart!

                  Kommentar

                  • elvin
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 252

                    #10



                    Skickat från min iPhone med Tapatalk
                    960 liter...snart!

                    Kommentar

                    • elvin
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 252

                      #11



                      Skickat från min iPhone med Tapatalk
                      960 liter...snart!

                      Kommentar

                      • mrazster
                        Användare
                        • september 2014
                        • 428

                        #12
                        OK...med så grova skivor och ordentliga mjukare mellanlägg så funkar det nog.
                        Normalt så brukar man bara lägga en tunnare skiva under och emellan glas och blocken.
                        Men du ser ut att ha kolla på läget....bra krigat där !
                        1200 liter plywoodkar

                        576 liter Ciklidarium !!

                        Kommentar

                        • elvin
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 252

                          #13
                          Ursprungligen postat av mrazster
                          OK...med så grova skivor och ordentliga mjukare mellanlägg så funkar det nog.
                          Normalt så brukar man bara lägga en tunnare skiva under och emellan glas och blocken.
                          Men du ser ut att ha kolla på läget....bra krigat där !
                          Tack! Jag har iiinte riktigt koll på läget. Jag postar gärna bilder och får synpunkter. Dessa fogar...ser inte helt proffsigt ut väl?

                          Det sitter en förstärkningslist runt hela botten, och det verkar tränga in vatten mellan den pch bottenglaset.




                          Skickat från min iPhone med Tapatalk
                          960 liter...snart!

                          Kommentar

                          • elvin
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 252

                            #14



                            Skickat från min iPhone med Tapatalk
                            960 liter...snart!

                            Kommentar

                            • elvin
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 252

                              #15
                              960 liter tanganyika...eller?

                              Fyra dygn med vatten i, och allt verkar i sin ordning. Jippy! Har tagit loss de extra glasen som utgjorde landdelen för sköldpaddorna som tydligen bott i karet innan.

                              Hur får man bort silikonreser på bästa sätt? Och hur skulle ni ta bort "slimline-bakgrunden" som sitter limmat i glaset? Silikonet sitter liksom punktvis, och ganska tjockt, så det finns ganska mycket mellanrum mellan bakgrun och glas. Det glaset som är nuvarande baksida ska bli framsidan, eftersom det glaset är mer repfritt, så jag vill få bort allt silikon utan att repa det minsta.

                              Har rivit ur gamla verkstan i huset för att göra ett akvarie/vilorum typ. Jag vet inte om det är helt crazy att ställa in ett såpass stort akvarium i ett pytterum på 10 kvm, men det är det bästa alternativet just nu i alla fall. Vi har gott om utrymme på entreplan, men jag litar faktiskt inte på den parketten. En del plattor som sviktar rejält.

                              Akvarierummet ska prydas med klinker på golvet. Frågan är om betongen behöver jämnas till innan.

                              Jag ska bygga en akvariebänk/skåp av 45x145-reglar. Helt enligt DIY Joey med luckor, vilket leder till nästa projekt.

                              Jag har googlat runt och funderat på om jag ska bygga in filter i karet eller om jag ska köra sump under. Jag tror jag har bestämt mig för sump av följande anledningar:

                              1. Mindre komplicerat att bygga bakgrunden, slipper gömma teknik bakom den.

                              2. Således mer utrymme

                              3. Större total vattenmängd

                              4. Mer filtermaterial

                              5. Jag har gott om utrymme under akvariebänken

                              6. Lättare att rengöra, lösa ev problem med pump/filter, och lättare att byta ut filtermaterial och uppgradera eller ändra.

                              7. Lite coolare

                              8. Kul att bygga?

                              Så, det är lite av mina planer och tankar om projektet så långt.

                              Förrrsten, är det någon som känner igen karet? Det ser ju lite speciellt ut. Det skulle vara intressant att veta var det kommer ifrån från början.

                              /Anders



                              Skickat från min iPhone med Tapatalk
                              Senast redigerad av elvin; 31 augusti 2017, 10:08.
                              960 liter...snart!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...