960 liter tanganyika...eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elvin
    Användare
    • oktober 2005
    • 252

    #91
    960 liter tanganyika...eller?

    Ursprungligen postat av mikoto
    Den där bänken blir grov med råge! Jag tror han anpassat toppen för ett akrylkar. Ett i glas har ingen nytta av att det är så många reglar på tvären, medan ett i akryl kommer botten bågna på och nyttja de extra reglarna på tvären.

    Skruvarna kan du ta ganska klena av, för de bär ingenting i konstruktionen du valt. De ska bara hålla ihop. Jag förborrar alla hål, har ingen förkärlek till självborrande skruvar öht :-) Jag kör dubbla skruvdragare istället, en med borr och en med bit så kan man hålla ett effektivt tempo.
    Okej, jag har inte tänkt på den aspekten med bågnande plexi. Men som sagt, man kan inte veta allt om allt, så lika bra att fläska på. Jag har i alla fall inget ramakvarium, så helt bortkastat är det väl inte. Reglarna på tvären bidrar ju också till hela konstruktionens styvhet, och minskad risk för skruvning mm. Jag tänkte en stund att jag skulle köra grova reglar bara på de stående bärande men...enklare såhär.

    Min gamla skruvdragare har ett döende batteri. Den klarade en halv skruv nyladdat. Får köra med borrmaskinen istället [emoji16]

    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerad av elvin; 06 november 2017, 23:07.
    960 liter...snart!

    Kommentar

    • mikoto
      NCS Medlem
      • mars 2014
      • 314

      #92
      Ja, mer är alltid mer så kör på :-) Det kommer ju definitivt hålla de längsgående reglarna raka och fina!

      Du får nog rota fram ett nytt batteri tror jag, jag har aldrig lyckats komma överens med min borrmaskin när det gäller att dra skruvar :-) ... Du kan ju iofs även köra den manliga vägen och bara förborra med borrmaskinen och sedan skruva in skruvarna med vanlig mejsel. Då får du en medalj av mig ;-)

      Kommentar

      • elvin
        Användare
        • oktober 2005
        • 252

        #93
        Snart är det dags att flytta ner akvariet i källaren från garaget. Hur??

        Jag (vi) ska skjuva/dra/halvbära akvariet med hjälp av sugproppsbärhsndtag på frigolitskivor längs gräsmattan tills vi kommer fram till källartrappan; eventuellt bära om vi har lite fler sugproppar och mer folk. Där måste jag såga bort en bit av stålräcket för att kunna tippa ner akvariet rakt in genom dörren snett uppifrån. Det är här det blir trixigt. Tanken är att ha den färdiga bänken ståendes precis innanför dörren för att ställa ner första änden på. Sen kan man succesivt förflytta akvariet tills bakre gaveln kommer över källartrappskanten. Detta är inget jag ser fram emot och jag vill inte att någon eller något skadas.

        Har ni erfarenhet av flyttfirmor/bärfirnor/pianoflyttfirmor för att ta hand om akvariebärning?



        Golvet är inte jätterakt och bänken svävar i luften på mitten. Lägga under kilar och grejer!




        Här måste akvariet ner:




        Skickat från min iPhone med Tapatalk
        960 liter...snart!

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #94
          Det ser inte ut som en enkel sak att få burken på plats. Kanske bygga upp en tillfällig konstruktion från betongkanten ned mot källaren? Jag tänker mig ett regelverk som burken kan vila på. Jag skulle bygga som en kana ned med en regel som stoppar burken från att glida ned hela vägen och krascha i golvet. Eventuellt kan du hitta ett material att fästa på reglarna för att minska glidet, typ någon matta av något slag. Du bygger då även sarger på kanan så att inte burken sticker iväg åt något annat håll. Det kanske kostar en slant men det är garanterat billigare än att krascha burken!

          Bara en tanke..

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #95
            Bär ner på högkant! Jag och två till bar ner ett 2meterskar på högkant på lika trappnedgång som på bilden! Inga sugploppar, bara muskelstyrka! Det går om man tar ett steg i taget.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • elvin
              Användare
              • oktober 2005
              • 252

              #96
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Bär ner på högkant! Jag och två till bar ner ett 2meterskar på högkant på lika trappnedgång som på bilden! Inga sugploppar, bara muskelstyrka! Det går om man tar ett steg i taget.
              Problemet är att dörröppningen är 185cm hög, så även om man får ner karet för trappan, så går det inte in genom dörren på det hållet.
              960 liter...snart!

              Kommentar

              • elvin
                Användare
                • oktober 2005
                • 252

                #97
                Ursprungligen postat av Erik Österlund
                Det ser inte ut som en enkel sak att få burken på plats. Kanske bygga upp en tillfällig konstruktion från betongkanten ned mot källaren? Jag tänker mig ett regelverk som burken kan vila på. Jag skulle bygga som en kana ned med en regel som stoppar burken från att glida ned hela vägen och krascha i golvet. Eventuellt kan du hitta ett material att fästa på reglarna för att minska glidet, typ någon matta av något slag. Du bygger då även sarger på kanan så att inte burken sticker iväg åt något annat håll. Det kanske kostar en slant men det är garanterat billigare än att krascha burken!

                Bara en tanke..
                Det kommer ett par snubbar från en flyttfirma och tittar imorgon bitti. Då får jag ett prisförslag. 400kr/timma och gubbe. I telefon sa han att de kanske kommer göra en slags kana med madrasser eller något mjukt. Självklart kan jag lösa det själv, med hjälp av...hjälp. Men, en flyttfirma erbjuder ju ersättning om det händer något. Är man tillräckligt många så borde det gå dock. I och för sig finns det inte mycket plats för folk där det ska in genom dörren.
                960 liter...snart!

                Kommentar

                • Ola Sjödin
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 514

                  #98
                  Ursprungligen postat av elvin
                  Det kommer ett par snubbar från en flyttfirma och tittar imorgon bitti. Då får jag ett prisförslag. 400kr/timma och gubbe. I telefon sa han att de kanske kommer göra en slags kana med madrasser eller något mjukt. Självklart kan jag lösa det själv, med hjälp av...hjälp. Men, en flyttfirma erbjuder ju ersättning om det händer något. Är man tillräckligt många så borde det gå dock. I och för sig finns det inte mycket plats för folk där det ska in genom dörren.
                  Låter som ett klokt drag.

                  Kommentar

                  • elvin
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 252

                    #99
                    Hallå akvarienörds! Bänken är typ klar. Ska bara lägga på en plywood- eller MDF-skiva. Lutar åt 16mm. Ett lite trixigt moment är att jag måste ställa bänken över sumpen (som måste vara klar) och sen akvariet på eftersom jag inte får in sumpen under bänken annars.

                    Så det som är prio ett nu är att färdigställa bänken och sumpen med dropplattan och fylla med filtermaterial. Det verkar som att jag kommer köra med nåt pimpstensliknande/lavasten i dry/wet-delen. Sen kanske jag kompletterar med något material i nästa del som jobbar mer syrefattigt, men allt det där är lite overkill, om än skoj och intressant.

                    Efter det kan jag gå loss med borret i akvariet. Här är jag lite osäker, men jag har bestämt mig för att göra en extern box på högra gaveln med beananimal. Dvs tre rör ner. Hur jag löser överrinningen inifrån har jag inte klurat ut än. Bara ett par hål med nät för?

                    En annan grej jag skulle vilja ha är ett fast rör längre ner på akvariet för snabb tömning vid vattenbyte.

                    Någon som har tips på smarta fasta lösningar för tömning och påfyllning?






                    Skickat från min iPhone med Tapatalk
                    960 liter...snart!

                    Kommentar

                    • elvin
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 252

                      Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                      Låter som ett klokt drag.
                      Flyttfirman skulle ha mellan 2100-3000kr så...nej. Jag har grannar, tre bröder som håller på med tyngdlyftning. En av dem hjälpte mig att lasta in akvariet i garaget. Dom snubbarna kan lyfta 200kg var, typ. Hoppas de är lediga nån dag.




                      Skickat från min iPhone med Tapatalk
                      960 liter...snart!

                      Kommentar

                      • elvin
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 252

                        Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Bär ner på högkant! Jag och två till bar ner ett 2meterskar på högkant på lika trappnedgång som på bilden! Inga sugploppar, bara muskelstyrka! Det går om man tar ett steg i taget.
                        Jag upptäckte att det faktisk går att ta in det på högkant, på snedden genom dörren. Då kan vi skjuva ner det för källartrappan på ena långsidan först. Jag har laddat upp med brädor, frigolitskivor, reglar, spånskivor, mattor mm. Tack!


                        Skickat från min iPhone med Tapatalk
                        960 liter...snart!

                        Kommentar

                        • riktlinjer
                          Användare
                          • augusti 2013
                          • 335

                          Ursprungligen postat av elvin
                          Jag upptäckte att det faktisk går att ta in det på högkant, på snedden genom dörren. Då kan vi skjuva ner det för källartrappan på ena långsidan först. Jag har laddat upp med brädor, frigolitskivor, reglar, spånskivor, mattor mm. Tack!


                          Skickat från min iPhone med Tapatalk
                          Kolla vad som gäller med hemförsäkring etc först, ibland behöver du drulletillägg för att det ska ersätta om ni tappar akvariet. Kan ju vara trevligt att direkt kunna beställa ett till om oturen skulle vara framme.

                          Kommentar

                          • elvin
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 252

                            Ursprungligen postat av Erik Österlund
                            Det ser inte ut som en enkel sak att få burken på plats. Kanske bygga upp en tillfällig konstruktion från betongkanten ned mot källaren? Jag tänker mig ett regelverk som burken kan vila på. Jag skulle bygga som en kana ned med en regel som stoppar burken från att glida ned hela vägen och krascha i golvet. Eventuellt kan du hitta ett material att fästa på reglarna för att minska glidet, typ någon matta av något slag. Du bygger då även sarger på kanan så att inte burken sticker iväg åt något annat håll. Det kanske kostar en slant men det är garanterat billigare än att krascha burken!

                            Bara en tanke..
                            En jättebra idé, och förmodligen det bästa sättet att göra det på om man tog det den vägen. Men jag upptäckte att jag kan ta det snett in på högkant, och då kan vi glida ner karet för källartrappan istället. Detta med hjälp av spånskivor, reglar, brädor, mattor, frigolit mm mm. Det jobbigaste blir dock att trockla in det på högkant genom dörren. Men mina tyngdlyftande grannar har tackat ja till jobbet, så jag känner mig lugnare.
                            960 liter...snart!

                            Kommentar

                            • elvin
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 252

                              SUMP, RÖRDRAGNINGAR OCH EN NY (BRA?) IDÉ!

                              Akvarieprojektet ligger endast i tankarna för tillfället, och knappt det. Det beror på en liten krabat på 4,2kg som tittade fram i måndags!

                              Bänkens stomme saknar bara en plywood eller MDF-skiva ovanpå. Jag kommer så småningom klä den med något estetiskt och antagligen göra luckor senare.

                              Sumpen saknar fortfarande dropplatta och filtermaterial. Dropplattan kommer jag antagligen göra i plexi, som en väldigt grund låda med hål borrade i botten, där det står någon centimeter vatten kanske. Detta för att jag lätt ska kunna lyfta ur dropplattan och komma åt det som är under. Hur jag ska få det tätt där vattnet rinner över i dropplattan återstår att se. Jag vet heller inte hur djupt med vatten det kommer stå i dropplattan. Det kan jag justera genom att borra större hål (innan jag installerar akvariet på bänken, då sumpen inte går att få ut sen).

                              Jag har ännu inte beställt PVC-rör, genomföringar mm. Här har jag nämligen en idé som jag skulle vilja lufta med er (om det finns några som fortfarande följer detta).

                              Jag kommer ju göra en beananimal-modell med tre (eventuellt två) rör från en extern överrinningsbox på akvariets högra gavel. Rören går ner längs gaveln på akvariet och ner i sumpen. På gaveln för att jag inte vill ha akvariet så långt från väggen, då det kommer för långt ut i rummet (80cm djupt). Extern för att jag absolut vill utnyttja allt utrymme i tanken till sånt man vill se, dvs fisk, vatten och inredning. Ett alternativ skulle vara att borra botten på akvariet vid gaveln och dra rören vertikalt rakt ner i sumpen. Obra för mig av två anledningar. 1. Jag vill inte ha rör och bråte i akvariet som tar upp plats. 2. Jag har en förstärkningslist runt hela botten på karet, som gör att jag skulle behövt borra hålen ganska långt in i akvariet, innanför den extra glaslisten, som är kanske 7cm bred. Okej, så långt har jag bestämt mig. Nu till min nya idé.

                              Rummet intill akvarierummet har golvbrunn och vattenkran, vattenledningar, dusch, och värmepanna. Varför inte dra ett fast rör från vattenkranen, eventuellt från en befintlig vattenledning genom väggen, längs golvet (eller taket) vid väggen, och upp (ner) i akvariet? När man fyller på uppe i akvariet så rinner vatten över ner i sumpen. Där vill jag ju inte förändra vattennivån, så varför inte borra ett hål i sumpen i rätt höjd och dra ett rör tillbaka längs det andra röret, genom väggen och ner i golvbrunnen? På så sätt består vattenbyten endast i att sätta på vattnet, vänta, och stänga av vattnet. Nackdelar?

                              1. Vattnet som tappas ut kommer inte vara 100% gammalt vatten, utan blandas upp med det nya. Stort problem? Jag tror inte det.

                              2. Om jag vill tömma vatten ur akvariet utan att samtidigt fylla på? Jag kanske vill ta ut större delen av vattnet någon gång? Då krävs något ytterligare. Att ändå behöva kånka dit en slang och häverta ur vattnet i dessa situationer känns löjligt om man ändå har gjort jobbet med att dra stationära rör.

                              Om jag vill tömma ur vatten ur akvariet kan jag alltså inte göra det via sumpen eftersom sumpen endast fylls på om vatten kommer in i akvariet...som jag vill tömma. Ska jag då tappa ur vatten genom ytterligare ett rör från akvariets botten? Kan jag dra ett rör från akvariets botten upp genom de befintliga hålen in i överrinningsboxen och ut genom den, och sen till golvbrunnen? Är detta säkert? Är det vettigt? Är jag ute och cyklar? Är det värt det? Hur skoj är det att dra PVC-rör?

                              Ska jag skita i det, och köpa en fet plastslang med PVC i änden som hänger över kanten på akvariet och köra hävert? Jag kan fortfarande ha den slangen längs väggen och genom väggen till golvbrunnen. Bara att göra en upphängningsanorning till överhänget vid akvariet. Utloppet kan jag sätta i en slags T, eller Y-koppling i vattenkranen. En sån med två utlopp med ventiler. Fylla på lite vatten, stänga av vattnet och öppna i andra änden på Y-kopplingen...hävert.

                              Ursäkta om detta låter som extremt otydliga fragment från min splittrade hjärna...

                              En sån här hade jag i så fall tänkt till kranen:
                              960 liter...snart!

                              Kommentar

                              • Erik Österlund
                                Användare
                                • januari 2005
                                • 3788

                                Eller varför inte ha "automatiskt" vattenbyte, dvs att du har påfyllning av färskvatten konstant. Ett tips är att du kollar hur PettaP har löst det! Hur rören ska dras osv har jag ingen bra koll på men om du har möjlighet ska du självklart dra ett rör till avloppet och som sagt köra automatiskt vb

                                Kommentar

                                Arbetssätt...