960 liter tanganyika...eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elvin
    Användare
    • oktober 2005
    • 252

    #31
    Farsan tyckte jag skulle köra med fransk träskruv. Behövs inte så många då.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    960 liter...snart!

    Kommentar

    • mrazster
      Användare
      • september 2014
      • 428

      #32
      Ursprungligen postat av elvin
      Farsan tyckte jag skulle köra med fransk träskruv. Behövs inte så många då.


      Skickat från min iPhone med Tapatalk
      Dom blir väldigt klumpigt stora och du kommer behöva förborra.
      Använd självborrande träskruv istället.
      1200 liter plywoodkar

      576 liter Ciklidarium !!

      Kommentar

      • mikoto
        NCS Medlem
        • mars 2014
        • 314

        #33
        Jag förborrar alla hål! ...Men jag jobbar även väldigt långsamt :-) Har man två skruvdragare blir det snabbt gjort och min OCD får rakt inskruvade skruvar. Dock tycker jag de franska träskruvarna känns väldigt ambitiöst, du behöver oftast bara skruvarna för att hålla ihop bygget, inte för att bära det. Då är det smidigare med vanlig träskruv och de medför ingen nackdel för hållfastheten.

        Kommentar

        • mrazster
          Användare
          • september 2014
          • 428

          #34
          Lim och skruv...ALLTID där 2 träytor möts ...båda 2 gör sitt för både bärighet och toleranser för eventuell snedbelastning.
          1200 liter plywoodkar

          576 liter Ciklidarium !!

          Kommentar

          • mikoto
            NCS Medlem
            • mars 2014
            • 314

            #35
            En man med förkärlek till hål, en annan med förkärlek till lim. En dag möttes de och skapa akvariebänken som skulle komma att överleva armageddon!

            Men tills dess kom deras respektive kyrka att fortsätta sina fejder... ;-)

            Bah, limma om ni vill det! Jag behöver inget lim här! Bara vanliga fina skruvar, och reglarna som kan användas om och om igen. Jag är velig av naturen och behöver min flexibilitet.

            Kommentar

            • mrazster
              Användare
              • september 2014
              • 428

              #36
              Ursprungligen postat av mikoto
              En man med förkärlek till hål, en annan med förkärlek till lim. En dag möttes de och skapa akvariebänken som skulle komma att överleva armageddon!

              Men tills dess kom deras respektive kyrka att fortsätta sina fejder... ;-)
              1200 liter plywoodkar

              576 liter Ciklidarium !!

              Kommentar

              • elvin
                Användare
                • oktober 2005
                • 252

                #37
                Nu hoppar jag lite mellan ämnena i tråden här. Jag letar efter sumpakvarium. Enkel fråga: är 200 liter alldeles för lite, eller är det helt okej?


                Skickat från min iPhone med Tapatalk
                960 liter...snart!

                Kommentar

                • mikoto
                  NCS Medlem
                  • mars 2014
                  • 314

                  #38
                  Det behöver inte vara en tokig volym, men det blir nog lättare om du planerar vad du vill ha i den först. Så märker du hur mycket plats du behöver :-)

                  Kommentar

                  • mrazster
                    Användare
                    • september 2014
                    • 428

                    #39
                    Ursprungligen postat av elvin
                    Nu hoppar jag lite mellan ämnena i tråden här. Jag letar efter sumpakvarium. Enkel fråga: är 200 liter alldeles för lite, eller är det helt okej?
                    det är ju så klart flera faktorer som spelar in...en stor del är ju vilket filtermedia du ska använda.
                    Men oavsett vilket så skulle jag nog säga att 200liter är lite i underkant, beroende lite på vad du ska ha i karet. Men ska du ha malawi, tanganyika (dom storväxta arter eller dom man behöver ha större grupper av) eller större sydamerikanare så kommer du behöva ordentlig filtervolym. Skulle vilja påstå att en 1/4 av akvariets volym i liter är absolut minimum, helst en 1/3 eller mer.
                    1200 liter plywoodkar

                    576 liter Ciklidarium !!

                    Kommentar

                    • elvin
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 252

                      #40
                      Ursprungligen postat av mrazster
                      det är ju så klart flera faktorer som spelar in...en stor del är ju vilket filtermedia du ska använda.
                      Men oavsett vilket så skulle jag nog säga att 200liter är lite i underkant, beroende lite på vad du ska ha i karet. Men ska du ha malawi, tanganyika (dom storväxta arter eller dom man behöver ha större grupper av) eller större sydamerikanare så kommer du behöva ordentlig filtervolym. Skulle vilja påstå att en 1/4 av akvariets volym i liter är absolut minimum, helst en 1/3 eller mer.
                      Okej, jag hade tänkt upp till 300 liter ungefär. Dessvärre skulle jag vilja göra en ganska låg bänk (max 60cm) så det blir svårt att få in en sump med standardmått med tanke på att regeln bygger 145mm ner inunder. Antingen bygga eget sumpakvarium, eller göra högre bänk alltså. [emoji16]

                      Du kör väl 375 liter med droppfilter? Då blir det inte så mycket vatten i som när man kör helt "blött" eller vad man säger. Jag tror inte jag kommer göra ett droppfilter, utan hålla det något enklare. Åtminstone till en början. Mekanisk filtrering, lavasten, makaroner kanske.

                      Jag är ledsen för mitt låga tempo. Mycket snack och lite verkstad. Vi renoverar grejer i det nyköpta huset. Ska måla väggar, lägga golv mm. Akvarierummet ska få klinkers, och nymålade väggar (som också måste få putsen lagad lite först. Å andra sidan är det ju väldigt bra att tänka igenom allt noga både en och två gånger innan man genomför.

                      Vad gäller överrinning undrar jag om detta är en vettig lösning (jag vill absolut göra allt så billigt som möjligt).






                      Skickat från min iPhone med Tapatalk
                      960 liter...snart!

                      Kommentar

                      • elvin
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 252

                        #41
                        Idag fick jag någonting gjort! Jag har tagit bort hela den fula bakgrunden. Tack för tipsen om borttagning av silikon med mera.

                        Jag försökte skära bort silikonet bakom bakgrunden med olika tunna knivar. Bakgrunden satt dock för nära glaset, så jag slet bort bakgrunden istället.

                        Med bakgrunden borta återstod att skära loss silikonet.Jag använde robusta rakblad avsedda för fönster. Efter att ha skurit en gång, låg ett mikroskopiskt tunnt lager med silikon kvar. Detta försökte jag sedan gnugga bort med rakbladet, och upptäckte att det kladdar och smetar ut sig ordentligt om man inte är noggrann. Man kan alltså inte torka bort det lösa silikonet man skrapar bort. Jag hade ett par centimeter vatten i akvariet, så jag gnuggade en gång, sen skvätte vatten på och sköljde samtidigt rakbladet från silikonrester. Jag upprepade detta tills jag inte kunde se några silikonrester. Detta är jag inte helt klar med än. Ett riktigt pilljobb.

                        För att sen försöka få bort 100 % av silikonresterna på glaset tänkte jag skrubba med rikligt med aceton. Någon som har bra tips på hur man rengör glasrutan i övrigt?

                        Baksidan av bakgrunden var svart med ett rutmönster av liksom upphöjda fyrkanter. Dessa verkar konstigt nog ha färgat av sig på glaset på vissa ställen. Det ser ut som sånnadär färgglada fläckar som blir av olja. Jag ska undersöka det närmare.

                        Glasrutan som bakgrunden satt på verkar iallafall vara relativt repfri. Hoppas att den även blir helt silikonfri.






                        Skickat från min iPhone med Tapatalk
                        960 liter...snart!

                        Kommentar

                        • mrazster
                          Användare
                          • september 2014
                          • 428

                          #42
                          Ursprungligen postat av elvin
                          Du kör väl 375 liter med droppfilter? Då blir det inte så mycket vatten i som när man kör helt "blött" eller vad man säger. Jag tror inte jag kommer göra ett droppfilter, utan hålla det något enklare. Åtminstone till en början. Mekanisk filtrering, lavasten, makaroner kanske.

                          Vad gäller överrinning undrar jag om detta är en vettig lösning (jag vill absolut göra allt så billigt som möjligt).



                          Nja...jag har inte droppfilter i hela sumpen. Man skulle kunna kalla det kombofilter. I det utrymmet droppfilterdelen finns så är 2/3 under vatten hela tiden och 1/3 ovan vatten och agerar droppfilter. Den delen som är under vatten blir som vilket ytterfilter som helst.

                          Om du kollar i videon nedan (som finns i min byggtråd) jag gjorde. Så kommer du förstå lite närmare.




                          Delar här en bild också från byggloggen, så blir det kanske ännu tydligare.
                          Den övre delen av mittenkammaren (den stora) med dom blå filterkuberna är ovanvattenytan och agerar droppfilter. Medans den nedre delen med den ljusgrå pimpstenen är under vatten.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 117.jpg
Visningar: 2
Storlek: 470,0 KB
ID: 695615
                          1200 liter plywoodkar

                          576 liter Ciklidarium !!

                          Kommentar

                          • elvin
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 252

                            #43
                            Okej, jag tror jag tittade på en annan av dina videon om sumpen. Ska absolut titta på denna också, strax. Mäkta imponerad av ditt bygge alltså. Det jag håller på med känns som dagis i jämförelse. Jag har en kommentar om den vänstra delen av sumpen på bilden, vilken ska vara till för att ta hand om döda bakterier? Jag har googlat och tittat på youtube-filmer om sumpar, men aldrig hört någon ta upp denna aspekten. Skulle du säga att det är nödvändigt att ha den funktionen, eller är det extra extra failsafe liksom? (om du säger att det är nödvändigt så kommer jag antagligen göra en också). ;-)
                            960 liter...snart!

                            Kommentar

                            • mrazster
                              Användare
                              • september 2014
                              • 428

                              #44
                              Ursprungligen postat av elvin
                              Jag har en kommentar om den vänstra delen av sumpen på bilden, vilken ska vara till för att ta hand om döda bakterier? Jag har googlat och tittat på youtube-filmer om sumpar, men aldrig hört någon ta upp denna aspekten. Skulle du säga att det är nödvändigt att ha den funktionen, eller är det extra extra failsafe liksom? (om du säger att det är nödvändigt så kommer jag antagligen göra en också). ;-)
                              Den sista kammaren med den vita filtervadden har den funktionen du nämner.
                              Precis som du antyder så blir det en del detritus från filtermedia i form döda bakterier e.t.c.
                              Det vill man inte ha ut karet. Sedan blir vattnet väldigt "polerat" och klart när man har filtervad i sumpen.
                              Har både i början och i slutet.
                              1200 liter plywoodkar

                              576 liter Ciklidarium !!

                              Kommentar

                              • elvin
                                Användare
                                • oktober 2005
                                • 252

                                #45
                                Ursprungligen postat av mrazster
                                Den sista kammaren med den vita filtervadden har den funktionen du nämner.
                                Precis som du antyder så blir det en del detritus från filtermedia i form döda bakterier e.t.c.
                                Det vill man inte ha ut karet. Sedan blir vattnet väldigt "polerat" och klart när man har filtervad i sumpen.
                                Har både i början och i slutet.
                                Jag var på den lokala akvariefiskaffären igår, en bra sådan. Han sa att jag skulle skippa mekaniskt filter i början och låta överrinningen gå direkt ner i ett doppfilter. Men...är det verkligen bra att få ner skit i droppfiltret? Han menade på att en filtervadd sätter igen fort om man har det i början.

                                Han hade ett sprillans 220-liters alukar för 250kr i alla fall! Med den enda lilla defekten att det var en stor spricka i frontglaset (eller bak). Han skickar med en extra glasruta som jag kan silikona på för att laga. Kanske kan vara ett klipp!

                                Om jag hade haft plats under akvariet hade jag nog byggt upp ett litet torn med droppfilter, men det lutar nog åt att göra det väldigt lågt, eftersom jag vill ha en låg bänk.
                                960 liter...snart!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...