Ombyggnad Skövde akvarieförening lokal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikoto
    NCS Medlem
    • mars 2014
    • 314

    Ombyggnad Skövde akvarieförening lokal

    Så, nu är det dags för lite omstrukturering. Jag och en kompis var på väg att skaffa en egen lokal men valde att stanna kvar i Skövde akvarieförenings lokal. Men inte innan vi hann köpa alla akvarier som stod i den andra lokalen! Så nu ska vi flytta ner dessa kar dit och blir på kuppen tvungna att bygga om i stort sett halva rummet.

    Vi blir tvungna att riva två befintliga ställningar. Den ena kan vi bygga om. Jag kanske bygger om den andra... Får se. sedan får vi riva bort en arbetsbänk som bara missbrukas. Kommer bli något sanslöst kul att leta upp plats att flytta allt skräp som samlats där... Eller inte.

    Akvarierna som ska flyttas ner är 20 till antalet, fördelade på följande storlekar:

    12 st 90 liters, 90x45x25 cm. Dessa stod i en aluminium ställning, vilket verka bra. Sedan visa det sig att tre knutar var kassa. Det kvar inte lika bra... Mer om dessa senare. Tänkte ha yngel och småfisk i dessa. Projekt.

    6 st 200 liters kar, 82x60x40cm. Bra mått på dessa, 40 är höjden. Dessa blir fina, men det blir lite trångt med de på höjden. Står helt vidrigt till nu Översta karet har 7 cm till taket. Kommer bli kul att håva upp de firrarna innan flytt... Jag tror jag bygger om en av de nuvarande ställningarna till att passa dessa. Får kapa om lite bara och skaffa nya reglar till tvären.

    Samt 2 stycken 540 liters kar på 150x60x60. Har en ställning nu för två 375 kar. Byter bara reglarna på djupet i den så 60 cm djupa kar får plats istället. Samt kapar nog benen med 10 cm så den inte kommer för högt mot taket.

    Här är en bild av lokalen innan vi börja riva nu. Ska försöka ta fler under arbetet.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Föreningsblick.jpg
Visningar: 1
Storlek: 398,7 KB
ID: 701660
  • mikoto
    NCS Medlem
    • mars 2014
    • 314

    #2
    Här är en skiss ovanifrån på hur vi tänkt oss att det ska stå. Så totalt fyra ställningar, de tre till vänster blir de nya. Den fjärde finns redan och ska bara befolkas upp... Just nu bor bara mina Viktoria fiskar där.

    Klicka på bilden för större version

Namn: ritnings tanke.jpg
Visningar: 1
Storlek: 287,6 KB
ID: 695592

    Kommentar

    • mikoto
      NCS Medlem
      • mars 2014
      • 314

      #3
      Lite fick vi gjort idag, satte upp ställningen med de tolv små karen. Det var en del pill då golvet är otroligt ojämnt där den står. Men med lite pill och slit bör det vara i våg. Imorgon får vi läcktesta de vidare, göra rent och förhoppningsvis få igång ett par av de så vi kan börja flytta en del fisk som går i andra kar nu. Sedan kan fler ställningar rivas och byggas om...

      Klicka på bilden för större version

Namn: småkar på plats.jpg
Visningar: 1
Storlek: 324,1 KB
ID: 695593

      Kommentar

      • Killroy
        Användare
        • juli 2013
        • 45

        #4
        Bra jobbat



        Carlskrona akvarieförening, Karlskrona. 512 gillar · 42 pratar om detta · 38 har varit här. Carlskrona akvarieförening bildades 1931 och är därmed bland Sveriges älsta akvarieföreningar.
        http://akvariekarlskrona.se
        http://facebook.se/carlskronaakvarieforening

        Kommentar

        • mikoto
          NCS Medlem
          • mars 2014
          • 314

          #5
          Tackar! Det går ganska segt att arrangera om och flytta allt bös. Om det bara var akvarier och fiskar som behövde flyttas runt hade det varit ok men det är ju bara den roliga biten... Nu har har börjat flytta in en del fiskar till nya ställningen iaf. Men ska nog fästa den på en punkt till i väggen. Den är lite för hög och smal. Känns lite vinglig i ena änden.

          Klicka på bilden för större version

Namn: Ciklider.jpg
Visningar: 1
Storlek: 218,9 KB
ID: 695596

          Kommentar

          • Killroy
            Användare
            • juli 2013
            • 45

            #6
            Ser ut som det är bra mått på karen,djupa och breda.



            Carlskrona akvarieförening, Karlskrona. 512 gillar · 42 pratar om detta · 38 har varit här. Carlskrona akvarieförening bildades 1931 och är därmed bland Sveriges älsta akvarieföreningar.
            http://akvariekarlskrona.se
            http://facebook.se/carlskronaakvarieforening

            Kommentar

            • mikoto
              NCS Medlem
              • mars 2014
              • 314

              #7
              Ja, de blev riktigt schyssta. 45 cm djup är inte alls tokigt och nästan 90 cm långa. Höjd är ju ganska oviktigt i många fall egentligen. Bättre att få in fyra kar på varandra istället och dessutom har gott om plats att arbeta på.

              Kommentar

              • mikoto
                NCS Medlem
                • mars 2014
                • 314

                #8
                Lite mer jobbat, det tar ganska mycket energi det här. Men det blir bra än så länge :-)

                Först fick jag rensa ut det sista, så det fanns plats att ställa saker på. Ett problem är att det finns nästan ingen plats att jobba på dock, vilket är lite besvärligt. Men nu är vi över halva vägen klar så nu börjar saker försvinna istället för att plockas fram igen.

                Klicka på bilden för större version

Namn: Rensat.jpg
Visningar: 1
Storlek: 278,4 KB
ID: 695600

                Här är bara vår gamla 375 ställning kvar, den ska konverteras till en 540 ställning istället. Men har kapat till nya reglar för att bredda den och vi ska kapa av 10 cm av benen med. Annars blir den för hög. När vi ställer dig 540 karen blir den nämligen 10 cm högre. Sedan kunde den nya ställningen byggas för de 6 200 liters karen. Har lite kvar på den men i stort sett är den klar! Tillräckligt för att bära karen som ska vara i den. Så vi har ställt dit 3 nu. Bara fem kar kvar att flytta ner! Det här projektet har ätit våldsamt med energi... och mer kommer gå åt. Klart värt det, men sedan får det räcka med akvarier för ett tag :-)

                Klicka på bilden för större version

Namn: Ställning 3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 282,9 KB
ID: 695599

                Kommentar

                • ICC
                  Användare
                  • maj 2006
                  • 243

                  #9
                  Skam den som ger sig
                  Jobbet är tungt och tidsödande, klart det äter energi. Men bara kötta på, det kommer att bli supergött när det är klart. Då om något kan du sätta dig ner, slappna av och istället njuta av akvarierna. Då kommer dubbel energi tillbaka.
                  Ser fint ut så långt. Följer....

                  Kommentar

                  • mikoto
                    NCS Medlem
                    • mars 2014
                    • 314

                    #10
                    Ja jag ger mig inte! Det är ju sjukt kul på samma gång :-) Jag var nere och skrubba lite i de nya karen. De kan nog bli riktigt schyssta, en är egentligen klar och jag slänger nog i fiskar i den imorgon om det går som det ska, samt ett annat kar. Då kan jag tömma ett tredje kar i sin tur och påbörja ett riktigt vansinnesprojekt som skulle kunna sluta i tårar... :-) Men det går nog vägen, bara man är lite försiktig.

                    Glömde ta foton av framgången idag, sparar det tills imorgon. Ni får en bild som inte passar in på detta forum egentligen då det inte är en ciklid men den här dåren sitter i ett av karen och stirrar ilsket på mig när jag jobbar!

                    Klicka på bilden för större version

Namn: Krabban.jpg
Visningar: 1
Storlek: 291,2 KB
ID: 695601

                    Kommentar

                    • Killroy
                      Användare
                      • juli 2013
                      • 45

                      #11
                      Bra jobbat.
                      Jobbigt när man väl håller på men lätt värt det när det är klart.
                      http://akvariekarlskrona.se
                      http://facebook.se/carlskronaakvarieforening

                      Kommentar

                      • mrazster
                        Användare
                        • september 2014
                        • 428

                        #12
                        Ser riktigt bra ut...kommer bli bra när ni fått ordning på lokalen och rensat upp lite.
                        Gillar tydliga visioner och idéer, uppbackat med bra bilder och planeringar.
                        1200 liter plywoodkar

                        576 liter Ciklidarium !!

                        Kommentar

                        • mikoto
                          NCS Medlem
                          • mars 2014
                          • 314

                          #13
                          Det här med tydliga visioner är lite skevt :-) Vi planera ganska länge runt hur vi skulle lösa den nya lokalen och en planlösning för den.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: Ny med kallt kar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 64,8 KB
ID: 695606

                          Här är hur den skulle varit isf. Den ganska liten, bilden kan få det att se större ut än det är :-) Ditt var det flera månader tanken att vi skulle flytta. Posten lyckades slarva bort kontraktet, TRE gånger slarva de bort det! Så tiden drog ut rejält och vi fick ett bättre erbjudande från Skövde akvarieförening på hyran så vi stanna kvar. Dessutom är det en roligare lokal på de flesta sätt. Den andra var dock fräschare och hade bättre tryck i kranen. Vattnet går sjukt långsamt här nere, förstår inte varför. Men nu ska vi ha automatiskt vattenbyte på 18 av karen vilket kommer underlätta. Så det blev snabbt att planera om hur jag kunde få in alla kar från den andra lokalen till Skövde AF. Resultaten börjar visa sig :-) Men det blir ganska bra!

                          Idag har jag fokuserat på att bygga om en annan ställning för att få två 375 kar ur vägen. Det här bygget blev lite läskigt som snart syns...

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 375 ett.jpg
Visningar: 1
Storlek: 185,4 KB
ID: 695603

                          Här är ställningen först, ett 400 liters kar i udda mått överst och under har det stått ett 560 liters kar med härliga mått, det var 160x70x50. Det var sjukt fräckt men botten sprack på det och resten av rutorna var i så halvdant skick att det inte kändes värt att lägga pengarna på en ny botten och reparera det. Tyvärr, ibland tar även min energi slut. Så den platsen har stått tom ett tag. Det blir nu konverterat till att ha två stycken 375 liters kar istället! Jag behöver krympa mitten våningen från 70 till 50 cm och höja den 5 cm. Det gör att det blir 15 cm arbetsutrymme ovanför var kar. Det är lite snålt men fungerar och är så bra det blir. 10 cm är helt oanvändbart om man ska håva eller få in någon kul inredning. Det nedre karet blir dock lite väl nära golvet... Men så får det vara!

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 375 två.jpg
Visningar: 1
Storlek: 305,5 KB
ID: 695605

                          Här är den läskiga biten, såhär bör man nog aldrig göra :-) I det här fallet fungera det ok för den övre delen sitter bultad in i väggen med grova skruv. Men någon höjdarlösning är det inte... Men nu är det gjort! Jag satte ett tillfälligt stag i mitten för att hålla ihop benen.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 375 tre.jpg
Visningar: 1
Storlek: 336,8 KB
ID: 695604

                          Sedan tog jag isär bottendelen, la dit ny botten och kapa ner bredden. Nu ditmonterat igen och invägt så noga jag kunde. Verka bli bra :-) Imorgon tar vi dit det andra karet med!

                          Jag har även kommit längre med 200 liters karen men de fotar jag en annan dag.

                          Kommentar

                          • mikoto
                            NCS Medlem
                            • mars 2014
                            • 314

                            #14
                            Lite mer jobb! Eller ja, ganska mycket mer jobb. Nu är ställningen till 540 liters karen ombyggd och klar! Omställningen var inte smärtfri men klart hanterlig. Ser ganska ynklig ut nu, men när akvarierna är på plats kommer det nog ta sig :-) Bävar dock för den operationen, kommer inte bli jättekul... Tror det kommer bli vasst dock, från början var tanken att 540 skulle säljas så vi slapp de bara. Men sedan kom jag på att man kunde gömma undan 375 karen som stod i denna ställningen innan och klämma upp 540 istället... Montera även upp en 4x39w T5 ramp på den under platsen. Kommer vara mer än nog ljus för det vi tänkt ha i ännu.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 540 ställning.jpg
Visningar: 1
Storlek: 277,3 KB
ID: 695607

                            Sedan fick vi ner två stycken till 200 liters akvarium! Bara ett kvar! Det här börjar bli riktigt trevligt. Två kar är befolkade med. De två översta försöker vi ordna iordning imorgon så kanske vi kan få dit fiskarna från det sista 200 liters karet som står i andra lokalen. Behöver en till lysramp med bara. Det gäller dock att fördela luften rättvist till dessa kar. Vi kommer nog bli tvungna att investera i en till luftpump tror jag. Jag gillar ordentligt flöde i mina kar.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 200 igång.jpg
Visningar: 1
Storlek: 281,4 KB
ID: 695608

                            Kommentar

                            • mrazster
                              Användare
                              • september 2014
                              • 428

                              #15
                              Riktigt bra bra krigat där !
                              Kan inte hitta någon info om vilken inriktning ni tänkt er på det som ska gå i karen, har ni någon aning ?
                              1200 liter plywoodkar

                              576 liter Ciklidarium !!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...