Ombyggnad Skövde akvarieförening lokal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #46
    Ser riktigt bra ut i lokalen nu! Gillar att ni håller det luftigt istället för att maxa varje kvm, förstår att det är svårt för man vill ALLTID ha en burk till, och en burk till, och bara en burk till..

    Kommentar

    • mikoto
      NCS Medlem
      • mars 2014
      • 314

      #47
      Ja, jag är ganska nöjd själv med hur det blev :-) Blir kul att testa utrymmet i praktiken på måndag när mötet är och se hur många gubbar som bekvämt kan stå där inne!

      Kommentar

      • mikoto
        NCS Medlem
        • mars 2014
        • 314

        #48
        Har missat att skriva lite här. Eller ja, har varit osäker på om jag ska skriva men forumet behöver klart med kött på benen så jag postar på :-) Det blev lite antiklimax efter förra stora uppdateringen då man kände sig lite klar men det blir man aldrig. Jag har lite stundande projekt på ombyggnader i vissa kar. Men jag har nu börjat ta tag i saltvattensdelen lite då jag fick offra de för de stora ombyggnationerna. Jag ska starta två saltvattenskuber är tanken, jag ska även bygga om mitt kalla akvarium men det går nog vänta tills nästa år, förhoppningsvis klart innan våran. Pengarna har flödat ganska friskt så jag måste hålla lite i de... Men det kommer fler :-)

        Klicka på bilden för större version

Namn: 125 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 319,4 KB
ID: 697429

        Kuberna är från Imazo, de kan bygga egenmåttade kar. De kosta en slant och är i vanligt flytglas men i övrigt kändes de fina och måtten är precis de jag önska :-) Jag kommer köra karen sida vid sida och testa två olika lösningar för skötsel.

        Klicka på bilden för större version

Namn: Kub1 på plats.jpg
Visningar: 1
Storlek: 816,4 KB
ID: 697432

        Då får plats som en smäck i utrymmet jag avsåg för de. 1 cm marginal tillgodo!

        Akvarie nummer ett kommer skötas med ett ytterfilter. Ganska normalt i sötvattensvärlden men en kontroversiell lösning på en korallbalja. Jag kör detta kar med Biohome Ultimate Marine i ett Sunsun 303 ytterfilter. Jag lyckades klämma i 2,5 kg Biohome i den med nedersta korgen med mekaniskt media. Skippar man det går man nog i 3,7 kg. Men 2,5 är deras rekommenderade dos för 125 liter ciklid eller saltbalja så det blir perfekt.

        Jag behövde dock ljus över karet med, jag har inte orkat bygga några ramper på ett tag. Men då jag inte bara kan köpa grejer fick jag bygga något av grejer jag hade hemma. Jag är en hamster så jag har mycket prylar lösa...

        Klicka på bilden för större version

Namn: Ramp 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 228,5 KB
ID: 697428

        Led blev det, jag börja med en rätskiva av aluminium som får agera kylfläns och huvudkropp. Jag avskyr att arbeta med materialet men det går :-) Dessa rätskivor har lite tunnt gods men formen är väldigt lämplig och de har ju inbyggda kylkanaler redan. Kör man svagare dioder kan det blir bra. Jag belastar denna ganska tungt men det fungerar dugligt.

        Klicka på bilden för större version

Namn: Ramp 4 klar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 236,1 KB
ID: 697427

        Dioderna är två stycken 20W dioder av violetta och blå kombinationer. De står för huvuddelen av växtkraften för korallerna, skulle man vilja odla växter borde man komplettera upp med röda dioder med. Kring de två starka chippen montera jag ett par LED plattor på 6,500 K som gör karet trevligt att titta på med. Dessa är egentligen fristående spotlights man ska montera i taket jag köpte för skit och inget på ebay. Men de blev skrämmande varma som de var, att använda de såhär kändes mycket bättre. De har många egenskaper som inte är helt klockrena dock, får se om jag göra något åt de i framtiden...

        Klicka på bilden för större version

Namn: Ramp monterad.jpg
Visningar: 1
Storlek: 303,6 KB
ID: 697426

        Jag montera de på en träskiva med drivdonen så det blir lättare att sätta upp. Rampen blev ok och ljuset blev bra, men jag lärde mig många saker under bygget jag kan förbättra till nästa gång :-) Jag är ganska otålig av mig och saker som inte går som planerats löses som de löses ibland... Jag behövde dock få igång den fort då jag har fiskar på ingång till karet så det behövde startas.

        Klicka på bilden för större version

Namn: Saltkub igång.jpg
Visningar: 1
Storlek: 490,3 KB
ID: 697433

        Blev rätt ok, men är inte klart än. Får duga tills vidare dock :-) Fiskarna hoppas jag kommer idag...

        Jag var ute och plocka lite sten med, det har varit väldig rabalder nyligen på facebook om folk som plockar sten utan tillåtelse i allmän mark. Det är väl korrekt men det blir nästan häxjakt där. Jag åkte dock till mina föräldrars trädgård och plocka dessa så tillåtelse av markägaren fanns :-)

        Klicka på bilden för större version

Namn: sandsten.jpg
Visningar: 1
Storlek: 353,3 KB
ID: 697430

        För ganska många år sedan nu så fyllde vi ut och forma om backen som kallas trädgård hos mina föräldrar. Det fylldes på med mestadels sand som det fanns stora sandstenar i. Jag kom att tänka på de och att deras färg var en stark konstrast till stenarna i de flesta av stenarna jag hade tillgängliga i mina kar. Så jag åkte bort och grävde upp några. De blir nog kul att använda. I varmvitt ljus får de en nästan gyllene färg. De går i ett testkar nu men fiskarna däri verkar inte ha något problem med de.

        Klicka på bilden för större version

Namn: Real pump.jpg
Visningar: 1
Storlek: 259,2 KB
ID: 697431

        Jag har varsamt skött om mina nya Simochromis Diagramma, de trivs ganska väl i 540 karet jag har de i och äter något förfärligt. De var dock lite slöa i början, det var deras önska efter mer flöde som gjorde sig påminnt! Jag fick gräva fram min Tunze 4002 ur gömmorna och sätta i. Nu har jag inte längre någon sand på vänster sida av karet, men fiskarna är överlyckliga och flänger runt hela karet som getingar. De leker nästan konstant med. Jag har filmat en av lekarna här. Jag har lite yngel redan. En bra sak med min filtervägg är att ynglen simmar in första kammaren och sedan kommer de inte ut därur. Konstant mjukt flöde och friskt vatten samt matrester gör att de klarar sig rätt bra där. Ska bara lista ut hur jag fångar upp de...

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #49
          Kul med update! Ska bli spännande att se saltburkarna igång sen!

          Kommentar

          • mikoto
            NCS Medlem
            • mars 2014
            • 314

            #50
            Nu ska vi se, det har grejats en del sedan sist. Men har haft lite ont om energi och det har inte varit så drastiska saker så jag har inte dokumenterat det så bra. Idag fick jag pilla lite dock med två projekt som väntat länge.

            Jag håller på att bygga om fyra av 90 liters karen så de ska passa mig bättre. Samt för att det är kul :-) Det ska bli två saltkar och två yngelbaljor. Karen är redan förberedda för det sistnämnda men jag är less på den slitna filtermattan som följde med och tror jag kan inreda det på ett snyggare sätt. Har beställt hem lite ny filtermatta men det ena karet är fortfarande igång så det får jag ta senare.

            En av sakerna jag ville förbättra är att sätta färg på bakrutorna, några är målade men andra är genomskinliga. Jag har dock i det närmaste av en fobi för att måla med färg. Det är bland det värsta jag vet. Så har jag testat dekorplast här, har kört det tidigare och varit rätt nöjd. Det blir mycket luftbubblor men de verkar försvinna efter ett tag... Eller så vänjer jag mig vid de.

            Det ena saltkaret kommer jag köra utan bottensubstrat, barbottnat. Detta för att göra det lite mer lättskött. Så jag köpte vit dekorplast för att även det ska ljusa upp karet lite då vitt reflekterar ljus bra.

            Klicka på bilden för större version

Namn: Plastfilm.jpg
Visningar: 145
Storlek: 247,4 KB
ID: 755433

            Det verkar lovande. Jag borde dock bytt allt vatten i karet. Det blev sjukt lortigt. Får kika imorgon när det lagt sig :-)

            Jag har även satt skivor under karen jag fixat klart med, mest för att kunna montera ljusramperna mot de. Men även som en försäkring om botten skulle gå någon gång. Så far inte allt rakt ner i nästa kar.

            Med det gjort så är det till slut ljus på bägge saltbaljorna! Jösses vilken tid det tog. Det övre karet har ett mer algfokuserat ljus, med stora mängder rött. Det nedre ljuser har jag visat innan, ser hysteriskt knarkat ut på bilden här :-)

            Klicka på bilden för större version

Namn: installerade.jpg
Visningar: 154
Storlek: 211,9 KB
ID: 755434

            Det var allt som hanns med idag. Får se vad nästa sak man tar itu med blir...

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #51
              Snyggt, ser ut att vara samma dekorfilm jag använder från Bauhaus. Funkar bra till det mesta, gäller att vara noggrann bara för luftbubblor ser ju ut som en lysande diod när man får i vatten Men med lite alger på glaset så syns dom inte längre, alger är bra i lagom mängd!

              Kommentar

              • dpzOnline
                Användare
                • september 2016
                • 162

                #52
                Det coola med att inte bo i Stockholm är att det finns lokaler! Skulle jag ens fundera på lokal... 20.000 i månaden... eller enorm tur, samma som att vinna på lotto.
                Det är ju fantastiskt att ha möjligheten som du har Mikoto! Och det är glädjande att du tar vara på den.
                Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                Kommentar

                • mikoto
                  NCS Medlem
                  • mars 2014
                  • 314

                  #53
                  Ja, det är svårt som sjutton att få dit de utan bubblorna. Undrar om man kanske kan värma lite försiktigt med värmepistol och få bort de när sätter på filmen? Men ja, man glömmer de efter ett tag. Eller så försvinner de... Får följa det och undersöka.

                  Har kört Bauhaus innan men det är en av de få butikerna som inte finns i Skövde eller närheten. Men hitta en färgaffär som sålde på metervara här. 34 kr för en vit botten kändes överkomligt :-)

                  Kommentar

                  • riktlinjer
                    Användare
                    • augusti 2013
                    • 334

                    #54
                    Ursprungligen postat av mikoto
                    Ja, det är svårt som sjutton att få dit de utan bubblorna. Undrar om man kanske kan värma lite försiktigt med värmepistol och få bort de när sätter på filmen? Men ja, man glömmer de efter ett tag. Eller så försvinner de... Får följa det och undersöka.

                    Har kört Bauhaus innan men det är en av de få butikerna som inte finns i Skövde eller närheten. Men hitta en färgaffär som sålde på metervara här. 34 kr för en vit botten kändes överkomligt :-)
                    Ett bra trick när olika folier monteras är att ha diskmedelsvatten i en sprayflaska, och spraya rikligt på både yta som ska få film och filmen. Sedan dit med filmen, och med gummiskrapa sakta jobba sig utåt från mitten. Sakta men säkert trycka ut varenda luftbubbla och vatten. Om någon enstaka missas så en nål i bubblan och sedan 'trycka' ut det sista.

                    Kommentar

                    • mikoto
                      NCS Medlem
                      • mars 2014
                      • 314

                      #55
                      Ursprungligen postat av dpzOnline
                      Det coola med att inte bo i Stockholm är att det finns lokaler! Skulle jag ens fundera på lokal... 20.000 i månaden... eller enorm tur, samma som att vinna på lotto.
                      Det är ju fantastiskt att ha möjligheten som du har Mikoto! Och det är glädjande att du tar vara på den.
                      Missa, det här svaret. Det måste kommit samtidigt som jag skrev förra inlägget. Ja, man kanske är bortskämd här nere egentligen :-) Det blir ju en helt annan konkurrens i storstan där folktätheten är betydligt högre. Jag ger 250 kr i månaden för mitt deltagande i lokalen här :-)

                      Riktlinjer: Det är en bra tanke för solskyddsfilm och liknande. Men den här dekorplasten har ju klister på ena sidan istället för att fästa med fukt som filmer gör. Så det blir andra utmaningar :-) Bubblorna syns ju egentligen bara på baksidan av filmen, som man egentligen inte ska se iaf då man oftast använder den för att klä in träskivor och liknande.

                      Kommentar

                      • riktlinjer
                        Användare
                        • augusti 2013
                        • 334

                        #56
                        Ursprungligen postat av mikoto

                        Missa, det här svaret. Det måste kommit samtidigt som jag skrev förra inlägget. Ja, man kanske är bortskämd här nere egentligen :-) Det blir ju en helt annan konkurrens i storstan där folktätheten är betydligt högre. Jag ger 250 kr i månaden för mitt deltagande i lokalen här :-)

                        Riktlinjer: Det är en bra tanke för solskyddsfilm och liknande. Men den här dekorplasten har ju klister på ena sidan istället för att fästa med fukt som filmer gör. Så det blir andra utmaningar :-) Bubblorna syns ju egentligen bara på baksidan av filmen, som man egentligen inte ska se iaf då man oftast använder den för att klä in träskivor och liknande.

                        Det fungerar minst lika bra mot filmer med klister, de gör att de inte hugger fast direkt utan att man kan 'glida' omkring med de tills man fått positionen rätt, och sedan fästa de.

                        Klistret börjar greppa när vattnet/diskmedlet pressas bort

                        Kommentar

                        • mikoto
                          NCS Medlem
                          • mars 2014
                          • 314

                          #57
                          Aha, det visste jag inte. Trodde det hindra det från att fästa. Då testar jag på nästa kar jag ordnar!

                          Kommentar

                          • mikoto
                            NCS Medlem
                            • mars 2014
                            • 314

                            #58
                            Så, vi gör en uppdatering här. Vi har sålt av ganska många akvarier och kommer satsa lite på "färre men bättre". Kanske lite tråkigt men det är mest jag som är själv här nere nu och då vill jag hellre fokusera mer på färre projekt. Tiden när vi trigga varandra och köpte fisk på fisk är lite borta tyvärr... Kanske vänder :-) Men målet nu är att ha akvarier som är lite trevligare att visa upp på våra möten. Jag ska bygga två nya bänkar, den ena kan inte byggas förräns en ställning är riven. Men den ena bänken är iaf klar! Så här är lite bilder på den.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 91,1 KB
ID: 758980

                            Lite virke först uppkapat. Målet var att utmana mig själv lite med att använda mindre virke och mer finess för att få det starkt ändå. Det skulle även bli en lite snyggare bänk. Jag bygger bara två så vill att de ska se bra ut. Jag bygger den med 70x45 reglar och MDF för klädsel.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 68,0 KB
ID: 758981

                            På toppen kör vi en bänkskiva med från biltema. Bänken i sig kommer bli ca 90x50x210 cm. Så en ganska hög bänk. Jag ska bara ha en rad akvarium, men gott om plats för sump eller förvaring under. Bänkskivan är det enda träet som man ska kunna se är tanken. Så den oljades in med linolja.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 64,2 KB
ID: 758982

                            Många av hörnen skulle komma att kräva skruvar från två håll som skulle korsa varandra med det här virket. Så jag limma och plugga stora delar av bygget. Då kan jag förborra och dra skruvar som jag vill. Om de går igenom en plugg gör det inget. Det här sparar på skruv med, samt att det blir ganska styvt av limmet. Jag limmar inte allt dock, vill kunna plocka isär och återanvända vid behov.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 63,3 KB
ID: 758978

                            Här är ett av hörnen som är skruvat, jag använde en plugg och en skruv här. Skruven håller ihop och pluggen hindrar benet från att kunna vrida sig... Men jag gjorde nog bara ett par ben såhär. De flesta benen tog jag två skruvar istället. Hade behövt bättre plugg för att göra såhär utan lim.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 86,6 KB
ID: 758979

                            För att klä ställningen använde jag MDF. Jag avskyr att måla saker, så jag testa att använda dekorplast istället. Det skyddar mot fukt och ger en fin yta. Det var väldigt jobbig att vika runt kanter och hörn dock, vilket det fanns många av... Men det blev bra för det mesta. Rätt nöjd, blev lite bättre på att sätta dit plasten efter några bitar med.

                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	         Visningar:	1 Storlek:	379.5 kB ID:     	758966

                            Vid det här laget börja bänken se ganska klar ut, dekorbitar på plats och bänkskivan på. Här saknas baksida och bottenskivor. Bänken är fortfarande väldigt lätt, lite för lätt nästan. Men det kommer vägas ner av baksidan lite. Den var även ganska stabil mot sidoförskjutningar, men baksidan löser det problemet helt.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 71,8 KB
ID: 758983

                            Jag ville ha ljust inne i bänken med, så jag spände upp en vaxduk på bänkens baksida. Vaxduken var billigare än dekorplasten. För det här fungera den kanonbra som alternativ :-) Lätt att få stora bitar med. Efter vaxduken satte jag dit en baksida i trä så jag kan skruva upp saker. Idealiskt hade nog en skiva plywood varit... Men jag får inte in så stora skivor i min bil. Så jag köpte råspont istället och byggde en baksida. Det blev rätt bra och billigare än plywood skivorna jag titta på. Tjockare med, så mer skruv...

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 172,7 KB
ID: 758964

                            Råsponten kom i långa längder, så jag använde spillbitarna och byggde bottenplan av för att ställa sumparna på, eller vad som nu behöver stå där. De blir förvånansvärt starka. bra princip i hur de konstrueras och fogas ihop. Jag skruva inte ens fast dessa, de ligger tajt i utrymmet.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 54,1 KB
ID: 758984

                            Här är bänken klar! Även bottenplanet fick vaxduk, samt dekorbit framför. Bänken är redo nu för akvarier. Först blir det dock den ursinnigt tråkiga biten att loda in det så den står rak. För golvet sluttar i det här rummet pga golvbrunnen... Det blir inte roligt.

                            Sedan får jag bära ner akvarierna, det blir inte heller så kul... Sedan får jag befolka och inreda dock. Det blir roligt :-)
                            Senast redigerad av mikoto; 31 mars 2019, 22:24. Anledning: Lite bök med forumet.

                            Kommentar

                            • PeterM
                              Användare
                              • januari 2018
                              • 41

                              #59
                              Kul med en uppdatering! Vad skall du göra med dina 540, blir dom kvar i lokalen?

                              Kommentar

                              • mikoto
                                NCS Medlem
                                • mars 2014
                                • 314

                                #60
                                Hej, ja de blir kvar tills vidare. Just nu går diagrammorna i det ena men jag kommer nog få hitta ett nytt hem till de. Vi gör nog en gemensam hörna för stora kar med 540 och 720 karen Tillsammans.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...