Ombyggnad Skövde akvarieförening lokal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    Användare
    • maj 2006
    • 243

    #31
    Lika bra skribent som akvariefixare. Kul att läsa om dina äventyr. Du är ett ämne för artiklar i CB

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #32
      Är filtermattan enda stället vatten kommer in bakom bakgrunden? I så fall kommer du nog få problem med att den sätter igen rätt snabbt. Jag har "tätat" skeva moduler med grov filtermatta, då visserligen lite fastklämd/ihoptryckt, och upptäckt att det sätter igen asfort. Ska du dessutom dra runt 5000 L/h där bakom.. Nu har jag inte sett hur du gjort men jag uppfattade det som att du har filtermatta mot botten i ena änden av bakgrunden?

      Kommentar

      • mikoto
        NCS Medlem
        • mars 2014
        • 314

        #33
        ICC: Tack! Det är kul att det kommer någon till glädje.

        Erik: Ja, den filtermattan är det enda stället. Men kan ju sätta i ett nät eller liknande istället om det blir ett problem. Filtermattan är bara 1 cm tjock och väldigt grov så den är mest till för att hindra fiskar. Men det är ju ett runt hål så blir ju inget bekymmer att bygga en propp man klämmer dit med nät med hyffsat grova maskor. Då kan vattnet flöda fritt och fiskarna stannar ute. Vill några yngel klämma sig in så får de väl göra det :-)

        Här är en bild på det hörnet innan väggen är ditsatt, hålet där är ingången.

        Klicka på bilden för större version

Namn: 540 ingång.jpg
Visningar: 1
Storlek: 254,8 KB
ID: 695685

        Blir spännande att se hur det fungerar i praktiken då. Jag trodde suget skulle bli för dåligt med bara 5000 liter att det snarare borde ansamla sig skräp kring det hörnet av akvariet, inte sugas upp så mycket.

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #34
          Jag tror att det kommer att bli svårt att dra 5000 liter vatten genom det hålet. Jag har haft problem med att få det att funka med en pump som drar 750 L/h genom ett 60 mm raster. Jag vet att det finns någon tabell för hur stor genomströmning det blir och hur stor genomföring som behövs men jag hittar den inte nu, någon annan kanske vet bättre.

          Jag vet själv hur tråkigt det blir när allt är klart och så funkar det inte som man hade tänkt och då blir det mycket mer jobb att åtgärda, det är därför jag försöker hjälpa till i tänket här nu, för att bespara dig mer jobb senare. Ville bara säga det så att du inte tolkar det som kritik utan omtanke

          Kommentar

          • mikoto
            NCS Medlem
            • mars 2014
            • 314

            #35
            Jag uppskattar all omtanke! Teorin på din tanke är god men jag tror inte det finns en chans i praktiken att ett 32 mm hål med en 40 cm vattenpelare inte pallar med 5000 liter i timmen, får jag det problemet blir jag bara lycklig :-) för då kan jag göra om insuget till en reaktor för biobollarna. Då hittar jag en lösning. Att ta upp fler hål i botten blir svårt. Men jag kan ta upp hål i framsidan och dölja med en modul utan bekymmer.

            Men jag kommer testa detta idag! För jag var och köpte alla rördelar jag behövde igår. Så idag ska det kopplas...

            Kommentar

            • ICC
              Användare
              • maj 2006
              • 243

              #36
              Jag är nog oxå inne på Eriks linje. Nog för att hålet och vattenpelaren kan fixa vattenflödet, kanske. Men du måste oxå beräkna att med tiden sätts filtret igen mer & mer, med större motstånd som resultat.
              Kan ta mitt egna problem och erfarenhet som exempel. Hade en stor Btn hörnmodul i ett 540-kar. Satt 3 stycken 60mm raster i botten. Sedan hade jag 15 cm biobollar av plast och sedan klippta filterkuber av blå filtermatta ca 25-30 cm. La till en vattenspalt på ca 4 cm och sen 2 stycken Aguaclear 70 powerhead a 1500l/h.
              När filterkuberna började bli för smutsiga så bromsade det vattenflödet. Det var märkbart lägre vattennivå i btn modulen än i akvariet, vilket medförde att powerheaden började sörpla luft.
              Vid rengjort filtermedia uppstod ett annat problem. Rasterna satt ungefär 4 cm ovan Jula-sanden. Och det blev liksom ett kraftigt sug genom rasterna, nästan en liten sandtornado och biobollarna var nästan inbäddade i sand vid rengöring.
              Såg att du verkar har ha fin sand i akvariet på bilden. Så ta min text i beaktning. Är av samma åsikt som Erik, ingen kritik. Bara omtanke.
              Senast redigerad av ICC; 07 oktober 2017, 20:45.

              Kommentar

              • mikoto
                NCS Medlem
                • mars 2014
                • 314

                #37
                Nu har jag grejat och givetvis hade jag rätt, min brillians är ett fördöme för al...


                ...Ok, ni hade rätt. Det blev lite väl bra :-)

                Klicka på bilden för större version

Namn: Flöde två pumpar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 201,6 KB
ID: 695693

                Här har ni nivåskillnaden som blir i karet mot filtret när bägge pumparna är igång. Detta är inte helt sanningsenligt dock, de skulle nog kunna tömma lite till. Men jag har en nödingång till filtret till skillnad från er(antar jag).

                Klicka på bilden för större version

Namn: flöde över.jpg
Visningar: 1
Storlek: 245,8 KB
ID: 695694

                Då flödet ut blir för högt stiger det till slut tills det börjar rinna över kanten ovanför. 75% av det överflödet rinner ner borta i samma ända som vattnet vandrar in i nedifrån. Så det är kanske en bra lösning? Fast nej, jag tycker inte det. Då kan fiskar simma över och mat kommer flyta dit direkt. Jag vill kunna mata mycket utan att tänka på sådant så jag vill inte ha flöde över normalt. Men det är bra att det kan ta vägen tillbaka även om det skiter sig.

                Som en bonus blev det även precis så som jag inte trodde! Om man tar bort filtermatten i botten över hålet så blir det som en gejser därifrån rakt upp! Jag pröva slänga i biobollarna där och jösses vilken fart det blev på de. Där hade vi haft ett dunderfilter. Tyvärr var det för bra fart och det lät massa när bollarna ilsket slog i alla väggar. Skulle någon fisk flyga in med så skulle den nog ha mycket svårt att ta sig ut...

                Klicka på bilden för större version

Namn: Flöde 3000.jpg
Visningar: 1
Storlek: 198,0 KB
ID: 695692

                Här har ni en kompromiss. Detta är med bara 3000 liters pumpen inkopplad, då rinner det inte över kanten heller. Jag har testat även med 2000 litaren. Det blir ytterligare lite mindre skillnad men inflödet bromsar faktiskt rätt bra. Dessa båda är med filtermattan på plats. Utan den så skulle det nog inte vara någon skillnad alls. Testa bägge pumparna utan mattan som sagt, och där redan gjorde det ett par cm skillnad.

                Jag kommer nog bita i det sura äpplet och bara köra en pump dock. Mest för att minska flödet in i filtret, det kan bli lite för bra fart som ni säger. Det gör inte så mycket, jag kan sätta i en streamer eller min Tunze E-jet ute i visningsdelen för att få mer fart på vattnet igen. 3000 är ändå inte så klent.

                Jag har ganska liten erfarenhet av sötvattensfiltrering och vet inte så mycket vad som är vettigt. Jag fundera på att använda bägge pumparna ändå... Fast jag låter den ena pumpen konstant pumpa enbart bakom bakgrunden. Så att filtret blir återcirkulerande. Så filtret i sig har en hastighet av 5000 l/h men bara 3000 l/h passerar genom och vidare till visningskaret. Vad tycker ni om detta? Eller 2000 pumpen bättre?

                Mitt mål är att kunna ha simochromis eller möjligtvis petrochromis i akvariet. Om jag inte kan få tag på de får jag nöja mig med Tropheus. Därav att jag satsar på högt flöde och stark filtrering. För det antar jag är en frisk grund. När det gäller aktiva fiskar är min åsikt att flöde är svårt att ha för mycket utav. Jag tjänar även på att ha lite grova pumpar i karet för det värmer det lite så slipper jag ha doppvärmare. Lokalen blir lite kall ibland och det kan nog dyka till 21-22 grader i karen utan värmekälla.

                Peta gärna hål på mina luftslott! Jag lever för att diskutera och förändras :-) Även om jag alltid kommer försöka göra på mitt eget vis.

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #38
                  Om det redan nu, med rent filter, är svårt att hålla filtret med vatten så kommer det att bli värre när filtret börjar sätta igen.

                  Ytavrinning tycker jag är bra så jag hade nog satt en kam i den vänstra sidan. Matar du med mat som flyter blir det dock lite jobbigt även fast det går att lösa det genom att du sätter för ett "skydd" vid matning.

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    #39
                    Ja det där har jag varit med om, när jag bakom den heltäckande bakgrunden hade pump och trots en filtermatta som gick från bottenglas till ytan. Ingen särskilt stark pump. Flödet var bra säkert en månad. Men jag hade varit för noga med att täta på andra ställen. Vaknade en natt av att det rasslade när pumpen gick torr där bakom. Och det går fort när flödet stryps och det når en "tipping point" i filtermattan; från hyggligt flöde till totalstopp på några timmar...

                    Kommentar

                    • Trafter
                      Användare
                      • oktober 2013
                      • 345

                      #40
                      Sanna mina ord att det kan gå ruskigt fort när det väl slabbar igen. Även jag har vaknat av luftpumpning. Det filtret hade gått som en klocka i ett halvår innan. Finns få saker som får en att så snabbt flyga ur sängen 03:58 en tisdag.
                      1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                      Kommentar

                      • mikoto
                        NCS Medlem
                        • mars 2014
                        • 314

                        #41
                        Jag byter nog ut filtermattan i insuget mot ett grovt galler då. Så öppnas flödet och det kan nästan inte sätta igen sig. Gör det det ändå så rinner det fort över kanten. Så att pumpen går torrt är jag inte orolig för. Den står ju knappt 10 cm från karets botten �� skulle det ändå inte fungera har jag en 1200 liters pump.

                        Kommentar

                        • mikoto
                          NCS Medlem
                          • mars 2014
                          • 314

                          #42
                          Ok, jag har funderat över natten och beslutat mig att kompromissa. Jag har satt i min Sicce syncra pump nu istället som sköter vattenutbytet mellan filter och akvariedelen i en hastighet av 1350 liter i timmen. Sedan har jag kopplat om min Aquabee 3000 så att den enbart återcirkulerar vattnet bakom filterväggen och ser till att biobolls delen och lavastenen har ett flöde av 4350 liter i timmen över sig konstant. Så får jag helt enkelt komplettera upp rörelsen i visningskaret.

                          Jag ska se om jag kan få dit min Tunze E-jet pump med en vaddfylld filterklocka som kan agera mekanisk filtrering, samt en streamer. Annars två streamers...

                          Kommentar

                          • mikoto
                            NCS Medlem
                            • mars 2014
                            • 314

                            #43
                            Sådär, nu har 540 karet kommit längre! Nu är det ganska klart och igång, det enda som saknas är täckglas och mina nya lampor jag beställt. Men mina fiskar har anlänt och cirkulation är igång.

                            Då mitt första försök med att köra filter pumparna som cirkulation inte var helt som tänkt så fick jag strypa ner genomströmningen genom filtret till 1350 liter i timmen. Det blev lite väl lugnt. Jag övervägde att skaffa streamers för att flytta mycket vatten och ändå spara energi. Men streamers är dyra. Så jag föll på ett ännu mer energisnålt alternativ och körde luft. Jag köpte en 1800 liters luftpump och koppla in fyra stenar till den. Tre i visningen och en fjärde i bak som snurrar runt biobollarna. Flödet är lite obalanserat men det rör sig ganska bra! Ytan är i konstant rörelse iaf :-) Här är en kort film på detta, det ser klenare ut på film dock än hur det faktiskt är.



                            Som syntes på filmen ovan har jag även fått tag på fiskarna jag ville ha, 11 stycken simochromis Diagramma. Det var egentligen 12 men en strök med. De är stora och runda dock, jättefina fiskar som redan nu dagen efter simmar mycket aktivt och piggt i akvariet :-) De här ska bli roliga att studera och lära känna närmre, hoppas kunna få lek på de med och dra upp egna yngel. Det finns nog lite plats kvar i akvariet för kanske någon invånare till så småningom... Här är en film på de med, skulle behöva en bra videokamera egentligen. Får titta upp det.



                            Vi har även möblerat om en gång till i lokalen och flyttat våra 720 kar med, får återkomma om detta.

                            Kommentar

                            • mikoto
                              NCS Medlem
                              • mars 2014
                              • 314

                              #44
                              Nu är det ganska färdigbyggt till slut. Iaf ställningsmässigt. Vi flytta de två 720 karen i slutändan med för att göra det lite mer symmetriskt och ordnat. Genom att göra det fick vi även mer utrymme att ställa de andra medlemmarnas älskade lådor...

                              Det blev rätt bra, får se vad de andra tycker nästa möte :-) Nu är jag dock sugen på att ordna om lite i några kar med... Men ställningarna ska vara klara!

                              Klicka på bilden för större version

Namn: Omstart 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 343,4 KB
ID: 697381Klicka på bilden för större version

Namn: Omstart 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 333,1 KB
ID: 697382Klicka på bilden för större version

Namn: Omstart 3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 269,9 KB
ID: 697383Klicka på bilden för större version

Namn: Omstart 4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 292,9 KB
ID: 697384

                              Kommentar

                              • mikoto
                                NCS Medlem
                                • mars 2014
                                • 314

                                #45
                                Så, hur har karet varit igång ett litet tag och det har redan visat sig att jag missberäkna helt på inloppet till filterväggen. Även min nya klenare pump tömde det till hälften efter ganska lite igensättning av svampbitarna på inloppet. Så jag har nu skaffat ett galler och satt dit istället. Nu ska nog det vara löst :-) Eventuellt får jag kanske fixa något att klämma fast det med, för plasten var en stort som flyter. Sitter nu fast med några filtermattsbitar men kan behöva skaffa några andra som sitter mer tajt.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: galler.jpg
Visningar: 1
Storlek: 332,4 KB
ID: 697394

                                Nu verkar filtret vara igång iaf, är fortfarande nöjd med den stora volymen. Får se hur lavastenen fungerar bara. Har läst på massa om Biohome filtermedia och är småfrälst. Jag ska testa det i några andra kar på föreningen iaf. Så får jag se om jag köper det hit med eller om jag klarar mig med lite tätare vattenbyten bara.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...