Ombyggnad Skövde akvarieförening lokal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #16
    Rymligt och välordnat ser det ut!

    Kommentar

    • mikoto
      NCS Medlem
      • mars 2014
      • 314

      #17
      Marz: Jag är egentligen i grund och botten en saltvattenskille så några av karen kommer konverteras till det :-) Men just nu har vi en våldsam massa malawi som vi tänkt odla på lite, så det blir en klar malawi dominans till en början. Ska göra en liten rundtur när det är klart! Men tanken är väl även att några kar helst ska alltid finnas tomma för projekt, ifall man kommer över några nya kul fiskar eller vill dra upp lite yngel.

      Pabbe: Tack! Jag arbetar en del med att inte göra det för trångt då lokalen ligger i samband med vår möteslokal och det regelbundet kommer grupper på runt 10 personer och tittar. Så då vill jag ha gott om plats. Det är ungefär 1,2 meter brett mellan karen nu. Det är ganska behagligt :-) Hade nog gått mosa in ännu fler kar annars...

      Just nu är det bara en vecka kvar till nästa möte så fokus för närvarande är att städa upp så det går vistas i lokalen så får vi ta 540 karen efter mötet. Kanske kan vi få ner det sista 200 liters karet dock, det hade varit skönt.

      Kommentar

      • mrazster
        Användare
        • september 2014
        • 428

        #18
        Ursprungligen postat av mikoto
        Marz: Jag är egentligen i grund och botten en saltvattenskille så några av karen kommer konverteras till det :-)
        Låter fantastiskt bra med lite saltvatten också.
        Saltvatten är ju något de flesta av oss(skulle jag gissa) funderat på vid något tillfälle.
        Framåt så har jag faktiskt en idé om ett mindre saltkar som jag ska försöka förverkliga.
        Återkommer säkerligen till dig med frågor ! :-)
        1200 liter plywoodkar

        576 liter Ciklidarium !!

        Kommentar

        • mikoto
          NCS Medlem
          • mars 2014
          • 314

          #19
          Saltvatten är det riktiga för mig :-) Jag börja med det då jag blev så provocerad av den trista attityden omkring de i böckerna jag läste när jag börja intressera mig. Det är först på senare år jag börjat vigda mina intressen, det är också kul! ... Men inte lika ;-) Tyvärr är jag dålig på att ta till mig tips och lärdomar så mina saltkar ser lite annorlunda ut för det mesta, på gott och ont.

          Vi har nu stökat till lite mer i lokalen och har fått klart den ena gången iaf! Det är bara det automatiska vattenbytet och lite mer ljus som saknas, annars är det färdigt. Vi köpte en till luftpump och koppla in exklusivt på 12 kars ställningen. 10 av akvarierna kör nu på var sin likadan luftsten kopplade till filtermattorna i de och flödet är snabbt, jämnt, tyst och harmoniskt. Blev kanonbra. Innan när vi körde en pump till så blir det tyvärr så att när man kopplat ett antal kar så börjar luften sluta gå ur de stenarna som är svårast att driva. Det blir ett elände att balansera det och strypa så att man får det bra. Ska man göra någon annan lösning än att köra med rena slangar med bara en öppning i ändan så måste man planera upp det och balansera hur pumpen matar ut luften. Eller så får man lära sig leva med det hulkande ljudet som blir.

          Klicka på bilden för större version

Namn: ombyggt.jpg
Visningar: 1
Storlek: 291,2 KB
ID: 695618

          Blev bra, nu lite panikstädning som sagt och sedan 540na...

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #20
            Ser skitbra ut! Gillar att ni har det så pass luftigt, visst att det går att få in mer burk men som det ser ut nu känns det mycket trevligare!

            Kommentar

            • mikoto
              NCS Medlem
              • mars 2014
              • 314

              #21
              Ja, det är aldrig fel med utrymme att svänga runt på! Vi har haft det motsatta tidigare så jag har testat bägge delar... Igår hade vi 13 personer på mötet och alla kunde gå omkring och kika så det är positivt! Då är det ändå inte ordning på torpet ännu.

              Klicka på bilden för större version

Namn: Dasg att rensa.jpg
Visningar: 1
Storlek: 327,9 KB
ID: 695632

              Vi hann få ner ett av 540 liters karen precis innan mötet starta, så bara ett kar kvar! Vi ska montera solskyddsfilm och sedan vända på karet dock. Men det är iaf på plats. Till helgen behöver vi hämta hem det andra så vi kan avsluta kapitlet med den lokalen.

              Jag hann bygga en liten hylla idag som står brevid 540 ställningen. Men det är ingen vits att fota innan jag städat upp. Vi behöver nu ordna och sortera upp det sista så man kan gå även på högra sidan av nybygget. Sedan kan det nog bli riktigt bra...

              Kommentar

              • ICC
                Användare
                • maj 2006
                • 243

                #22
                Hoppas du/ni unnar Er en saftig pizza och en kall öl när Ni är klara. Ät, drick och luta Er tillbaka och titta på det grymma arbetet Ni lagt ner. Ser snyggt ut.

                Kommentar

                • Killroy
                  Användare
                  • juli 2013
                  • 45

                  #23
                  Riktigt snyggt arbete.
                  Imponerad[emoji44]



                  Carlskrona akvarieförening, Karlskrona. 512 gillar · 42 pratar om detta · 38 har varit här. Carlskrona akvarieförening bildades 1931 och är därmed bland Sveriges älsta akvarieföreningar.
                  http://akvariekarlskrona.se
                  http://facebook.se/carlskronaakvarieforening

                  Kommentar

                  • Lancer
                    Användare
                    • november 2014
                    • 58

                    #24
                    Rkitigt Trevlig Lokal kan jag säga efter ett besök där. kommer bli kanon när allt är klart.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #25
                      Jätteintressant tråd. Vore grymt kul att få en sammanfattande artikel till Ciklidbladet. Är det möjligt månne?
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • mikoto
                        NCS Medlem
                        • mars 2014
                        • 314

                        #26
                        Tack för alla snälla ord! Även tack till Lancer som dök upp och inspektera, skitkul!

                        Vi har kämpat på, har fått arbeta med att tömma ut den andra lokalen helt och den är nu tom och överlämnad tillbaka. Känns skönt att bara ha en plats att arbeta på nu igen. Nu ska det bara bli ordning med... Vi har kopplat in alla avlopp till det automatiska vattenbytet, så vi ska bara dra slangarna in med dropp och så är det igång! Ska bli kul att köra och testa. Vi har även fått ner det andra 540 liters akvariet och bägge är dessutom på plats! Riktigt bra, ska göra rent de och inreda lite men det ordnar nog sig självt.

                        Mest kul att fått dit de och se hur det blev. Blev bra med dessutom tycker jag, blev ett ok arbetsutrymme ovanför det nedre och det övre är i vettig höjd. Återstår bara att ordna belysning till det övre, är inte förtjust i ramper som ligger ovanpå karet. Behöver även ordna täckglas till det ena, för att få ner avdunstning. Måste tänka på fukt i lokalen så att man vårdar den korrekt. Fundera på att sätta in en avfuktare som går på nätterna, men då vill jag inte att den suger upp vatten från karen i onödan utan hjälper att hålla luften vettig.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 540 ställning klar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 329,2 KB
ID: 695638

                        David: Jag ska försöka göra en liten föreläsning om bygget, kanske kan konvertera det till en artikel sedan :-)

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #27
                          Ursprungligen postat av mikoto
                          David: Jag ska försöka göra en liten föreläsning om bygget, kanske kan konvertera det till en artikel sedan :-)
                          me like
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • mikoto
                            NCS Medlem
                            • mars 2014
                            • 314

                            #28
                            Tiden går fort! Nu är ju alla kar på plats så de mesta drastiska är ju klart. Nu har vi pustat ut lite och småpillar. Idag koppla vi in det automatiska vattenbytet! Detta blir kul, har ställt in det så att det ska byta ungf 10-14% om dygnet. Men får åka ner imorgon och se så att inte karens temperatur sjunker då man byter mer rent kallvatten. Förhoppningsvis inget bekymmer...

                            Vi köpte ett bevattningskit på rusta som vi använder för bytet. Det följde då med manschetter, slang, lite kors och viktigast av allt en tryckreducerare så att man inte får ett så våldsamt tryck i ledningen.

                            Jag har passat på att arbeta lite med mina egna projekt, då cikliderna har det ganska bra så börjar saltvattensarbetet locka. Först börjar jag med ett kar i 90 liters ställningen, det ska bli ett fragg akvarium tänkte jag. Så jag behöver ordna iordning det lite då jag inte vill fixa det i efterhand utan få det bra från början. Det innebär isolering, målning och lyse.

                            Jag börja med det tråkigaste delen, att måla karet. Jag målar det blått, när man har så blått ljus som jag kommer ha så är blått ganska trevligt och får en härlig lyster, det reflekterar även de blå våglängderna vilket också är positivt. Karet kommer köras utan egentlig inredning så jag ville ha alla sidor målade. Jag isolerar det även med frigolit på sidorna och botten för att få upp värmen lite, jag har som mål att inte använda någon värmare till karet. Isolering är givetvis klockrent att ha till alla kar egentligen, det man bör göra först är dock att ha täckglas på karen. Det hjälper mest. Frigolit därefter.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: Måla och isolera.jpg
Visningar: 1
Storlek: 303,3 KB
ID: 695654

                            Jag måla karet igår och idag. Jag avskyr att måla så det var inget glädjefullt arbete :-) Måla med vanlig väggfärg, det fungerar men akrylfärg är mycket trevligare. Det allra trevligaste är sprayfärg, det täcker bra. Jag måla detta med pensel och behövde tre lager färg för att täcka. Frigoliten silikona jag på för att få det att sitta fast mest. Men det sluter ju även tätt ordentligt. Jag maskera även och lämnade kanterna runtom omålade. Det kan jag inte ge någon sund åsikt om men jag gillar raka kanter och ogillar söl :-)

                            Men karet egentligen klart så gav jag mig på nästa projekt. Lyse. Jag har en hemmabyggd ramp klar redan. Men den behöver fixas till. Flera dioder har dött och den ser ut som stryk. Jag har även lagat den väldigt grottmänniskoaktigt... Jag har ingen bild på precis innan men det är bara en sidopanel och fläkt bortmonterade. Rampen är uppbyggd av 3 och 5 w dioder. I min oändliga visdom har jag valt att koppla slingorna parallellt. Det är ingen bra tanke :-) Men det fungerar. Jag ska se om jag har fler dioder liggandes och kan byta de trasiga. Jag ska även snygga till sidopanelerna och göra de kortare. De var 9,5 cm förut och det är på tok för högt för utrymmet de ska sitta i. Behöver även hitta ett sätt att hänga upp den ovanför akvariet. Hur är jag fortfarande osäker på...

                            Klicka på bilden för större version

Namn: Ramp baksida.jpg
Visningar: 1
Storlek: 323,8 KB
ID: 695655Klicka på bilden för större version

Namn: Ramp undersida.jpg
Visningar: 1
Storlek: 344,6 KB
ID: 695656

                            Får posta bilder senare under arbetet på denna. Nu är klockan för mycket för att sitta och borra i metall :-) Jag vill dock har den fixad till senast i helgen så får rappa på lite...

                            Kommentar

                            • mikoto
                              NCS Medlem
                              • mars 2014
                              • 314

                              #29
                              Glömde visst uppdatera här sist, hade inte så mycket att skriva än men postar ändå, så återkommer jag nog imorgon igen :-)

                              Rampen blev klar på rätt tid, renoveringen gick smärtfritt, såhär ser den ut nu:

                              Klicka på bilden för större version

Namn: Led klar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 275,5 KB
ID: 695674

                              Färgen är blå, mycket blå :-)

                              Klicka på bilden för större version

Namn: fraggkar klar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 232,8 KB
ID: 695675

                              Jag ska hänga upp rampen och skaffa en pump till akvariet, en Aquael Turbo 500 får det bli, den kan hålla keramiskt media effektivt så det blir kanon för mina behov.

                              Sedan efter det börja jag bygga på ett nytt projekt, det är nästan klart redan dock. Men behövde ha färdigt det ganska fort. Får se om jag behöver lite råd på det, ska försöka få tag på en fisk jag varit småsugen på ett tag. Kanske kan lära mig lite från Mrazsters kar, fiskarna är lite lika hanses... Nu kan jag ha ett eventuellt parti i sikte... Jag postar två teaser bilder så länge så tar vi resten imorgon när jag har en roligare bild på det färdiga resultatet.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 540 beginning.jpg
Visningar: 1
Storlek: 281,0 KB
ID: 695672
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 540 wall.jpg
Visningar: 1
Storlek: 387,3 KB
ID: 695673

                              Kommentar

                              • mikoto
                                NCS Medlem
                                • mars 2014
                                • 314

                                #30
                                Var nere och greja lite igen, nu tar det sig!

                                Nu är mitt 540 inrett och ganska klart. Det jag saknar är rör och kopplingar till rören så jag kan koppla in mina pumpar, jag har två Aquabee pumpar på 2000 reps 3000 liter i timmen. Jag hoppas det ska räcka. Men det är ganska bra tryck i aquabee och jag ska använda 32 mm rör är tanken så det borde bli bra.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 540 inrett.jpg
Visningar: 1
Storlek: 700,4 KB
ID: 695684

                                Såhär ser karet ut nu, några högre stenar kanske varit tufft. Men akvariet står väldigt högt upp och jag vågar inte lyfta i några stora bumlingar. Så det får vara ganska stor fri simyta tills vidare. En positiv sak med det är att flödet bromsas mindre. Akvariet är som sagt klart, men jag ska byta den tråkiga lysrörs belysningen. Samt koppla in pumparna med då. Utblåsen kommer sitta i övre högra änden. Får se hur det blir om man stör sig på de, isf får jag dölja de på något vis...

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 540 filtertopp.jpg
Visningar: 1
Storlek: 234,6 KB
ID: 695683

                                Jag har isolerat av en stor del av akvariets bakdel till ett stort invändigt filter. Det har jag sedan delat upp i ett par fack. Först kommer vattnet in i botten genom ett stort hål. Där ligger det en filtermatta för att inte fiskar ska simma in. Jag kanske fyller det här med något. Har fungerat på makaroner men det blir dumt ifall jag skulle behöva ta bort filterbiten i botten. Kanske makaroner i ett nät som kan fiskas upp? Men en syresten i botten som cirkulerar runt vattnet lite extra. Annars används nog inte makaronerna så effektivt.

                                I fack nummer två har jag biobollar. Först var min dröm att de skulle flyta runt och röra sig konstant, så jag satte en syresten i botten här. Men de håller sig stilla :-) Faktum är att de helst flyter upp och iväg. Så jag har tryckt ner de under ytan med en filtermatta. Alla fack avgränsas för övrigt med långa vertikala filtermattsbitar. Mest för att hålla respektive media på sin plats.

                                Det tredje facket är störst och det har jag fyllt med lavasten. Det borde kunna erbjuda en stor porös yta för bakterier att bo på samtidigt som det inte borde sätta igen sig då det är väldigt luftigt mellan stenarna. Hade det här varit ett saltkar kunde man tillsatt diverse smådjur och maskar här som pillat och gjort rent i stenarna. Undrar om man kan introducera räkor här kanske? Om det finns tillräckligt med mat för de hade det varit idealiskt. För då hade de rensat och slinkit med ut i karet ibland och blivit extra mat åt fiskarna. Ska testa detta.

                                Jag har viljat göra ett sådant här filterfack ett tag, det här fick bli en första prototyp som jag kör för att lära mig av. jag har redan fått göra en del kompromisser. Jag installera även det helt ensam. Det var spännande :-) byggd i 4 mm glas. I ett mindre kar skulle jag nog ta 6 mm istället. För att man får mycket större anläggningsytor på glaset helt enkelt. Men här hade glasskivorna blivit 50% tyngre. Det väger emot, bokstavligen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...