Søker løsning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Reiwolf
    Användare
    • april 2012
    • 68

    Søker løsning

    Noen som har sitt akvarium innbygd i en vegg? Legg ved bilde til inspirasjon 😀 Gjerne med en løsning med luker forran. Har en vegg, som ikke gir tilgang bak akvariet.
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Jag har gjort några olika sådana lösningar, kolla här och se om någon av dom passar ditt projekt

    Beställde ny burk idag :) Den kommer att bli L:150 x D:80 x H:70 cm och ska stå brevid min 1120 litersburk med måtten L:200 x D:80 x H:70 cm. Kommer även att bygga om min "vägg" och flytta in mina två 375 litersburkar i sovrummet. Har saknats fiskdoft i sängen för länge nu :D I burken kommer mina C. Geertsi och

    Nu ska jag igång igen har jag tänkt, lite märklig årstid att få motivation på kanske men det har legat och grott länge och det är ju på våren som det börjar växa ;) Burken är en standard 375:a 150x50x50 och filtrering kommer ske via en FX6:a. Svart bakgrund och korallsand 1-1,5 mm. Belysningen består av 2 stycken CT Light

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Styrkan med ett smidigt forum är att det går att hitta och länka till sånt. Bra där Erik!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Reiwolf
        Användare
        • april 2012
        • 68

        #4
        Erik, link nummer 2, ga meg inspirasjon :-)
        Det er morsomt med prosjekt og spesielt langsiktige planer.
        Jeg har lyst på en lang tank med mbuna - med mål 250x40x40 (eller 200x40x40). Her er en photoshopet skisse av det jeg har tenkt litt på. Bildet til venstre er slik veggen ser ut i dag. På baksiden av veggen er det et kjøkken, og planen er å ha en slange som skjules bort til vasken, for enkle vannbytter :-)
        Men, veggen på baksiden har et stort kjøleskap med mer, så jeg må ha en slags luke over karret for matning med mer.Klicka på bilden för större version

Namn: forslag.jpg
Visningar: 1
Storlek: 158,9 KB
ID: 695578

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Antingen kan du köra med skjutlister i alu eller så kan du göra luckor med antingen gångjärn eller annan upphängning typ krokar eller liknande. Jag hade gardinstång som jag fäste i taket med dom här vita i plast man sätter va-rör med, sen fäste jag en regel på baksidan av "luckan" som jag monterade hållare för gardinstång på, sen var det bara att hänga upp luckan på röret. Den varianten kräver dock en springa upp mot taket annars går det ju inte att lyfta av luckan..

          Kommentar

          • Reiwolf
            Användare
            • april 2012
            • 68

            #6
            God idee med gardinstang. Det må forskes på :-)

            Kommentar

            • mrazster
              Användare
              • september 2014
              • 428

              #7
              Går lite i samma tankar som du för kommande byggen.
              Vill bygga in akvariet i väggen eller göra en "fejkad" vägg så att säga.
              Just det här med var och hur man ska göra öppningen är ju alltid ett problem om man inte har ett rum bakom för att komma åt akvariet.

              Själv har jag funderat lite över att använda magneter för att hålla luckan på plats.
              En metod som jag ofta använder vid byggen där jag ska klä in bänken med sidopaneler.
              Lätt att hantera och enkelt att plocka av och på.

              För övrigt så vill jag bara säga att du gjort ett bra photshoparbete i bilderna ovan ;-)
              1200 liter plywoodkar

              576 liter Ciklidarium !!

              Kommentar

              • Reiwolf
                Användare
                • april 2012
                • 68

                #8
                Photoshop er lett, værre å gjøre det på ordentlig :-) (god ide med magneter)

                Kommentar

                Arbetssätt...