Hur bli av med Malaysiska sandsnäckor? Detta börjar bli irriterande.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Jojje
    Användare
    • mars 2014
    • 55

    Hur bli av med Malaysiska sandsnäckor? Detta börjar bli irriterande.

    Har sedan ett år tillbaka drabbats av denna förbannade snäcka som börjar gå mig på
    nerverna rejält.
    Misstänker att jag fick med ägg av dessa efter att jag använd karet till en växt som skulle flyttas till ett annat kar.
    Något jag idag ångrar, och det rejält..

    Letar nu efter den smidigaste lösningen för att bli av med dessa snäckor.
    Helst letar jag efter en fisk som smaskar i sig dessa med god aptit.
    Jag har använt väldigt finmaskig akvariehåv för att filtrera ut snäckorna i bottensubstratet och det funkar, tills
    veckan efter då de är lika många igen.
    Har funderat på att rensa ut ALL sand då det säkert lever extremt många småttingar av dessa snäckor där i som även de
    går igenom håven vid rensning.

    Mina Aluonocara OB äter EJ dessa snäckor då de föredrar NLS helt enkelt.
    Vilken fisk kan gå tillsammans med mina ciklider, som även äter dessa jävla snäckjävlar?

    Att tömma karet under en vecka är inte möjligt.

    Tack för alla tips.
    "In peace sons bury fathers, but war violates the order of nature, and fathers bury sons."
    -Heroditus

    Säljer Xenotilapia Papilio Kanoni i Stockholm!
    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=72718
  • OneKiwi
    Användare
    • augusti 2016
    • 18

    #2
    Hej,
    Jag tror bästa sättet är att rensa/plockar bort sanden, du kan koka den eller hälla varmt vätten på den, då för du bort en del (om det är så du vill behålla sanden.)
    Det kan blir lättare att byta ut sanden sedan skaffa lite helenor snäckor. I mitt tycke är de finare och utörka inte i samma tak som sand snackor, samt att man kan säljer av dessa om de blir flera.
    Man kan tvätta av växterna med bubblevätten eller en blandning an H202 (peroxide 1-19) innan med.
    Det finns botia som äter snackor, men har de bra med andra mat så äter de inte lika många om ens några.

    Jag har några Helenor som du kan köpa om du vill.
    Mvh
    Simon

    Kommentar

    • JRB
      NCS Medlem
      • januari 2013
      • 274

      #3
      Jag hoppas två nyinköpta leopard-Botior ska lösa problemet i mitt ena kar, kulfiskar ska tydligen vara grymma också men de kan gå på ex. Scalarers fenor så därför gick det valet bort. Alla typer av Botia tror jag äter snäckor.

      Kommentar

      • Laban
        NCS Medlem
        • januari 2013
        • 196

        #4
        Jag suger upp de synliga när jag rengör akvariet varje vecka, det blir ett par hundra varje gång... Har kört Helena men de äter inte i samma takt som tullväxten. Nu ska jag göra som HåkanM och köra i Flubenol (59:- på Apotea med fri frakt).
        Cheers,
        Laban

        "We Fear No Foe" MFC

        Kommentar

        • Pierre
          Användare
          • maj 2016
          • 234

          #5
          Hade sama problem men köpte 4 st åsnebotior och nu är det inte en snäcka i men vågar inte häller ta dän botiorna så dom simmar snällt runt där riktigt effektiv liten firre

          Kommentar

          Arbetssätt...