Svårt att välja Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse Larsson
    Användare
    • april 2017
    • 12

    Svårt att välja Malawi

    Hej alla vänner med stora kunskaper och erfarenheter

    Jag håller på med ett litet projekt som rullar på och jag kommer att presentera allt med bilder.
    Akvarium 576 liter, Rockzolid bakgrund, 10 moduler, btn slimline, möbel osv......
    Allt detta har jag en idé och tydlig röd tråd för och det är bara att jobba på men....
    Vilka Malawi ska få bo i mitt akvarium??????? finns ju 600-800 olika att välja på
    Funderar på:
    Alternativ 1
    Saulosi https://ciklid.org/artregister/art.php?ID=742
    Röd Hongi https://www.ciklid.org/artregister/art.php?ID=657

    Alternativ 2
    Socolofi https://ciklid.org/artregister/art.php?ID=720
    Golden https://ciklid.org/artregister/art.php?ID=160
    Röd Hongi https://www.ciklid.org/artregister/art.php?ID=657

    Bifogar ett foto på Rockzolid bakgrunden med en av två grottor som jag byggt.

    Mvh Hasse
    Bifogade filer
  • Reiwolf
    Användare
    • april 2012
    • 68

    #2
    Begge alternativene funker bra. Litt opp til deg hvilke du liker. Saulosi er fin hvis du får 6 hanner og seks hunner. Masse futt, fart og småfights 😀

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8596

      #3
      Hej
      Ditt projekt verkar kul. Och du har tydligen gjort vissa val redan: Mbuna-ciklider, inte haplisar eller aulonocaror.
      Kul att du har valt ett så pass stort akvarium, det ger mer spelrum i valet av invånare, och är också lättare att hålla i balans än ett hälften míndre. Men det betyder samtidigt att du behöver ganska många fiskar för att sprida aggressionerna. Inte färre än 40 fiskar skulle jag säga (de som har mer erfarenhet av mbuna får komplettera här).
      Saulosi är ett bra alternativ, då får du både blårandiga och gula fiskar. (Samma färgkombination kan du få med demasoni och Golden.)
      I ett så pass stort akvarium har du plats också för lite större mbuna, såsom Labeotropheus fuelleborni eller Metriaclima estherae. Melanochromis auratus är också en vacker art, speciellt honorna.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Du har inte funderat på aulonocara och haplisar (som Mikael också nämnde)?

        Det beror ju lite på vilken typ av burk du vill ha. Mbuna = slagsmål och action vilket är positivt men det kan bli för mycket ibland. Mbuna växer rätt snabbt. Aulonocara och haplisar = lugnare och lite action ibland. Man kan få vänta på både färger och lek.

        Mitt tips är att du skaffar två burkar, en för varje helt enkelt

        Kommentar

        • Hasse Larsson
          Användare
          • april 2017
          • 12

          #5
          Stort tack för era bra och trevliga svar.
          Erik; funderat har jag gjort massor, fram och tillbaka, blir yr hahaha. Aulonocara tycker jag är jättevackra och eleganta men honorna är ju lite trista. Jag har fastnat lite på att jag vill ha ganska små fiskar och lite action eller som en del skriver, mycket action

          Mikael; det akvarium som jag byggt på i sommar är 160x60x60, om jag hade vunnit de hårda förhandlingar med min sambo så hade jag idag haft en burk med måtten 160x80x60 alltså 80 bred. Nu har jag iaf kvar min sambo och ett lite mindre akvarium.
          Melanochromis auratus gillas och ligger med på önskelistan.

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8596

            #6
            Cynotilapia afra är en zebraliknande mbuna som inte blir så stor. Snyggast tycker jag de varianter är som har orange i ryggfenan.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Mony
              Användare
              • december 2013
              • 187

              #7
              Copadichromis red fin borleyi har hyfsat fina honor för att vara Auloncora. Kolla in dem.

              Kommentar

              • Hasse Larsson
                Användare
                • april 2017
                • 12

                #8
                Tackar

                Kommentar

                • Reiwolf
                  Användare
                  • april 2012
                  • 68

                  #9
                  Hvis jeg skulle bygd om tanken min på 576 liter (160x60x60) (har i dag Tropheus), så ville jeg kjørt på med såkalte dwarf-mbuna som er 10 cm eller mindre som voksne. Da kan du ha 50-60 stykker og det vil fart og spenning hele tiden - med små yngel som popper frem mellom stenene :-). Har hatt Cynotilapia afra Hara som er en nydelig fisk. Sats på to sorter som har litt forskjellig fargevalør.

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mony
                    Copadichromis red fin borleyi har hyfsat fina honor för att vara Auloncora. Kolla in dem.
                    Ja dom honorna är fina men det är ingen aulonocara utan en copadichromis

                    Kommentar

                    Arbetssätt...