Semester + Akvarium = ? (Hur gör du?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dpzOnline
    Användare
    • september 2016
    • 162

    Semester + Akvarium = ? (Hur gör du?)

    Hello,


    Min Ciklidresa började efter en semester där jag kom hem glad men akvariet var DÖTT.
    Kanske hade fiskvakten matat för mycket eller så var det bara otur + att jag inte var på plats.

    Hur gör du med dina Ciklider under din semester? Jag här väldigt förtjust i mina 4 Tapajos och vill inte att det ska hände dem något.
    • Finns det Ciklid-hotell? (bra affärsidé annars)
    • Automat matare? (+ tillsyn av granne)
    • Om strömmen går och ens ytterfilter står still i 2-4 timmar?
    • Vattenbyte dagen före eller senast veckan före?


    Kom gärna med ditt tips på hur du hanterar en semester.
    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 334

    #2
    Ursprungligen postat av dpzOnline
    Hello,


    Min Ciklidresa började efter en semester där jag kom hem glad men akvariet var DÖTT.
    Kanske hade fiskvakten matat för mycket eller så var det bara otur + att jag inte var på plats.

    Hur gör du med dina Ciklider under din semester? Jag här väldigt förtjust i mina 4 Tapajos och vill inte att det ska hände dem något.
    • Finns det Ciklid-hotell? (bra affärsidé annars)
    • Automat matare? (+ tillsyn av granne)
    • Om strömmen går och ens ytterfilter står still i 2-4 timmar?
    • Vattenbyte dagen före eller senast veckan före?


    Kom gärna med ditt tips på hur du hanterar en semester.
    Tråkigt med haveri.

    Jag har när jag är hemma kollat några gånger hur länge akvariet klarar utan vattenbyte, och 3 veckor är i mitt välbeolkade fall inget problem. Då börjar jag en vecka innan jag ska åka bort (en till två veckor) med minst två vattenbyten för att ha riktigt fräscht vatten så vattnet inte kommer bli ett problem.

    Lämnar utrustning för vattenbyte klart att använda om det ändå skulle behövas, tex om det blir ett längre elavbrott samt tydlig skriftlig instruktion hur vattenbyte görs.

    Försöker få en anhörig att kolla till varannan/var tredje dag (eller oftare om det går) samt mata. Viktigaste är kolla, och när de matar att de ser att fiskarna vill äta. Börjar vattnet bli dåligt så tappar fiskarna matlusten...
    För matmängd så använder jag ett decilitermått, jag ger en halv deciliter grovkornig mat 2 ggr om dagen i normala fall och ett litet tillskott med finkornig mat för de mindre fiskarna.
    Anvisningen är vid den matning som görs ett halvt deciltermått varannan eller var tredje dag när de kolla och stanna tills maten är uppäten. Ett tydligt mått gör det enklare att ge rätt mängd mat och inte för mycket.

    Tanken har funnits att skaffa en ups (strömbackup till filter) om det blir elavbrott men inte kommit dit än.

    Kommentar

    • JRB
      NCS Medlem
      • januari 2013
      • 274

      #3
      En vecka går bra utan mat för vuxna fiskar, blir det längre brukar jag göra i ordning färdiga doser uppmärkta i fack/burkar för respektive kar så vem som helst klarar av det. Övermatning är helt säkert det vanligaste felet som hjälpsamma vänner/grannar gör, de som ej har fiskar vill ofta tro att de äter mer än vad de egentligen gör och förstår inte att det slutna systemet är ganska känsligt...
      Jag har alltid dubbla pumpar så att vattnet åtminstone cirkulerar även ifall det ej renas, mycket luftbubblor som sprutas ut strax under ytan ventilerar bort ammoniumet som annars kan bli nitrit vid övermatning.

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Många bra tips redan, så här brukar jag resonera.

        Två - tre veckor borta, är det vuxna välmående fiskar klarar dom sig utan problem. Har jag ingen som kan passa fiskarna (som jag litar på) så lämnar jag dom utan passning. Vattenbyte innan jag drar, helst samma dag, och sen vattenbyte när jag kommer hem. Risken är att någon större fisk dör med dåligt vatten som följd så det är lite riskabelt men jag har (ta i trä) inte råkat ut för något haveri.

        Har jag någon som kan mata gör jag färdiga portioner som jag märker med dag och vilket akvarium. En portion per dag. Ska jag vara borta mer än en vecka så behövs det ett vattenbyte med normal matning, klarar inte personen av att göra ett vattenbyte så skippar jag hellre matningen. Fiskarna klarar sig utan mat men om vattenkvallen blir dålig blir det värre.

        Jag har även använt matningsmaskiner, den enda som har fungerat bra med NLS är Eheims. Den går att ställa upp till åtta matningar per dygn (fördelat på fyra tillfällen). Dessa har jag främst använt till yngel och ungfisk när jag varit borta en vecka eller mindre. Tänk på att kolla hur maskinen matar minst ett dygn innan du ska åka, så att det inte blir problem med att hela maskinen töms vid en matning eller att maten inte kommer ut som den ska.

        Kommentar

        • Nils
          Användare
          • februari 2016
          • 105

          #5
          Jag köpte en billig övervaknings kamera på Ebuy inför förra semestern. Smidigt att titta till firrarna lite då och då via app i mobilen. Blir det strömavbrott hjälper det inte mycket dock

          ex. http://www.ebay.com/itm/Wireless-WiF...wAAOSwlY1ZGzPW

          Kommentar

          • dpzOnline
            Användare
            • september 2016
            • 162

            #6
            Kungliga svar!

            Försöka sammanfatta

            1. Lämna utrustning för vattenbyte med instruktion till din fiskvakt
            2A. Pröva matningsmaskin (om man ska ha en) Kan vara bra att göra under en vecka så man får kläm på den.
            2B. Mät upp portioner så "grannar" inte övermatar (om man ska ha hjälp)
            2C. Strunta i matning om möjligt (om man inte litar på fiskvakten och det inte är för lång tid)
            3. Kolla hur ofta det behövs vattenbyte för att det ska vara drägligt vatten (om man matar normalt)
            4. Köp överakningsutrustning billigt (stillar nerverna och kan vara till hjälp om något går fel)
            5. Skaffa dubbla pumpar om en skulle haverera
            6. UPS - som backup om strömmen skulle gå.
            7. Byt vatten två gånger samma vecka så det är riktigt fräsht

            Prio måste ju vara
            Skall 1/2/3/7
            Bör 5
            Vore bra på 4/6

            En kort fråga, ett stort vattenbyte kan trigga "algblomning" läste jag någonstans? Kan det stämma?


            För er med låg budget eller kli i fingrarna så kommer här en matare som ni kan fjärrstyra OCH bygga själva!
            Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

            Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

            Kommentar

            Arbetssätt...