Malen käkar vid ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • magnusbrodin
    Användare
    • september 2013
    • 5

    Malen käkar vid ytan

    Säkert inget ovanligt men jag har inte lagt märke till det tidigare. En av malarna tycker det är bekvämare att käka med de andra vid ytan istället för att dammsuga botten �� Bilden ville inte komma på rätt håll men hoppas det går ändå.
    Bifogade filer
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Haha, malar är smarta. De finner det de vill ha. Flytande pellets väl?

    Kommentar

    • JRB
      NCS Medlem
      • januari 2013
      • 274

      #3
      När maten flyter in bakom bakgrunden suger min giraffnosmal tillbaka den... det sörplar rejält från den drygt halvmeterlånge pajsaren när han gör allt för att få i sig det.

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #4
        Hehehe cool bild , malar sägs ha riktigt bra lukt och känselsinne! Vissa arter jagar och hittar mat i komplett mörker. Och är det så att maten inte kommer ner till honom(ser ut att vara flytande pellets) så driver nog hungern honom att stiga upp till ytan

        Prova med att mata dina ciklider först, och sen när du har släckt lampan så kör du ner lite sjunkade mal tabletter
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • Trafter
          Användare
          • oktober 2013
          • 345

          #5
          Jag brukar utnyttja deras starka luktsinne för att fånga dem. Skär av toppen på en PET-flaska och sätter tillbaka toppen åt fel håll för att skapa en tratt in i flaskan. Lite bete i flaskan och sen dämpa belysningen och sätter mig och väntar. Eftersom malarna har ett så otroligt luktsinne jämfört med cikliderna hittar de (oftast) flaskan först och simmar in. Så slipper man vända ut och in på inredningen för att fånga mal
          1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

          Kommentar

          • ThomasK
            NCS Medlem
            • januari 2013
            • 286

            #6
            Ursprungligen postat av Trafter
            Jag brukar utnyttja deras starka luktsinne för att fånga dem. Skär av toppen på en PET-flaska och sätter tillbaka toppen åt fel håll för att skapa en tratt in i flaskan. Lite bete i flaskan och sen dämpa belysningen och sätter mig och väntar. Eftersom malarna har ett så otroligt luktsinne jämfört med cikliderna hittar de (oftast) flaskan först och simmar in. Så slipper man vända ut och in på inredningen för att fånga mal
            Så enkelt och så smart....tackar för ett bra tips
            Mvh Thomas

            Kommentar

            • magnusbrodin
              Användare
              • september 2013
              • 5

              #7
              Japp, flytande pellets (egentligen till Koi men de fungerar utmärkt) Efter att de käkat pellets en liten stund åkerier det i granulat som sjunker efter att de virvlat runt i strömmarna och fördelats över hela karet så även de lite skyggare malarna får sig lite till livs. Har aldrig provat mal tabletter, kanske dax. Har satt mörkblå "nattbelysning" så även de skygga kan iaktagas ��

              Kommentar

              Arbetssätt...