Att lyfta blicken

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trafter
    Användare
    • oktober 2013
    • 345

    Att lyfta blicken

    Har länge suttit och grunnat på övergången mellan land och vatten och det speciella förhållandet som skapas i en kreation som på ett likvärdigt sätt förenar habitaten i en symbiosliknande komposition. Jag har länge varit fascinerad över "system", hur vissa delar i ett stort maskineri kan samexistera och skapa natur.

    I de akvarium vi bygger, skapar, konstruerar - och beundrar - drar vi skarpa gränser mellan vad som får vara och vad som inte får vara. Vattenytan är en sådan gräns, och många vågar, eller vill inte gå vidare och utforska sambandet mellan vad som sker under och över denna separation. Jag hoppas med projektet jag nu startar kunna gestalta ett (förhoppningsvis) helhetsintryck av en regnskog och tillhörande vattendel. Vad som i folkmun kallas ett Paludarium.

    Nog orerat om detta, till projektdelen.

    Jag har någon gång för ett antal år sedan försökt mig på ett paludariumliknande projekt i ett juwel hörnakvarium. Det gick sådär. Inte så påläst så möglade allt snart bort i en sörja. Revs ganska omgående.

    Idag har jag gjort rätt från början. Jag har läst på och har till slut formulerat ett "koncept" av vad jag vill åstadkomma.

    Vad har jag att arbeta med?
    Jag har sparat mitt 525 liter akvarium med dimensionerna 150x70x50, med djupet 70. Till det har jag införskaffat ett terrarium med samma bottenmått men med 80 cm höjd. Sammanlagd litervolym borde ligga på 1365 liter. Tanken är att ställa terrariet ovanpå akvariet och sammanfoga dem båda för att skapa ett paludarium.

    Inspiration:
    Okej, efter veckor av research på diverse terrarieforum världen över har jag funnit ett utkast av vad jag anser att jag klarar av efter min förmåga och tycker det det får kosta.

    Sökte även ikväll på detta eminenta forum i ett helt annat syfte och fann då en projekttråden:
    Hela tiden har jag tänkt. Jag ska ha allt! Alltså alla typer av teman på mina kar. Gillar ju liksom alla fiskar som finns. Men knåpar jag ihop en lista på absoluta önskefiskar så hamnar jag nästan hela tiden i Sydamerika. Så nu har jag bestämt mig för att enbart köra SA-firrar här hemma. Underlättar ganska mycket när

    Jag tappade hakan, bokstavligen. För detta är i vad jag vill skapa . Han har till och med länkat till min största inspiration: http://www.dendroboard.com/forum/par...m-project.html

    Så kan det gå. Man kan leta runt i hela världen och så ligger svaret på farstukvisten.

    Jag ska också ha en dripwall (inklusive epiweb) och någon typ av egenskapad trädstam med rötter som går ner i akvariedelen. Där det skiljer sig är dock att jag kommer vilja ha delar som lämpar sig för grodor. Tanken var först pilgiftsgrodor, men det visar sig att de kommer vilja drunkna när de kan. Trädlevande grodor får det i så fall bli.

    Vattendelen ska ha så mycket öppen planlösning som möjligt med förbehåll för rötter som går ner till botten som är av ett substrat så ljus som möjligt. Inspirationen för denna del har jag från en gammal tråd där jag tror Geophagus huserade med ljus frilagd botten och anubias växande på rötter. Tror att akvariet var en kub. Någon som minns?
    Jag kommer troligtvis vilja ha just någon typ av Geophagus. Varför? De är vackra och intressanta. Kan inte så mycket om Sydamerika då jag är Afrikan (fiskmässigt), men eftersom den delen av projektet ligger en bra bit i framtiden är det inte heller någon brådska.

    Landdelen ska som sagt ha en dripwall på både en kortsida och den bakre väggen. Akvariet/Paludariet ska stå placerad på samma ställe som idag med vänster kortsida och fronten öppen för insyn. Från båda dripwallena ska osmosvattnet samlas upp för att i två separata bäckar röra sig inåt mot höger bakhörna där ett pool ska finnas med ett hål ner i akvariet där en (låt oss säga) "hink" ska monteras för att både filtrera och sedan transportera upp det igen till dripwallen. Låter förvirrande? Förståeligt.
    Tanken är att osmosvattnet är ett slutet system som endast fylls på med ett regnsystem med dysor i taket. Allt detta ska ackompanjeras med en bruten landdel som sträcker sig "under" den upplyfta bäcken (som i sin tur är under dripwallen) på bakre långsidan. Där ska små nyttiga insekter husera. Till råga på allt ska det bo grodor bland grenarna och mossan.

    Vill på förhand be om ursäkt för blödande ögon:
    Klicka på bilden för större version

Namn: Snygg bild.jpg
Visningar: 1
Storlek: 30,9 KB
ID: 701547

    Jag har dock en orolig fundering. Jag tror att det går, men klarar akvariet vikten av terrariet på sig? Det ska mellan dem finnas en tjock tjock sträng med silikon. Terrariet har 6 mm tjockt glas. Tror det väger runt 50 kilo, kanske mindre. Akvariet är helglas med 10 mm glas, rejält byggt med både ett stort mittstag och heltäckande sargglas.

    Hur långt har jag kommit?
    Har inhandlat terrariet.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20170419_214555.jpg
Visningar: 1
Storlek: 270,6 KB
ID: 701548
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20170422_185719.jpg
Visningar: 1
Storlek: 283,2 KB
ID: 701549
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20170419_214542.jpg
Visningar: 1
Storlek: 263,5 KB
ID: 701550
    Lite spontana ditsättningar av frigolit. Mest för att skapa relation till ritningar i huvudet

    Slagit ur bottenglaset, silikonat om det invändigt med svart silikon. På så sätt "försvinner ramen" och skapar intrycket av att akvariet (som är svartsilikonat) och terrariet är enhetliga. Sedermera ska även ytterdelen av ramen blir svart. Bytte även ut de två mindre glasdelarna nedtill på terrariet, då de var repiga efter förra ägarens grävande varaner.

    Har säkert glömt att skriva hälften, trots den väl tilltagna novellen.
    Senast redigerad av Trafter; 24 april 2017, 07:55.
    1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Spännande, jag har också ett projekt i den här riktningen i planerna men jag har några andra projekt som ska slutföras först. Din burk är dock mycket trevligare mått på än min, jag har en standard 375:a (150x50x50). Jag har dock tänkt att "land-delen" ska bli 10-20 cm djupare än akvarie-delen.

    Ska bli väldigt intreesant att följa det här och få lite ideér till mitt bygge!

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Kul med lite annorlunda projekt!

      Kommentar

      • JRB
        NCS Medlem
        • januari 2013
        • 274

        #4
        Ska bli intressant att följa

        Kommentar

        • Trafter
          Användare
          • oktober 2013
          • 345

          #5
          Kul Erik! Ska du också ställa ett till akvarium/terrarium ovanpå? Vad tror du om tyngden?

          Närmsta planen är att jag ska hyra (pizza fungerar alltid) några starka vänner i helgen så jag får upp åbäket på akvariet.
          1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

          Kommentar

          • Ola Sjödin
            Användare
            • augusti 2003
            • 514

            #6
            Klokt att avstå från pilgift. Foderhanteringen blir betydligt lättare till de (större) trädgrodorna. Hunnit fundera på art/arter ännu? Många arter är ju rejält nattaktiva så det kan ju bli en del kväkande hos dig framöver. Jag har haft allt från de som låtit som svanar till lastbilstutor.

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Ursprungligen postat av Trafter
              Kul Erik! Ska du också ställa ett till akvarium/terrarium ovanpå? Vad tror du om tyngden?

              Närmsta planen är att jag ska hyra (pizza fungerar alltid) några starka vänner i helgen så jag får upp åbäket på akvariet.
              Nej mitt blir inte alls så avancerat som ditt, jag kommer att bygga ett terrarium av formplywood, det blir inte lika tungt som glas men jag ska inte laborera med fukthalt och grodor som du ska heller Jag vill mest bygga det för att simulera strandkant med växter som hänger ut över ytan osv. En utveckling av min SA-burk typ.

              Angående vikten, hur mycket väger terrariumet?

              Kommentar

              • Trafter
                Användare
                • oktober 2013
                • 345

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                Klokt att avstå från pilgift. Foderhanteringen blir betydligt lättare till de (större) trädgrodorna. Hunnit fundera på art/arter ännu? Många arter är ju rejält nattaktiva så det kan ju bli en del kväkande hos dig framöver. Jag har haft allt från de som låtit som svanar till lastbilstutor.
                Stämmer, letar fortfarande runt efter något som INTE är nattaktivt. Sambon skulle döda mig med massa kväkanden nätterna igenom. Kan till och med landa i några vackra geckos. Inget är skrivet i sten. Tips mottages självklart

                Ursprungligen postat av Erik Österlund
                Nej mitt blir inte alls så avancerat som ditt, jag kommer att bygga ett terrarium av formplywood, det blir inte lika tungt som glas men jag ska inte laborera med fukthalt och grodor som du ska heller Jag vill mest bygga det för att simulera strandkant med växter som hänger ut över ytan osv. En utveckling av min SA-burk typ.

                Angående vikten, hur mycket väger terrariumet?
                Jag förstår! Ska det vara öppet då? Efter lite laborering med kalkyleribgsprogram kommer jag från till en terrarievikt på ungefär 45 kilo. Lägg där till max 20-25 kg material som ska på. Troligtvis blir det mindre men alltid bra att tänka i överkant.
                1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Så i "värsta fall" blir det 70 kg cirka... jag vettifan om jag hade vågat utan råd från någon som verkligen vet. Men det är kanske bara jag som är nojjig?

                  Kommentar

                  • Ola Sjödin
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 514

                    #10
                    En groda som verkligen är ett fantastiskt terrariedjur är ju de vanliga klockgrodorna. De är aktiva under sen eftermiddag/kväll när man själv är hemma från jobbet och deras läte låter bara mysigt. Inget ljud som stör det minsta. Lite som skällande hundar fyra kvarter bort. Deras spelande (enligt min erfarenhet i alla fall) håller mest på under skymningen och tystnar under natten. Dessutom äter de gärna mask (=lätta att hålla med käk). Kan ju kombineras med någon snygg salamander.
                    När det gäller ödlor finns ju hela gruppen daggeckos, Phelsuma spp. Min favorit är P.madagascariensis grandis. Stor, snygg och inte speciellt ovanlig.

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Finns det inte risk för att klockgrodan hamnar i akvariet och drunknar?

                      Kommentar

                      • Ola Sjödin
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 514

                        #12
                        Ursprungligen postat av Erik Österlund
                        Finns det inte risk för att klockgrodan hamnar i akvariet och drunknar?
                        De simmar bra och klättrar skapligt. De skulle förmodligen hålla till alldeles vid vattenbrynet i ett sådant här bygge. Om väggarna blir väldigt branta är det kanske inte ett idealiskt kar för klockisar.

                        Kommentar

                        • Trafter
                          Användare
                          • oktober 2013
                          • 345

                          #13
                          Hej igen, lite updates!

                          Det har gått långsamt, sakta men säkert händer det däremot grejor
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 20170527_161519.jpg
Visningar: 1
Storlek: 259,3 KB
ID: 695400


                          Nu står terrariet på akvariet och är integrerat med silikon. En ståtlig pjäs blev det på 130 cm glas!
                          Fick veta av säker källa att det inte skulle vara någon fara tyngdmässigt. Uträknat blir tyngden fördelad på så sätt att motsvarande 1.5 liters mjölkpaket läggs på per decimeter vilket i sammanhanget låter ganska litet.


                          PVC-rör, material för lianer, fogskum och massa annat är inköpt. Regnsystemet, epiweb och annat smått och gott är beställt att komma hem i början av nästa vecka.

                          Så de närmsta veckorna borde det komma upp lite bilder på själva byggandet

                          Edit: Förstår inte varför bilden hamnar på sniskan, den ser bra ut på min dator och även när jag ska ladda upp den. Någon som vet?
                          Senast redigerad av Trafter; 27 maj 2017, 17:26.
                          1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                          Kommentar

                          • ThomasK
                            NCS Medlem
                            • januari 2013
                            • 286

                            #14
                            Jäklar vad stort det blev, häftigt projekt.......vem behöver storbildsteve med animal planet när det går att göra som du.
                            Ska bli intressant att följa, bra gjort
                            Mvh Thomas

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              #15
                              Coolt! Bra att du fick reda ut det där med vikten, jobbigt att behöva nojja!

                              Det här kommer att följas med stort intresse!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...