Tips på marktäckande växt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • magnusbrodin
    Användare
    • september 2013
    • 5

    Tips på marktäckande växt

    Hej,
    Har precis byggt klart ny bakgrund och startat upp akvariet igen. Tänkte testa med lite växter i då jag tycker det ser bra ut även om jag läst att det kan vara svårt att behålla dem. Än så länge får Anubias och Java ormbunke stå ifred så nästa steg är att försöka hitta något liknande mossa att placera på de utskjutande "klippblocken" Någon som har tips på vad som kan fungera? Det som finns i karet än så länge är golden, demasoni, perlmut och hongi, tio av varje. Kommer förmodligen att öka på antalet på dessa något över tiden. Karet är på 540l.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av magnusbrodin; 18 april 2017, 23:16. Anledning: Autocorrect
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Den där bakgrunden kommer bli kanon med lite alger på!

    Javamossa kan du kanske fästa på något sätt på bakgrunden. Jag vet inte om firrarna kommer att låta den vara dock.

    Kommentar

    • magnusbrodin
      Användare
      • september 2013
      • 5

      #3
      Tackar. Kan vara värt att prova om man hittar någon billig annars är det dyrt fiskfoder�� Någon som sett Java mossa till bra pris?

      Kommentar

      • JRB
        NCS Medlem
        • januari 2013
        • 274

        #4
        Ett tips är att låta javamossan växa i ett kar där det får vara i fred eller kanske i en hink med akvarievatten och sen fylla på efterhand det går åt bland dina Malawis. Många ångrar nog att de skaffade det för det växer verkligen som ogräs om ingen äter det... + att det sätter igen filterinlopp men är det hyfsat under kontroll är det fint.

        Kommentar

        • magnusbrodin
          Användare
          • september 2013
          • 5

          #5
          Bra idé att ha en egen liten mossfarm att plocka ifrån ��

          Kommentar

          • Mony
            Användare
            • december 2013
            • 187

            #6
            Jag "odlade" java mossa i ett eget akvarium som jag sen stoppade i Malawi-karet. Det blev värsta julbordet och hela stenen var ren efter ett par dygn..

            Kommentar

            • Hasse Larsson
              Användare
              • april 2017
              • 12

              #7
              Ursprungligen postat av Mony
              Jag "odlade" java mossa i ett eget akvarium som jag sen stoppade i Malawi-karet. Det blev värsta julbordet och hela stenen var ren efter ett par dygn..
              Kul med julbord och intressant att prova

              Kommentar

              Arbetssätt...