Akut hjälp! Vad är fel?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • buzzlikey
    Användare
    • januari 2013
    • 19

    Akut hjälp! Vad är fel?!?

    Hej,
    Har ett jättemärkligt problem som jag hoppas någon har någon input till!
    Har precis dragit igång ett nytt 600l till mina T ciklider. Har dragit igång det lugnt för att undvika problem med nitrit etc. Undan för undan har jag flyttat över fisk från två gamla burkar till det nya. Har två grupper Tropheus (Bemba + Ilangi) på totalt 30 st, några N.Olivaceus, 2 st A.Compressiceps, 2 st N.Tretocephalus samt ett gäng Synodontis Petricola.
    Samtliga fiskar, utom Troffarna, mår hur bra som helst och har levt nu i den nya burken några veckor. Troffarna däremot dör en efter en! Det börjande med en yngelgrupp på 16st. 14st hann lägga huvudet på sned innan jag fick upp resterande. Därefter gjorde jag en test med en vuxen Bemba. Samma resultat. Nu håller hela Ilangigruppen att gå åt .
    Beteendet är likartat varje gång. Fiskarna introduceras till den nya burken. Allt går hur bra som helst och det är full fart. Efter ca 5 dagar så börjar någon simma ryckigt och liksom lite förvirrat och stressigt. Den slutar samtidigt att äta. Några timmar senare eller nästa dag, så är fisken död. Det är inte alla på en gång, utan två till tre samtidigt! Samtliga värden ser bra ut. PH ca 8, låg/ingen nitrit, temp 25 etc. Och som sagt, alla övrig fiskar ser ut att må topp!
    1. Vad kan kan det bero på? Har liksom inget mer att gå på.
    2. Behöver akut hjälp för att rädda de som finns kvar. Både Bemba och Ilangi. Finns det någon i Stockholmsområdet, så är det bara att komma förbi att hämta.
    /stefan
  • Per_S
    NCS Medlem
    • oktober 2005
    • 131

    #2
    Tråkigt när fiskar dör.

    Låter som någon form av förgiftning. Kan det vara förhöjda halter av koppar?
    Per S

    Kommentar

    • buzzlikey
      Användare
      • januari 2013
      • 19

      #3
      Vet inte. Kan inte se var det skulle komma koppar ifrån. Håller dock med om att det låter som förgiftning. Men är troffarna så mycket känsligare än de andra?

      Kommentar

      • dpzOnline
        Användare
        • september 2016
        • 162

        #4
        Försökte googla om de var känsligare, hittade denna.
        Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

        Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

        Kommentar

        • Pierre
          Användare
          • maj 2016
          • 234

          #5
          Hej där koppar är ganska vanligt att det kommer från kommunala vattenledningar även klor då dom flesta kommuner kör nån sorts klår rengöring i bland det gör också att det kan hänga med lite koppar i vattnet då tyvär har egen erfarenhet av detta och ringde då min kommun och ställde frågan och dom sa precis det jag skrev.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Jag personligen är alltid mycket tveksam till att vattnet ska vara något problem. Om man googlar kan man hitta massor av hur klor och annat kan påverka, men mycket information som sammansätts och sprids kommer från hela världen som i de flesta fall har mångdubbelt högre klorhalter än vi har någonstans i Sverige och det är information som hängt med från 70-, och 80-talet då vi också hade högre klorhalter. Idag är reningsverken mycket mer avancerade och kloret är inte det ända bakteriedödande metoden som finns vilket gör att klor eller kloraminer ligger mycket mycket lågt i ett globalt perspektiv.

            Uppenbarligen är det något spm händer när du flyttar fiskarna i alla fall. Jag tolkar det som att inga dör i det akvarium de nu befinner sig i, men när du flyttar så börjar de dö av en efter en. Och det är vuxna djur vi talar om?

            Även om båda akvarierna har motsvarande vattenkvalitet kan cet ju ändå vara något annat som gör dem mer stressande.
            Flytten i sig?
            Glesare grupp (på grund av annan inrending, större akvarium, ...)?
            Annat ljus
            Annat vattenflöde
            Måste leta nya gömställen
            Nya rangordningar ska sättas
            Någon tempskillnad
            Högre nitratvärden. Nitrat brukar man inte vara så bekymrad över normalt, men jag har (anekdotiskt) märkt att vuxna inkörda djur avskyr alla förändringar i vattenparametrar även till det bättre och även just nitrat. Det stressar.

            Jag har egentligen ingen aning annat än att allt sånt här är extremt komplext och det är svårt att dra slutsatser. Än mer olyckligt att gissa på en orsak, gör något för att fixa den grejen djuren mår bra och sedan sprida att i mitt fall var det pga ... Det kan vara så mycket annat som hände när man fixade det man trodde man fixade att det inte alls var så att man hade en hypotes som stämde.

            Men oavsett är ett kolfilter en hygglig investering, det kostar 100 spänn typ och du kan fylla på vatten i akvariet igenom detta filter då "försvinner" klor, kloraminer, de flesta metaller och en massa annat. Finns på jula och/eller clas ohlson åt minstone
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • buzzlikey
              Användare
              • januari 2013
              • 19

              #7
              Hej, tack för svaren! Tveksamt om det går att hitta orsaken till detta utan att fortsätta experimentera, vilket ju inte känns OK. Det som gör mig mest fundersam är ju att mönstret upprepar sig över tid, då tex vattenvärdena borde vara olika. 4-5 dagar med välmående, för att sedan dö inom ett dygn. Det verkar heller inte göra någon skillnad om det är ungdjur eller vuxna, större eller mindre grupp m.m. Tycker att man borde se någon skillnad vare sig det är vattenvärden eller annan typ av stress. Men icke! Nu är alla dock tillbaka till sin gamla burk och ser ut att må bra igen.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Skumt
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Mathias-D
                  Styrelsemedlem
                  • januari 2003
                  • 509

                  #9
                  Om du inte har nått väldigt speciellt tillfört till akvariet som kan förgifta så tror jag på stress eller dåliga vattenvärden + stress av dåliga vattenvärden.
                  Inte dåligt vatten i ledningarna för du byter väll vatten med samma kran för alla karen. Då borde problemet vara överallt.
                  dela filtermaterial från dom gamla till nya. Gör stora vattenbyten varje till varannan dag från dom gamla inkörda till det nya. Helt enkelt kopiera allt mellan dom övriga till det nya. Gör så två veckor. sen tillsätt fisk med ljuset släckt ett dygn. Mata sparsamt efter 2 dagar. Öka långsamt.

                  Hur länge har du haft igång i dagsläge?
                  Vilka filter?
                  Senast redigerad av Mathias-D; 11 mars 2017, 19:29.

                  Kommentar

                  • Per_S
                    NCS Medlem
                    • oktober 2005
                    • 131

                    #10
                    Du skrev att akvariet var nytt, Vet du om det är limmat med rätt silikon?
                    Per S

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Ursprungligen postat av Per_S
                      Du skrev att akvariet var nytt, Vet du om det är limmat med rätt silikon?
                      bra fråga
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • buzzlikey
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 19

                        #12
                        Akvariet är ett DIY bygge. Det är en plywoodkonstruktion, laminerad med Epoxi. Glasen och bakgrund är limmat med Tec7. Det finns även hemmagjorda moduler i burken, som är gjutna i polyuretanharts. Allt detta är naturligtvis potentiella felkällor, men samtliga material är utprovade och är ok. Både epoxin och limningen har härdat i ett antal månader innan igångkörning.
                        Burken har varit igång ca 5 veckor. Filtreringen är en inbyggd filterkammare på ca 50l, varav ca 25l blå filtermatta, samt en FX6:a. Doserade ganska kraftigt med filtermaterial +"bös" från det gamla akvariet vid igångkörning. Har utfordrat ganska begränsat under dessa veckor. Dock utan att svälta ut fisken!

                        Kommentar

                        • Mathias-D
                          Styrelsemedlem
                          • januari 2003
                          • 509

                          #13
                          testa med nån/några fiskar och om inte stora vattenbyten med gammalt vatten från gamla kar hjälper så tror jag väldigt mycket på hemmabygget där.

                          Kommentar

                          • Per_S
                            NCS Medlem
                            • oktober 2005
                            • 131

                            #14
                            Beroende på vilken epoxi som använts så brukar det vara viktigt med att det blir rätt proportioner mellan de olika "monomererna". Vet ej hur giftiga monomererna är men det kan kanske vara idee att tvätta karet ordentligt innan du släpper i ny fisk.
                            Per S

                            Kommentar

                            • Bosse G
                              NCS Medlem
                              • november 2013
                              • 235

                              #15
                              Låter som att du har haft oturen att få bukvattensot. Bara att fixa medicin fort som ögat och hålla tummarna. Att flytta blir nog bara värre

                              Kommentar

                              Arbetssätt...