Akut hjälp! Vad är fel?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • buzzlikey
    Användare
    • januari 2013
    • 19

    #16
    Ursprungligen postat av Per_S
    Beroende på vilken epoxi som använts så brukar det vara viktigt med att det blir rätt proportioner mellan de olika "monomererna". Vet ej hur giftiga monomererna är men det kan kanske vara idee att tvätta karet ordentligt innan du släpper i ny fisk.
    Är ingen expert, men ohärdad epoxi kan säkert vara rejält skadligt för vattenliv. Har använt NM 275A, vilken jag tror är lämplig för ändamålet, och har varit extrem noggrann med proportionerna vid blandning. Ned till minsta gram! Det finns väl inget sätt att mäta ev halt av denna typ av gifter, men min teori är att om det skulle vara problemet så borde det slå mot hela beståndet och inte bara mot Troffarna.

    Kommentar

    • buzzlikey
      Användare
      • januari 2013
      • 19

      #17
      Försöker ladda upp en film som visar beteendet.

      Kommentar

      • Mathias-D
        Styrelsemedlem
        • januari 2003
        • 509

        #18
        visste inte du hade kvar alla andra fiskar redan som ser helt opåverkade ut, kanske skulle gå på stress-sjukdom spåret och behandla med octozin(eller liknande) och salt.

        Kommentar

        • buzzlikey
          Användare
          • januari 2013
          • 19

          #19
          Ursprungligen postat av Mathias-D
          visste inte du hade kvar alla andra fiskar redan som ser helt opåverkade ut, kanske skulle gå på stress-sjukdom spåret och behandla med octozin(eller liknande) och salt.
          Ja, samtliga övriga arter har gått där i några veckor nu och är tillsynes helt opåverkade och mår bra. Alla Troffar som inte har strukit med är nu tillbaka i gamla burken och mår prima igen. Det gör att jag inte riktigt tror på sjukdom heller. Då skulle de inte återhämta sig så snart de flyttas tillbaka. Verkar vara något som stressar just dessa fiskar något oerhört efter några dagar i den nya miljön. De får kanske helt enkelt hitta ett nytt hem!

          Kommentar

          Arbetssätt...