Jonas sällskapskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salo
    Användare
    • april 2002
    • 314

    Jonas sällskapskar

    Hejhej, återvänder lite smått till akvaristiken. Har hållt på sedan 70-talet och det har varit en del Malawi och Tanganyika på senare år. Sålde av allt för några år sedan och detta projektet började för ca 18 månader sedan när jag köpte ett begagnat Eheim Scubaline 640 av en kille.

    Tyvärr var det karet för repigt för min smak visade det sig väl hemma och då det ska stå i vardagsrummet så stannade allt av, funderade på att byta framrutan osv men det blev stående.

    Sålde till slut av själva glaset och behöll resten då jag inte ansåg mig så rätt pengar tillbaka för det. Ändå en snygg bänk enligt mig, ramper med fyra rör med reflektorer osv. Så något skulle det bli.

    För några veckor sedan beställde jag då ett måttbeställt kar av Kent i Nol, jag valde att sänka karet med 10 cm, från 60 till 50 då jag ville ha det lite slimmat, dessutom blir dessa möbelkar våldsamt höga totalt sett. Kanske rätt, kanske fel men jag är nöjd. Helglas och svart silikon. Blir inget jättekar utan ett mer lagom 540 på 180x60x50.

    Eftersom jag har funderat en del och det uppstår en del lättare moddning så kommer jag att ha en liten tråd, lite som en dagbok och kanske någon kan snappa upp något tips eller varför inte komma med tips? :-)

    Bifogar i alla fall alla första bilden på karet på sin bänk. Rolig detalj är att jag fick rådda hämtning och inbärning ifrån sjuksängen på sjukhuset som jag låg inne på då det var bråttom att hämta när det väl dök upp. Så tack vare sociala medier och goda vänner så löste det sig.

    Klicka på bilden för större version

Namn: karet1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 90,8 KB
ID: 701478
    540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev
  • salo
    Användare
    • april 2002
    • 314

    #2
    Börjar med bakgrunden, denna gång BTN Slimline. Vill ha så mycket djup som möjligt. Haft ett Juwel 400 tidigare med en BTN Tanganyika, ruskigt fint men tog mycket plats. Valde röd gneiss. Något tråkig initialt med ser jättebra ut efter ett tag med lite algtillväxt (hoppas jag..)

    Silikonat och gjort ett filterfack så här långt.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3343 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 500,1 KB
ID: 695058

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3344 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 495,6 KB
ID: 695059

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3351.jpg
Visningar: 1
Storlek: 559,6 KB
ID: 695060
    Senast redigerad av salo; 23 februari 2017, 16:47.
    540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev

    Kommentar

    • Trilska
      Användare
      • september 2011
      • 170

      #3
      Kul!
      Smart där med filterhörnan, alltid trevligt om man kan gömma undan tekniken

      Kommentar

      • mrazster
        Användare
        • september 2014
        • 428

        #4
        Kul med mer projekt !
        Håller helt med om att möbeln till Scubaline serien är riktigt snygg.
        Pågår en hel del tråkigheter på socialmedia idag...men i sådana fall som ditt så kan det vara helt fantastiskt. Man når ut till väldigt många människor väldigt snabbt.

        Vad blir det för invånare i karet ?
        Hur kommer filtreringen se ut ?
        1200 liter plywoodkar

        576 liter Ciklidarium !!

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Skojigt och välkommen tillbaka!!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • delfin61
            Användare
            • juni 2010
            • 106

            #6
            Kul med ännu ett projekt !!
            Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.Darwin

            Kommentar

            • salo
              Användare
              • april 2002
              • 314

              #7
              Kul med lite respons!

              Detta blir på inget sätt något extraordinärt men tanken är att det ska bli hyfsat rena installationer och i slutändan ett fint vardagsrumskar. Innehållet tänker jag mig mycket mindre fiskar , mycket växter, rötter. Naturligtvis inte ciklidfritt utan några apistor och nyckelhål troligen. Lite roliga malar också, har tex alltid velat haft L133, får se hur priserna ligger på dessa nu för tiden.

              Filtreringen var från början var tanken klassisk filtermatta och powerhead, men så såg jag ett Eheim Pro 3e 700 i nyskick på blocket med media och installationskit 1 och 2 för 1200 spänn. Jag köpte det

              Tyvärr visade det sig att mitt kar är byggt med glasram hela vägen runt för att lägga täckglas på (dvs ingen exakt kopia av orginalkonstruktionen) så Eheims insug och utblås går inte över denna ram så nu blir det egenbyggt PVC-system i all enkelhet som blir helt skräddarsytt som ansluts till ytterfiltret. Kommer sätta filtermatta som förfilter och för att dölja rör ändå i hörnan.

              Å andra sidan ger det bara extra stabilitet och jag kan använda täckglas om jag vill.

              Drog dit ett litet stag då materialet flexar lite, bygger man hörnan i glas sitter det ju fint som ni vet:
              Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_8542.jpg
Visningar: 1
Storlek: 913,2 KB
ID: 695065

              Ramen runt:
              Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_8547.jpg
Visningar: 1
Storlek: 848,9 KB
ID: 695066

              Ingen bra passform :-)
              Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_8548.jpg
Visningar: 1
Storlek: 835,1 KB
ID: 695067

              Mitt filterfynd:
              Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_8545.jpg
Visningar: 1
Storlek: 894,1 KB
ID: 695068

              Alltså, HELT akvariefri är man ju aldrig, kör ett litet 30L Nano med guppies och våldsam överväxt
              Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_8546.jpg
Visningar: 1
Storlek: 924,0 KB
ID: 695069
              Senast redigerad av salo; 24 februari 2017, 09:38.
              540 (180x60x50) under uppbyggnad
              30L Nano under planering
              Drömmer om ett Nanorev

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Nyckelhål hade jag för länge sedan, men vill ha igen. Helst vildfångade då de odlas så mycket och jag är nyfiken på om det är skillnader.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • salo
                  Användare
                  • april 2002
                  • 314

                  #9
                  Ja VF vore kul att få tag på! Youtubade lite och kanske något åt detta hållet kunde vara någon form av inspiration...

                  540 (180x60x50) under uppbyggnad
                  30L Nano under planering
                  Drömmer om ett Nanorev

                  Kommentar

                  • salo
                    Användare
                    • april 2002
                    • 314

                    #10
                    Liten lördagsupdate: Shoppade loss lite igår, filter kan man inte få för mycket av så det blev en filtermodul C som extra filter/cirkulation och eftersom jag alltid gillat en stor sten i karet så blev det även en modul M. Tog först hem en T men den var liten och svårplacerad så jag bytte mot med en rejäl en.

                    Montera insugsgaller:
                    Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_8549.jpg
Visningar: 1
Storlek: 964,1 KB
ID: 695071

                    Testa placering:
                    Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_8550.jpg
Visningar: 1
Storlek: 920,4 KB
ID: 695072


                    Limma fast modul C (ja jag kom på att jag silikonat utan att ha gjort utloppshål men det går ju att fixa i efterhand :-D)
                    Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_8552.jpg
Visningar: 1
Storlek: 916,5 KB
ID: 695073

                    Modul M får agera stöd tillsammans med PVC-rör
                    Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_8554.jpg
Visningar: 1
Storlek: 942,8 KB
ID: 695074

                    Har funderat lite på placeringen av stora stenen... Först inne på vänster sida vid filterfack för att få en "bergig" hörna (andra bilden). Men är nu inne på till höger (sista bilden på ett ungefär) för att få balans och ett centrum för stor rot mm... åsikter på det?
                    540 (180x60x50) under uppbyggnad
                    30L Nano under planering
                    Drömmer om ett Nanorev

                    Kommentar

                    • delfin61
                      Användare
                      • juni 2010
                      • 106

                      #11
                      Trevligt med akvarielördag! Kanske stenen åt vänster och rötter från centrum ut till höger. Bland rötterna många partier med olika växter.
                      Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.Darwin

                      Kommentar

                      • Trilska
                        Användare
                        • september 2011
                        • 170

                        #12
                        Ursprungligen postat av salo
                        Har funderat lite på placeringen av stora stenen... Först inne på vänster sida vid filterfack för att få en "bergig" hörna (andra bilden). Men är nu inne på till höger (sista bilden på ett ungefär) för att få balans och ett centrum för stor rot mm... åsikter på det?
                        Inredning är ju alltid en smaksak Har du rötter å sånt hemma kan du placera ut det så som du vill ha det, ta en bild, möblera om, ta en bild, möblera om osv osv. Innan något silikonas fast

                        Personligen gillar jag när inredningen liksom sveper från ena kortsidan till den andra så min röst hamnar nog på den "bergiga hörnan"! Jag har all inredning så när som på ett par långa grenar på vänster sida om mitten, högra sidan är helt öppen förutom de två grenarna som sveper ifrån vänster.

                        Kommentar

                        • delfin61
                          Användare
                          • juni 2010
                          • 106

                          #13
                          Det blir jättebra!
                          Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.Darwin

                          Kommentar

                          • salo
                            Användare
                            • april 2002
                            • 314

                            #14
                            Körde faktiskt på höger sida med stora bottenmodulen för lite balans, ser bra ut i ett tomt kar... bilder kommer senare.

                            Rampen på Eheimkaret ligger ju löst, till skillnad mot tex Juwels Rio mfl (om det är så fortfarande..) som jag nämnde innan. Jag ville gärna kunna lyfta av rampen helt och samtidigt låta rör, sladdar osv ligga kvar, dvs en liten specialare. Så detta krävde lite moddning och slöjdande.

                            Från början:
                            Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_8559.jpg
Visningar: 1
Storlek: 882,6 KB
ID: 695085

                            Vill ju ha rören under rampen, på glaset direkt för underhåll mm...
                            Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_8561.jpg
Visningar: 1
Storlek: 891,8 KB
ID: 695086

                            Börja slöjda lite:
                            Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_8563.jpg
Visningar: 1
Storlek: 916,7 KB
ID: 695087

                            Kan inte bara kapa av rampen, då trillar den ner och riskerar att får fel dimensioner så jag måste fixa så att den hålls ihop uppe istället. Hittade "plastglas" hos biltema, 4mm, perfekt!
                            Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_8556.jpg
Visningar: 1
Storlek: 884,6 KB
ID: 695088

                            Fixat, bågsåg ger en naturlig ojämnhet som vi naturintresserade gillar (hade gärna haft en riktigt skärare för perfektion, men men...)
                            Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_8557.jpg
Visningar: 1
Storlek: 902,0 KB
ID: 695089

                            Fäster med superdupermegaplastlim!
                            Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_8565.jpg
Visningar: 1
Storlek: 930,9 KB
ID: 695090

                            Först ena sidan, sen den andra:
                            Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_8566.jpg
Visningar: 1
Storlek: 895,4 KB
ID: 695091

                            Gillar livrem och hängslen så drog dit ett skruvförband också efter härdning. Rostfri M4
                            Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_8568.jpg
Visningar: 1
Storlek: 902,9 KB
ID: 695092

                            Kapat underifrån för öppning och tejpat live vävtejp över:
                            Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_8571.jpg
Visningar: 1
Storlek: 863,8 KB
ID: 695093

                            Började mecka lite PVC:
                            Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_8572.jpg
Visningar: 1
Storlek: 916,5 KB
ID: 695094

                            Lite agil testmetodik för att använda ett uttryck från min vardagsbransch verkar ha fungerat hyfsat:
                            Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_8574.jpg
Visningar: 1
Storlek: 888,0 KB
ID: 695095

                            Nöjd med detta tänk, låta (de kommande) röranslutningarna ligga nåbart framifrån akvariet så att man kan dona vid behov med slangarna utan att tömma karet, står ju som de flesta mot en vägg!
                            Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_8575.jpg
Visningar: 1
Storlek: 885,8 KB
ID: 695096

                            Bonusbild, fixat utblåset på filtermodulen:
                            Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_8576.jpg
Visningar: 1
Storlek: 944,1 KB
ID: 695097

                            Kvar att göra nu är att Tangitlimma PVCn enligt konstens alla regler sedan börjar det bli klart för det riktigt trista, tvätta grus....
                            540 (180x60x50) under uppbyggnad
                            30L Nano under planering
                            Drömmer om ett Nanorev

                            Kommentar

                            • Trafter
                              Användare
                              • oktober 2013
                              • 345

                              #15
                              Förstår inte vad du menar, tvätta grus är ju höjdpunkten i ett projekt...

                              Skämt åsido. Klurigt fixat! Kommer bli skitsnyggt det här!
                              1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...