Fiskar - Odling - Gener - Frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dpzOnline
    Användare
    • september 2016
    • 162

    Fiskar - Odling - Gener - Frågor

    Jag har precis fått mina första fiskägg, från mina Geophagus 'Tapajos' Orange head.

    Och funderar på hur det är med fiskar, gener mm
    Hur håller man den "odlade genbanken" så vild som möjligt? Görs det?

    Finns det några riktlinjer, eller tankar när det gäller hobbyn och fortplantning
    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #2
    Tyvärr en jättestor kunskapsbrist hos det stora flertalet när det gäller genetik enligt min mening.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Trafter
      Användare
      • oktober 2013
      • 345

      #3
      Hej! Har du lust att dela med dig av dina kunskaper? Något jag undrat över själv från och till
      1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

      Kommentar

      • ICC
        Användare
        • maj 2006
        • 243

        #4
        Skulle vara superintressant att utveckla. Bara att börja diskutera är en start. Riktlinjer och odling, lite som stamtavlan hos andra husdjur.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Hur man än gör känns det som att ju fler generationer från de vildfångade man kommer desto mer annorlunda blir de.

          Så ja mycket intressant fråga
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • april 2002
            • 2294

            #6
            JAg kommer att komma in på detta fram över i min artikelserie i CB, Men kort så är det en stor debatt inom diskus hobbyn just nu som i princip delar den. Och i in mening så berör detta inte enbart diskushobbyn utan många fler arter där man hela tiden jagar nya varianter. Men kort de "gamla" diskusodlarna framför allt i Asien hade koll på genetiken och förde i princip stamtavla, man hade också en ide som typ jag vill ha en fisk rödare eller jag vill flytta över röda prickar till en gul fisk. För kunna detta behöver man hålla reda på del generationer dels vilka gener eller anlag som är dominanta. Här är infon typ "F3 med mellanliggande gener av typ" viktig info Idag har den kunskapen fallit bort nästa som man chansar plus att man blandat in highbodygener, bulldoggener som gör att man inte vet vad man får för kast på ynglen oftast är det massor. Jag får ofta frågan vad blir det för yngel om jag korsar en sådan med en sådan? För att Många köper också par av dyra varianter i tron att de skall lika dyr avkomma. Detta går inte o svara på om man inte vet vilka mor/far föräldrarna var några generationer tillbaka. Av denna anledning har jag slutat köpa in fisk där jag inte vet hur ren linjen är. Jag och många andra anser också att detta gen sammelsurium är förödande för hobbyn och förespråkar därför en nystart för att få tillbaka de klassiska linjerna från Vildfångat.
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • JRB
              NCS Medlem
              • januari 2013
              • 274

              #7
              En fråga till odlare och grossister: Blandas olika yngelkullar med varandra innan de hamnar i affären? Annars är det ju garanterat syskon som bildar par med allt som följer...

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • april 2002
                • 2294

                #8
                Som kuriosa kan jag berätta att odlaren som fick för sig att flytta röda prickar till en gul fisk gav upp efter generation F6. Dessa såldes till en annan odlare som fick fram en gul fisk med röda prickar i generation F7 Dessa var dock så genetisk svaga så det var enbart några exemplar som blev något. Så en genetisk återvändsgränd
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Köper du i butik är de absolut från samma kull. Det gäller sannolikt vildfångat också om det är små fiskar. De har antagligen fångat ett helt yngelstim, men äldre kan ju vara lite olika, men tänk på att många arter håller sig i mycket små geopgrafiska spridningar i allmänhet och det är inget konstigt med att syskon bildar par. I naturen tas dock svaga yngel om hand och överlever inte.

                  Köper du F1 eller F2 av vildfångat är det inte korsningar utan alla barn av samma förälder. I sig inget problem, men man får hålla koll på avvikelser.


                  Jag tror Kaj delvis är inne på odlade former av Diskus och alla andra arter där man odlar på vissa egenskaper i linjer. Det är något helt annat än vildformer. För linjeodlade former vill man speciellt driva fram vissa färger hårdare exempelvis och det blir per definition skilt från naturliga formen.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • JRB
                    NCS Medlem
                    • januari 2013
                    • 274

                    #10
                    Det är ju en sak att de förändringar man vill åstadkomma s.a.s går för långt eller slår fel och att som Kaj skriver "att man blandat in highbodygener" men det är väl också ett stort problem att genbanken är för liten och försvagar allmänskicket? Jag tillhör de som föredrar vildformer och vill såklart ej se dessa bli bleka kopior av deras förfäder efter några generationer i akvarier. Ser fram emot Kajs artikelserie

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Ursprungligen postat av JRB
                      Det är ju en sak att de förändringar man vill åstadkomma s.a.s går för långt eller slår fel och att som Kaj skriver "att man blandat in highbodygener" men det är väl också ett stort problem att genbanken är för liten och försvagar allmänskicket? Jag tillhör de som föredrar vildformer och vill såklart ej se dessa bli bleka kopior av deras förfäder efter några generationer i akvarier. Ser fram emot Kajs artikelserie
                      Håller med på alla punkter :-)
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • dpzOnline
                        Användare
                        • september 2016
                        • 162

                        #12
                        Tankar

                        Det ska bli väldigt spännande Kaj.p.

                        Närmaste i tanken jag kan komma är höns i Australien, de håller de "europeiska" stammarna vid liv, de som vi i Europa för länge sedan via industrialisering har korsat bort. Det gick en dokumentär om deras arbete, men den hittar jag inte.

                        Det är inte "VF" om man säger så, och inte heller fiskar, men det är ett aktivt arbete.

                        • Kanske skulle man kunna tänka sig stamtavla(svårt om man har fler av samma sort och de ser lika ut)
                        • Kanske skulle fiskbytardagar bromsa genförtunningen.
                        • Kanske någon akvarieförening med art-akvarium, där man kan lämna in 5 av sina yngel till en gemensamt akvarium. Kanske med en rovfisk i som håller ner antalet yngel som överlever.


                        För människor verkar 10.000 individer vara nog för att hålla en stark population
                        För vargar verkar Sverige tycka 1.000 är tillräckligt för en stark stam.
                        Hur många Ciklider av en art behövs för att hålla gruppen stark. (Vet vi eller är det något som man skulle kunna forska på?)

                        Hittade dessa formler, kanske intressant för dig Kaj
                        Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                        Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                        Kommentar

                        • Fifill
                          Användare
                          • april 2016
                          • 1

                          #13
                          Det här är en fråga som jag också har funderat en hel del på. Jag drömmer om, och planerar för att, eventuellt, starta en fiskuppfödning med främst platy, men även dvärgciklider(mestadels Apistogramma), mindre tetror samt en del andra arter. Jag vill då främst få tag på vildfångade avelsfiskar av ovanligare arter, men... Hur håller jag då genpoolen frisk och stark? Hur många lekpar av samma art måste jag ha för att minimera risken för skadlig inavel, samt för att kunna fortsätta aveln i flera fiskgenerationer utan att alla blir alltför nära besläktade? Just nu räknar jag på fyra lekpar per art, jag hade egentligen velat ha fler men man kan ju inte ha hur många akvarium som helst, tyvärr...

                          Det bästa vore väl om man kunde samarbeta med flera akvarister och byta fiskar sinsemellan, det maximerar ju antalet fiskar i aveln. Men då måste ju alla som samarbetar ha ungefär samma avelsplan med samma sorts urval, samt vilja föda upp samma arter i flera generationer... Kanske inte helt enkelt att enas kring detta.

                          Kommentar

                          • NNygard
                            Styrelsemedlem
                            • december 2016
                            • 14

                            #14
                            Något gammal diskussion, men skulle gärna se mer diskussion i det här området.
                            Funderade själv för en tid sen om det finns några do's eller don'ts när det gäller att odla på ett fåtal individer.

                            t.ex. om man endast har ett par + avkommor och ena föräldern dör.

                            Är det då bättre att odla på:
                            - endast avkommor från samma kull (är det som definieras som linjeavel?)
                            - avkommor från olika kullar
                            - ena föräldern + en avkomma

                            Är någondera att föredra eller är nån av dem ett big nono?

                            (sett från hobby perspektiv där man vill ha friska/snygga/normal färgade individer)

                            Kommentar

                            Arbetssätt...