Hap. "Red-back scraper" ? BILD!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marinegirl
    Användare
    • november 2016
    • 35

    Hap. "Red-back scraper" ? BILD!!

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2241.JPG
Visningar: 1
Storlek: 151,4 KB
ID: 701427Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2128.JPG
Visningar: 1
Storlek: 195,2 KB
ID: 701428Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2208.JPG
Visningar: 1
Storlek: 136,0 KB
ID: 701429

    Köpt som Haplochromis Red-Back scraper. Tycker färgen inte stämmer riktigt på hanen, han är övervägande gul på kroppen (ses tydligt på Bild 2) ?

    Bild 1 Hanen
    Bild 2 Hanen och ena honan
    Bild 3 ena honan
    *630 *300 *240 *225 *112 *77
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Hej,
    jag har aldrig haft dessa, men om du tittar på bilderna i artregistret: https://www.ciklid.org/artregister/art.php?ID=1779
    så kan det mycket väl vara "scraper". De svarta strecken och andra markörer ser ut att stämma. Att den inte är lika röd över ryggen som de på bilderna behöver inte betyda något. Bildrena visar nog hanar i sin bästa lekdräkt eller fint utfärgade exemplar. Ge den lite tid om du nyligen skaffat dem.

    Kommentar

    • Marinegirl
      Användare
      • november 2016
      • 35

      #3
      Tack för svar

      När jag tittar på artbeskrivningen, så är det nog den jag har. Jag har ju inte haft dem så länge, är väl kanske en månad nu. Men jag måste säga att den är betydligt tuffare än vad det står i artbeskrivningen Han gruffas ofta med min Nubilahanne i samma akvarium, och det är nästan alltid scrapern som går vinnande ur striden. Men det har dock inte varit några våldsamma sammandrabbningar, men scrapern färgar ordentligt när de gnabbas och spänner ut fenorna, och då ser man färgerna och de svarta ränderna tydligt
      *630 *300 *240 *225 *112 *77

      Kommentar

      Arbetssätt...