Mindre antal Malawi i butiker?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joonas
    Användare
    • januari 2017
    • 2

    Mindre antal Malawi i butiker?

    Hej på er,

    Jag har spenderat många timmar i detta forumet tidigare men de senaste åren har jag provat saltvatten, diskus m.m. men Malawi är som de flesta av er vet det enda akvariefisken man inte tröttnar på efter ett tag så nu tänkte jag ta mig tillbaka

    Det första jag reagerade för va dock att det är betydligt mindre Malawi i butikerna nu än vad det va för 7-8 år sen, stämmer det eller råkade jag vara ute fel tillfälle bara? Bor själv i Malmö och omringas av många zoobutiker men tycker de flesta bara har några kar var. Har ni några favoriter i Skåne?
  • Ducce
    Användare
    • november 2009
    • 360

    #2
    När det gäller just Malawi så bror nog det dåliga butiksutbudet till största delen på att de är lättodlade, finns många som säljer privat, och många lte större privatodlare säljer skälv och inte till butiker längre.

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Jag vet inte, men i Linköpings Fyra Tassar finns det ganska många Malawisar av olika sorter!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • joonas
        Användare
        • januari 2017
        • 2

        #4
        Så man ska satsa på att hitta någon som odlar själv på blocket kanske?

        Kommentar

        • Ducce
          Användare
          • november 2009
          • 360

          #5
          Har du Facebook så finns det ett antal grupper för skåne där när det gäller Malawi och Afrikanska Ciklider.

          Kommentar

          • ICC
            Användare
            • maj 2006
            • 243

            #6
            Hej!
            Jag var inne i en butik i Malmö för ett tag sedan. Pratade just om "trenderna". Han berättade att Malawi och Tanganyika marknaden är mättad för tillfället. Sen beror säkert utbudet som Ducce säger, många som privatodlar och säljer.
            Men är det Malawi du är på jakt efter så måste jag verkligen få rekommendera Kents Zooimport i Tyringe. Garanterat värt att köra de milen dit, du blir inte besviken. Dessutom kan du passa på att besöka Stoby Akvarieaffär som inte ligger långt därifrån. De har också ett bra utbud av Malawi.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              Är det verkligen mindre - är det inte istället som så att konsumenterna blivit slöare och vill ha allt direkt.
              När jag hade affär på 80-talet (i Kalmar) så åkte jag ner till Tyskland/Holland och handlade fisk (främst Malawi). När jag sedan öppnade affären dagen efter att jag kommit hem så kunde det stå 100 kunder i kö utanför affären för att vara först att kolla på nyheterna. De flesta av dessa hade rest långt - ibland kanske 50-60 mil.

              Men visst privatförsäljningen kanske är större idag (åtminstone på lättodlad fisk som Malawi) än vad den var då och det gör också att det inte är möjligt för affärerna att tjäna pengar på dom och då väljer de hellre att sälja andra fiskar. Men det finns ändå mer affärer i Sverige som har ett bra sortiment på Malawi än vad det fanns på den tiden jag höll på.

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • februari 2005
                • 2753

                #8
                Facebook har många funktioner, en mötesplats för både säljare o köpare, kontaktnäten växer varje dag. Inte dyker det upp något nyimporterat i affärerna heller så . . . . .

                Men finns inget roligare än att besöka en välfylld butik.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Trenden i butik verkar vara att ha ett fåtal arter som säljer och mindre vanliga arter (som inte har färg som yngel eller i princip kräver artakvarium) hittas enklast via Facebook. Jag tror att det handlar om pris i grunden sen har efterfrågan till slut sjunkit i butikerna och då vänder sig fler och fler till att handla privat eftersom det inte finns så mycket "roligt" i butikerna.

                  Sen som Kjell säger, utbudet är grymt bra om man är beredd att åka lite! Det är ju en del av hobbyn som också verkar försvunnit. Bor man i Malmö så är det ju inte långt till Tyskland och då börjar vi snacka Danmark har också en del bra butiker. Men börja med att kolla upp dom butikerna i Sverige som det tipsas om i tråden, det är dessutom rabattbutiker där du får rabatt när du är medlem i NCS. Kan bli så att du tjänar in kostnaden för ditt medlemsskap på ett inköp

                  Kommentar

                  • Credde
                    Användare
                    • januari 2017
                    • 1

                    #10
                    Ursprungligen postat av ICC
                    Hej!
                    Jag var inne i en butik i Malmö för ett tag sedan. Pratade just om "trenderna". Han berättade att Malawi och Tanganyika marknaden är mättad för tillfället. Sen beror säkert utbudet som Ducce säger, många som privatodlar och säljer.
                    Men är det Malawi du är på jakt efter så måste jag verkligen få rekommendera Kents Zooimport i Tyringe. Garanterat värt att köra de milen dit, du blir inte besviken. Dessutom kan du passa på att besöka Stoby Akvarieaffär som inte ligger långt därifrån. De har också ett bra utbud av Malawi.
                    Håller med i detta!

                    Kommentar

                    • Ciklidmilla
                      Användare
                      • februari 2017
                      • 1

                      #11
                      Tja!
                      Ciklidshoppen i Tomelilla kan jag rekommendera. Köpte de mest fantastiska exemplar av Malawiciklider där för en massa år sedan. Finns en annan fiskaffär väldigt nära
                      den där de även har ett stort utbud. Men det var väl 7 år sedan jag var där sist så mycket kan ha hänt.

                      Kommentar

                      • robinneo
                        Användare
                        • mars 2016
                        • 32

                        #12
                        Det stämmer. Har varit en flitig besökare o allt fler tar bort dom pga att det inte säljer.
                        Men zoogiganten vid Jägersro har lite grann. I Lomma tog dom bort allt o kör typ endast med saltvatten.
                        Annars så är det hemmaodlarna som gäller.
                        Själv brukar jag åka till Staffanstorp eller till Perstorp.
                        Han i Perstorp har en imponerande anläggning med 100tals arter.

                        Kommentar

                        • delfin61
                          Användare
                          • juni 2010
                          • 106

                          #13
                          Adress alt. telefonnummer till Perstorp?
                          Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.Darwin

                          Kommentar

                          • Ducce
                            Användare
                            • november 2009
                            • 360

                            #14
                            Ursprungligen postat av delfin61
                            Adress alt. telefonnummer till Perstorp?
                            Kolla här

                            Kommentar

                            • robinneo
                              Användare
                              • mars 2016
                              • 32

                              #15
                              0760490395

                              Kommentar

                              Arbetssätt...