Råd eller dåd!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ducce
    Användare
    • november 2009
    • 360

    Råd eller dåd!

    Tja - mitt Tanganyika vill sig inte riktigt, tycker det är "dött" och fiskarna står bara och "glor"
    Det befolkas för närvarande av:
    Tanganicodus irsacae Mabilibi en ensam hane
    Neolamp multifasciatus 2 ensama honor kvar
    Altolamprologus sp. 'compressiceps shell', Sumbu 1 par
    Neolamprologus leleupi Riktigt snygga 3st okänd fördelning
    Paracyprichromis nigripinnis ensam hona kvar.
    Julidochromis regani kipili 1 par.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_6979.JPG
Visningar: 1
Storlek: 542,3 KB
ID: 701423

    Akvariet är ett 300l hörnakvarium, bilden lite mörk, skall slänga i lite anicistrus som tar hand om algerna. Vattnet är perfekt i kranen för Malawi/ Tanga här så förutsättningarna är goda.

    Men vad skall jag komplettera med för att få lite liv. Nigripinnis hade jag fler av fler innan, men de stod bara väggarna och glodde, hästnosen ligger iallafall framme och glor, resten står inne i springor eller i hål och glor. Troffar känns inte detta karet rätt för, lite litet och kompakt eftersom det är ett hörn.
    Skall jag behålla det så kommer jag att komplettera snäcklekarna, kanske en sort till i andra hörnet?
    Skulle det fungera med en grupp Xenotilapia av de mindre som kan tillföra liv, kanske någon av de mindre calvus, eller de kommer bara o stå och "glo".
    Eller slänga ut det och satsa på något annat, har Malawi i det stora, stå där är färg och fart, men detta med Tanga blev för slött, lite mer rörelse önskas.
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Ja det är ju lite väl många ensamkufar. Hästnos vill ju vara i grupp för att det ska bli lite fart. Vill du behålla en del av de du har skulle jag försöka skaffa fler hästnos och fler snäcklekare, plocka bort den stackars ensamma nigripinnis honan och behålla resten kanske och utgå därifrån till en början iaf. Kanske plocka bort antingen regani eller leleupi.
    Men om det är rörelse i fokus så kanske inte min sättning är optimal.

    Kommentar

    • Trafter
      Användare
      • oktober 2013
      • 345

      #3
      Håller med ovan
      1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

      Kommentar

      • mikoto
        NCS Medlem
        • mars 2014
        • 314

        #4
        Känns som att fiskarna inte är helt allerta i karet, för flera av de sorterna tycker jag brukar vara pigga. De flesta är ju schysta fiskar med. Jag hade nog inte lagt till fler sorter iaf. Du har ju redan väldigt många olika arter. Jag hade kompletterat upp de istället. Om de får lite mindre livsutrymme per fisk blir de nog mer på att ta områden i anspråk och hävda de.

        Vad har du för pumpar i karet? Lite mer fart på vattnet skadar nog inte och ökar syresättningen och ger lite mer energi till fiskarna. Dina alger ser ut som cyano eller liknande, de ger nog inte ancistrusarna sig på och de fiskarna är ju lite att häda i kyrkan när du har ett så fint tanganyika bestånd :-) Ta en borste och skrubba av stenarna och gör ett stort vattenbyte istället. Cyano brukar komma pga någon obalans i vattnet så får man bara ordning så ger det sig efter ett tag.

        Kommentar

        • Ducce
          Användare
          • november 2009
          • 360

          #5
          Mer snurr på vattnet kan man alltid få, plockade ur lite cirkulationspumpar när Malawin flyttade, så det är lätt att sätta in igen. Gällande algerna så är det mest på gruset som är cyano, annars är det typ "vanliga" grönalger på stenarna.
          Blir till att försöka få tag på lite fler hästnosar och snäcklekare så får vi se om det blir mer liv där. Hade fått intrycket att hästnosarna var mer typ "parfisk".

          Kommentar

          • Ducce
            Användare
            • november 2009
            • 360

            #6
            Ursprungligen postat av Pabbe
            Kanske plocka bort antingen regani eller leleupi.
            Men om det är rörelse i fokus så kanske inte min sättning är optimal.
            Kommer inte Regani och Lelupi gå ihop i längden eller vad tänker du på.
            Det behöver ju inte vara rörelse som i ett Malawi eller troffe kar, men att det händer lite är ju trevligt.

            Kommentar

            • Ducce
              Användare
              • november 2009
              • 360

              #7
              Skall iväg imorgon o hämta lite fler multisar, han har Calvus black kongo oxå, blev lite sugen, men blir nog för bra med tanke på att där redan är ett par compressiceps .

              Funderar om det skulle fungera med en grupp av andra snäcklekare i andra sidan.
              Senast redigerad av Ducce; 28 januari 2017, 14:57.

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #8
                Ursprungligen postat av Ducce
                Kommer inte Regani och Lelupi gå ihop i längden eller vad tänker du på.
                Det behöver ju inte vara rörelse som i ett Malawi eller troffe kar, men att det händer lite är ju trevligt.
                Jo de funkar ihop. Tänkte mest att du kanske ville minska antal arter. Men prova dig fram bara efter att du tagit bort de enstaka.

                Kommentar

                • Ducce
                  Användare
                  • november 2009
                  • 360

                  #9
                  Tja - efter lite övervägande har jag bestämt mig för att lägga ner Tanganyika och ändra om detta till SA istället. Skall se om det kan bli en liten projekttråd när det blir dags.
                  Fiskarna ligger ute till försäljning och under tiden skall jag samla på mig lte rötter och annat.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ducce
                    Tja - efter lite övervägande har jag bestämt mig för att lägga ner Tanganyika och ändra om detta till SA istället. Skall se om det kan bli en liten projekttråd när det blir dags.
                    Fiskarna ligger ute till försäljning och under tiden skall jag samla på mig lte rötter och annat.
                    Projekttråd?JAAA
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    Arbetssätt...