Mitt första Malawi - Hjälp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Mitt första Malawi - Hjälp!!!

    Jag kommer starta "mitt" första Malawikar. Det blir en burk på jobbet 160x60x60 eller 200x60x60. Jag undrar hur har säter samman en lämpligt besättning. Det kommer finnas vid vår entre så det bör ju vara lite varierad färg. Jag har som sagt aldrig haft Malawi förut och behöver en massa hjälp!
    Sugen på
    Någon vacker Aulonancara, mbunas (blå med gula honor kanske?), Lethrinops? Jag vill absolut inte ha odlade former som inte finns i naturen, det får gärna vara F1, F2 men naturformerna är mycket viktigt för mig. Annars tappar jag helt intresset. Det hänger givetvis på vad jag kan få tag på. Lite ovanligare sorter lockar :-)

    Men tänker på:
    Tropheops sp. "red cheek"
    Lethrinops sp. "macrophthalmus goldhead"
    Aulonocara baenschi
    ???

    Föreslå gärna hel besättning, men jag är inte inne på utaka
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • mikoto
    NCS Medlem
    • mars 2014
    • 314

    #2
    Det här är ju för bedrövligt, du måste ju få lite svar! Jag har egentligen ganska dålig koll på Malawi men har i övrigt mycket god smak vad gäller fiskar så jag tänkte spana vilt och peka ut något coolt åt dig.

    Jag tittar enbart på mbunas för det är den gruppen fiskar som gäller i Malawi! De är de bästa fiskarna.

    Min första fisk blir Astatotilapia calliptera, de är fula men har intressanta färger. I rörelse tror jag de kan vara riktigt snygga, de påminner lite om de fina haplochromis fiskarna från viktoria sjön. Den blir bra.

    edit. Ok, de har spridning till Viktoria sjön också, men det gör de bara bättre!

    Jag har ju en stor grupp Iodotropheus sprengarae, rostciklider. De blir en bra rekommendation också, de har en trevlig storlek och schysst färg. Det är subtilt vackra på ett trevligt sätt och spärrar ofta upp sig mot varandra och ger ett lite primitivt och spännande skådespel i karet. Det är är ciklider när de är som bäst. En del fiskar är nästan röda i tonen men jag föredrar de mer rostfärgade. Honor och hanar ser likadana ut vilket är bra då det får honorna att stå ut från andra arters honor då många malawi är lite bleka hos honorna.

    Många av mbunas är blå, men blått är en lite tråkig färg. Men det finns många guldkorn ändå, jag har hittat en bra. Fisk nummer tre blir Melanochromis chipokae! Den mörka svarta basen på hanarna blir en bra kontrast mot mina andra två fiskar och det blå gör sig mycket trevligt mot basen då den får en riktig lyster. Honorna har en väldigt spännande färgning också även om de är lite för gula för att vara en fullpoängare men tillsammans bildar de ett mycket stiligt par. Melanochromis baliodigma är annars ett schysst alternativ. De har kul färgning, mörkare fiskar. De är även mindre vilket är ett plus.

    Sista fisken blir tropheops tropheops. Detta är en fisk som ger blandande intryck här. De varierar i färgning från otroligt spännande till ganska tråkiga, så man får nog vara lite kräsen i butiken och plocka ut russinen ur kakan. Men det är sådant som är det bästa här i världen. De produkter, djur och upplevelser som är bäst är de som kan erbjuda en stor variation, som har dalar där det bottnar och toppar till och från. När någonting är mot hur man vill ha det ett tag ger det mycket mer glädje när det blir som man drömt om sedan! Hellre någon som varierar mellan att vara hemskt och fantastiskt än något som är ok hela tiden, det blir mer intressant då.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      tackar... det kommer bli svårt detta
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Kul David!

        När det gäller fiskval är det ju otroligt svårt eftersom det är tycke och smak..
        Välj en art som du gillar så blir det lättare att bygga ihop en sammansättning.

        Hur hade du tänkt att inreda?

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Detta får bli något som typ akvarielagret får fixa med BTN-moduler. På jobbet blir det minimalt med arbete för min del.

          Det hänger iofs på budget och det kan inte bli för dyrt heller.

          Gejjen är att jag gillar alla arter och egentligen kan jag tänka mig utaka-arterna också. Vore kul med en bra vacker klick i entren som kanske dessutom får mig att vilja ha Malawi hemma, då kan det iofs bli helt andra arter.

          Arter som jag inte känner mig så intresserad av:
          Cyrtocara moorii. Boulenger 1902. Typlokal: Malawisjön.. Handelsnamn: blå delfinciklid.

          Labidochromis caeruleus. Fryer 1956. Typlokal: Malawisjön vid Nkata Bay.. Handelsnamn: Golden.


          :-)

          Annars är det mesta av intresse
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • november 2005
            • 1294

            #6
            Tja mitt förslag
            Metriaclima sp. msobo.= gult+mörkblått ( 2 flugor i samma smäll)
            Pseudotropheus sp. acei. Ngara ( svartblå med vita fenor)
            Aulonocara jacobfreibergi .( har ingen egen erfarenhet men påstås vara den tuffaste aulonocara som skall gå bra ihop med Mbunas)
            Metriaclima callainos .(ljusblått)

            Kommentar

            • Skitjeepen
              NCS Medlem
              • december 2013
              • 156

              #7
              Jag har en klar favorituppsättning. Compresiceps och Rostratus. Hade det för länge sedan och skulle vilja ha dem igen. Väldigt olika beteenden men funkade utmärkt ihop.


              Skickat från min iPhone med Tapatalk

              Kommentar

              Arbetssätt...