Fiskrummet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #16
    Ursprungligen postat av delfin61
    Behöver nog komplettera med några nya powerheads! Någon som kan tipsa om nåt bra?
    Ska du inte köra med luft? Om du är ute efter syresättning (mer rörelse på ytan) så skulle jag rekommendera streamers istället för powerhead. Streamers ger bättre rörelse utan en koncentrerad stråle vilken bara ger strömt vatten.

    Tunze gör bra grejer https://www.tunze.com/AU/en/catalogu...-infoxunter063

    Kommentar

    • delfin61
      Användare
      • juni 2010
      • 106

      #17
      Tack ICC!

      Ja, Erik! Det ska jag nog fundera på. Kul att prova nåt nytt! En hel del ny teknik numera att ha inom hobbyn. Tack för tipset!
      Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.Darwin

      Kommentar

      • delfin61
        Användare
        • juni 2010
        • 106

        #18
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3227.jpg
Visningar: 1
Storlek: 526,1 KB
ID: 694735
        Mina gamla yngelkar är ordentligt täckta med kalk! Någon som har ett riktigt bra tips på hur de ska bli rena?
        Rengjorde mina täckglas, använde koncentrerad Kalkosan men jag tycker inte de blev som jag hade tänkt!
        Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.Darwin

        Kommentar

        • delfin61
          Användare
          • juni 2010
          • 106

          #19
          Fiskrummet

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3440.jpg
Visningar: 1
Storlek: 769,5 KB
ID: 694736

          Jag använder en Gardena fördelare. De två gröna för rengöring och snabbpåfyllning. Den blå går till droppsystemet. På väggen ovanför ska jag montera magnetventilstationen. Tänkte också filtrera vattnet som går ut i blå slangen. Kolfilter? Vad tycker ni? Tips?
          Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.Darwin

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #20
            Ättika löser kalk, bara att duscha på med typ blomspruta och sen vänta..

            Kommentar

            • delfin61
              Användare
              • juni 2010
              • 106

              #21
              Då blir det ättika! Tack.
              Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.Darwin

              Kommentar

              • delfin61
                Användare
                • juni 2010
                • 106

                #22
                Fiskrummet


                Såg ManU i helgen så vattenbyte idag!!
                Sitter i fåtöljen och läser om tänkbara invånare i karen. Det hela sköter sig själv! Äntligen! Kan gå ner i källaren om några timmar och titta till.

                Någon som kan tala om vad Petrisar ligger i för prisklass?
                Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.Darwin

                Kommentar

                • mrazster
                  Användare
                  • september 2014
                  • 428

                  #23
                  Ursprungligen postat av delfin61

                  Såg ManU i helgen så vattenbyte idag!!
                  Sitter i fåtöljen och läser om tänkbara invånare i karen. Det hela sköter sig själv! Äntligen! Kan gå ner i källaren om några timmar och titta till.

                  Någon som kan tala om vad Petrisar ligger i för prisklass?
                  Skönt när man fått till det så att man kan sitta och njuta av hobbyn i lugn och ro !
                  Gällande din fråga så har jag svarat dig i min tråd där du också ställde frågan.
                  1200 liter plywoodkar

                  576 liter Ciklidarium !!

                  Kommentar

                  • delfin61
                    Användare
                    • juni 2010
                    • 106

                    #24
                    Fiskrummet

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3447.jpg
Visningar: 1
Storlek: 746,7 KB
ID: 694761

                    Ett av mina tomma 540! Funderar fortfarande på vad de ska innehålla. Nån som kan ge tips på sammansättning i ett med Malawi och ett med Tanganyika?
                    Jag har bland annat tänkt hästnosar i Tanganyika karet och helst något annorlunda i Malawi karet. Troligen inte Mbunas.
                    Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.Darwin

                    Kommentar

                    • Pettap
                      NCS Medlem
                      • januari 2005
                      • 1385

                      #25
                      Mrazster svarade i sin tråd om priser men jag svara också De dyraste tror jag är sp. Red från bulupoint och Lugala Point just nu. Tror inte du hittar de under 700kr st för ungar. Mosi kan man hitta för 150-300 kr nu. Trewavasae 250-500. De andra har jag dålig koll på men de ligger ungefär mellan 100- 300 skulle jag tro. Om du funderar på Petrisar så kör många och packa de tätt. 20-30 st i ett 540-720 liters. Jag hade 6st reds i mitt 4600 de slogs som bara den
                      4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                      900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                      Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                      Kommentar

                      • delfin61
                        Användare
                        • juni 2010
                        • 106

                        #26
                        He He! Ja, de där petrisarna är jag nyfiken på, får iså fall bli de där gula Mosi!

                        Har just nu en koloni Prinsessor ( Många ungar ), 19 T. D Maswa, 6 Frontosor, Golden och A. Fire fish. Nyspottad kull av Fire fish! Dessutom Röd Ciklid från Västafrika!

                        Det mesta inköpt av Zoo Importen utanför Hässleholm.

                        Får väl bege mig mot Västkusten och se vad som finns där

                        Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.Darwin

                        Kommentar

                        • Pettap
                          NCS Medlem
                          • januari 2005
                          • 1385

                          #27
                          Du har ju några duktiga odlare i närheten av dig. Pär i Ronneby har Troffar och Pettrisar. Joel i Växjö (tror jag) har väl allt möjligt så som Malawi, Tanganyika och Viktoria.
                          4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                          900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                          Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                          Kommentar

                          • mrazster
                            Användare
                            • september 2014
                            • 428

                            #28
                            Var både hos Joel och Pär för någon vecka sedan !
                            Dom hade en del båda 2, men Pär hade en hel del smått som nog blir till salu snart !
                            1200 liter plywoodkar

                            576 liter Ciklidarium !!

                            Kommentar

                            • delfin61
                              Användare
                              • juni 2010
                              • 106

                              #29
                              Tack för tips! Ska köra till Göteborg nu i jobb!! Tänkte göra debut på Nol´s Akvariehobby imorgon em.
                              Min guru är annars Kenth Berggren Zoo Importen. Jisses va fisk!! Ni hittar honom på fb.
                              Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.Darwin

                              Kommentar

                              • delfin61
                                Användare
                                • juni 2010
                                • 106

                                #30
                                Fiskrummet

                                Fredag kväll!! Det blev en sväng till Nol. Kom hem med 1 L75 mal, 3 honor Golden, 4 S.Fryeri, 2 Aulonocara röd OB och ett glatt återseende sen 70-talet, 4 Venustus!
                                Aulonocarahonan hade spottat en kull ungar i påsen så de gick direkt i yngelkaret där de fick sällskap av A. Fire fish yngel. En av Golden honorna tuggade och fick ta ett annat kar då hon ständigt jagades i Malawikaret.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0041.jpg
Visningar: 1
Storlek: 390,3 KB
ID: 694766Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0039.jpg
Visningar: 1
Storlek: 444,2 KB
ID: 694767
                                Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.Darwin

                                Kommentar

                                Arbetssätt...