Inreda Viktoria akvarium, sten och ljus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikoto
    NCS Medlem
    • mars 2014
    • 314

    Inreda Viktoria akvarium, sten och ljus?

    Jag behöver(och självklart, jag vill!) inreda ett Viktoria akvarium till mina nya fiskar. Men jag har dålig koll på hur det ser ut i sjön.

    Vattnet verkar vara ganska hårt och lite snarlik Malawi sjön men en bra bit ifrån Tanganyika sjöns kraftigt superhårda och alkaliska vatten. Så de behöver nog inte vara så vit inredning utan jag tänkte satsa på något lite brunare och orangeare, ganska varma färger. Jag har mycket svart sten i mina Malawi kar så vore kul att testa någon annan färg.

    Gruset tänkte jag också rådasand eller liknande, då de verkar färga dåligt mot ljust grus.

    Ljusmässigt tänkte jag något mellan kallt och varmt ljus, jag har intrycket av att vattnet inte är riktigt så klart och därmed inte får de klarblå ljuset som det i de andra två stora sjöarna.

    Mina fiskar är Haplochromis Thick Skin och Astatoreochromis alluaudi. Tror ni de vill ha skrevor och grottor att dyka i eller trivs de bra med öppna sandytor?

    ...Jag är inte sugen på växter alls, därför har jag inte nämnt några :-)
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Här kan du läsa lite om Viktoriasjön och sattelitsjöarna:


    Vattnet är oftast väldigt grumligt därför är det ytterst svårt att få tag på undervattenbilder.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • mikoto
      NCS Medlem
      • mars 2014
      • 314

      #3
      Ja, den där länken knarka jag igenom fort :-) Så det är så altså, att det är mycket grumlighet.

      Det lär betyda att det är mycket grummel på botten med i sjön då, men det blir lite besvärligt att återskapa i karet så får låta fantasin bygga en bild av hur sjön kan vara istället...

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        #4
        Hej! Bygg med mycket inredning så får du många hanar till att färga.

        Kommentar

        • mikoto
          NCS Medlem
          • mars 2014
          • 314

          #5
          Jag valde lite mer avrundade stenar till mitt akvarium med Viktoria fiskarna i med annan färgsättning än sprängstenen jag annars bygger med. Så har fått till en ganska varierande men låg inredning. Några hannar simmar ilsket bland stenarna men de flesta fiskarna håller sig i den öppna övre halvan. Fast de går lite svalt nu på vintern så det kan vara anledningen att de håller sig ganska lugna. Växer bra iaf :-)

          Kommentar

          Arbetssätt...