....and so it has begun !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    Denna tråd har 18 897 visningar!!!

    Kommentar

    • mrazster
      Användare
      • september 2014
      • 428

      Hej hopp !

      Jag är verkligen ledsen om jag hållit er på "sträckbänken" på tok för länge.
      Det har varit en turbulent vår för mig på alla möjliga plan.
      Har dessutom varit hemifrån längre perioder så hobbyn har blivit lidande.
      Förhoppningsvis så ska det vara lugnt nu och jag kan återgå till livet och hobbyn framför allt. Nu är jag dessutom hemma ett tag då jag åkt på en ordentlig jävla lungsäcksinflammation och lyckats hosta sönder höger lunga. Jag ska försöka efter bästa förmåga få lite gjort på bygget. Men får ta det lite efter vad som orkas med.

      Saker och ting har dock inte stått helt stilla. Jag har fått gjort lite då och då.
      Det är främst installation av pvc som jag grejat med. Den delen som ska vara utanför karet. Överrinningsboxen och den pvc som ska vara i karet är inte helt klart men det kommer bli under veckan.

      Delar lite bilder och text nedan:

      Liknande bild som ni sett i ett tidigare inlägg.
      Dom tjockare rören är 50mm och är utloppet från karet till sumpen.
      Således är då dom tunnare rören 32mm, och då returlinan från sumpen till karet.
      Klicka på bilden för större version

Namn: 86.jpg
Visningar: 1
Storlek: 283,0 KB
ID: 695408


      Uppdelingen av rören är följande:
      32mm är en till varje pump(ska ha 2st för redundans och jämnare fördelning av flödet i karet). 50mm är tänkt att ett rör ska vara aktivt och kontinuerligt förse sumpen med det vatten den behöver och det andra röret är en backup ifall det första skulle sätta igen av någon anledning.
      Metoden är något förenklad och modifierad variant av "Bean Animal Overflow" metoden. Finns massor med information om det på youtube. Jag kommer att återkomma med en liten video där jag närmare förklarar över hur det funkar och hur jag tänkt kring min variant/applicering av det.
      Klicka på bilden för större version

Namn: 87.jpg
Visningar: 1
Storlek: 192,7 KB
ID: 695407


      Stor skillnad på genomföringarna jämfört med tidigare.
      Tjockare gods och längre/mer gänga att skruva i.
      Dom var betydligt mycket dyrare, men det fanns inte mycket annat att välja på.
      Klicka på bilden för större version

Namn: 88.jpg
Visningar: 1
Storlek: 263,4 KB
ID: 695406


      En s.k "union".
      Den är till för att kunna dela och plocka isär i loopen vid en eventuell flytt eller modifikation/ombyggnad av kar eller ställning.
      Klicka på bilden för större version

Namn: 89.jpg
Visningar: 1
Storlek: 265,0 KB
ID: 695405


      Returlina på vänster sida
      Klicka på bilden för större version

Namn: 91.jpg
Visningar: 1
Storlek: 265,0 KB
ID: 695403


      Följaktligen returlina på högersida.
      Här ser ni då också min lösning på det här med backventil och möjlighet att plocka isär och göra rent. Hur backventilerna är uppbyggda invändigt kan ni se på bild några inlägg högre upp i tråden. Tanken här är att när jag stängt av pumparna så stänger jag linan med kranarna så vattnet inte når backventilen. Varpå jag enkelt kan skruva isär ventilen på plats, plocka med mig själva "ventilkärnan" och göra rent. För att sedan skruva tillbaka den. Det kan till synens verka trångt att komma åt med armar och händer. Men även om det inte är gott om plats så är det tillräckligt dör att komma åt och göra jobbet bra.
      Klicka på bilden för större version

Namn: 90.jpg
Visningar: 1
Storlek: 253,6 KB
ID: 695404


      Här ser ni dels slanganslutningarna, där pumparna ska kopplas på, och dels utloppet från karet till sumpen. Anledning till att jag stoppade där med slanganslutningarna var helt enkelt för att det skulle bli betydligt mycket pilligare med fler böjar och mycket tajtare med plats för sumpen (jag hade fått dra rören såpass långt ner så dom hade gått emot sumpen). Vilket också hade fått ett ännu mer hämmat flöde till följd. Eftersom jag redan förlorar en del på dom 90 graders böjar jag använder och backventilerna så ville jag absolut inte tillföra ännu mer motstånd i returlinan.
      Klicka på bilden för större version

Namn: 92.jpg
Visningar: 1
Storlek: 264,2 KB
ID: 695402


      I denna och nästkommande bild så ser ni sista etappen av utloppslinan från karet till sumpen. Här ser man även dom "Valterra Knivventil" jag använder mig av. Väldigt gedigna och välbyggda ventiler som ger möjlighet till väldigt hög precision när man ska ställa in flödet.
      Till skillnad från andra ventiler där man oftas skruvar/vrider på kranen för att ändra flödet så bara drar/skjuter man på handtaget helt steglöst för att sälla in. Finns ett litet videoklipp högre upp i tråden där jag visar och förklarar lite närmare hur dom funkar.
      Klicka på bilden för större version

Namn: 93.jpg
Visningar: 1
Storlek: 314,8 KB
ID: 695401

      Klicka på bilden för större version

Namn: 94.jpg
Visningar: 1
Storlek: 313,0 KB
ID: 695411


      För att motverka problem med fukt i bänken så har jag även installerat fläktar för bättre ventilation. Gallret och skruvar är naturligtvis i rostfritt. Galler och fläktar är sådan som blivit över vid tidigare datorbygge. Jag är lite osäker på om det kommer räcka med dessa fläktar. Men skulle det behövas mer så har jag en idé om hur jag ska kunna installera fler i efterhand utan större krångel.
      Klicka på bilden för större version

Namn: 95.jpg
Visningar: 1
Storlek: 339,2 KB
ID: 695410


      Jag har även påbörjat bygget av själva överrinningsboxen.
      Återkommer med mer bilder på den.
      Slipdammet på plexit bjuder jag på ! :-)
      Klicka på bilden för större version

Namn: 97.jpg
Visningar: 2
Storlek: 250,9 KB
ID: 695409
      1200 liter plywoodkar

      576 liter Ciklidarium !!

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        Så jäkla genomarbetat. Grymtjobbat, sjukt imponerad
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • faltaren
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 341

          Riktigt snyggt gjort!

          Skickat från min E6553 via Tapatalk

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            Ja det är sjukt proffsigt!

            Något som jag har märkt med mitt egna projekt är att det är väldigt skönt att låta saker och ting ta sin lilla tid istället för att bara köra på för att bli klar. Jag vet inte hur många saker som jag har tänkt om kring efter att ha haft tid att fundera istället för att bara följa den ursprungliga planen. Sen kanske övriga familjen har svårare att känna samma lyckokänslor som man själv gör man kommer på någon bra lösning efter långa pauser med funderande..

            Kommentar

            • mrazster
              Användare
              • september 2014
              • 428

              Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Ja det är sjukt proffsigt!
              Något som jag har märkt med mitt egna projekt är att det är väldigt skönt att låta saker och ting ta sin lilla tid istället för att bara köra på för att bli klar.
              Ja det blir lätt så när man ger sig på stora projekt. Man öser på att att man vill bli klar.
              Lätt att man börjar slarva med bygget och försöker ta genvägar.
              Sedan får det å andra sidan inte ta för lång tid heller(personlig åsikt).
              Så att man inte fastnar helt i problemlösningarna.
              Senast redigerad av mrazster; 29 maj 2017, 18:02.
              1200 liter plywoodkar

              576 liter Ciklidarium !!

              Kommentar

              • mrazster
                Användare
                • september 2014
                • 428

                Tänkte bomba er med lite mer bilder på mina små gulingar !
                Dom färgar mer och mer...börjar få riktigt fin färg !

                Klicka på bilden för större version

Namn: 2017_05_27_0084.jpg
Visningar: 1
Storlek: 294,6 KB
ID: 695422


                Klicka på bilden för större version

Namn: 2017_05_27_0044.jpg
Visningar: 1
Storlek: 466,3 KB
ID: 695423


                Klicka på bilden för större version

Namn: 2017_05_27_0033.jpg
Visningar: 1
Storlek: 255,2 KB
ID: 695425


                Klicka på bilden för större version

Namn: 2017_05_27_0042.jpg
Visningar: 1
Storlek: 359,9 KB
ID: 695424
                1200 liter plywoodkar

                576 liter Ciklidarium !!

                Kommentar

                • salo
                  Användare
                  • april 2002
                  • 314

                  Ursäkta språket men jävlar vilken snygg PVC-dragning! Ser fram emot resten av projektet! Och krya på dig.
                  540 (180x60x50) under uppbyggnad
                  30L Nano under planering
                  Drömmer om ett Nanorev

                  Kommentar

                  • mikoto
                    NCS Medlem
                    • mars 2014
                    • 314

                    Alltid lika kul att se din dokumentation. Kul :-) Lite annorlunda tänk än jag brukar göra på rören där. Jag hade nog aldrig vågat använda backventiler, borde inte även helst monteras vertikalt? Så att gravitationen kan centrera pluggen i värsta fall.

                    Knivventilerna är spännande! Jag har aldrig petat på sådana ordentligt. Har mest sett de som ett budget alternativ för att kunna bryta flöde snabbt och effektivt, som en kulventil. Håller de positionen så pass väl att det går använda de för att finjustera flöde? Jag har en flervarvig knivventil med ratt för justering för min retur. Fördelen är ju att den inte rör sig "oavsiktligt" om man stöter till den när man grejar eller liknande. Nackdelen är ju priset... Samt tillgänglighet, min är importerad från USA med tum storlek som följd. Sådana ventiler verkar inte finnas alls här i Europa av någon konstig anledning.

                    Kommentar

                    • mrazster
                      Användare
                      • september 2014
                      • 428

                      Tack så hjärtligt för alla kommenterar !
                      1200 liter plywoodkar

                      576 liter Ciklidarium !!

                      Kommentar

                      • riktlinjer
                        Användare
                        • augusti 2013
                        • 334

                        Ursprungligen postat av mrazster
                        Tänkte bomba er med lite mer bilder på mina små gulingar !
                        Dom färgar mer och mer...börjar få riktigt fin färg !

                        [ATTACH=CONFIG]59473[/ATTACH]


                        [ATTACH=CONFIG]59474[/ATTACH]


                        [ATTACH=CONFIG]59476[/ATTACH]


                        [ATTACH=CONFIG]59475[/ATTACH]
                        Hur stora är dem?

                        Kommentar

                        • mrazster
                          Användare
                          • september 2014
                          • 428

                          Ursprungligen postat av mikoto
                          Alltid lika kul att se din dokumentation. Kul :-) Lite annorlunda tänk än jag brukar göra på rören där. Jag hade nog aldrig vågat använda backventiler, borde inte även helst monteras vertikalt? Så att gravitationen kan centrera pluggen i värsta fall.

                          Knivventilerna är spännande! Jag har aldrig petat på sådana ordentligt. Har mest sett de som ett budget alternativ för att kunna bryta flöde snabbt och effektivt, som en kulventil. Håller de positionen så pass väl att det går använda de för att finjustera flöde? Jag har en flervarvig knivventil med ratt för justering för min retur. Fördelen är ju att den inte rör sig "oavsiktligt" om man stöter till den när man grejar eller liknande. Nackdelen är ju priset... Samt tillgänglighet, min är importerad från USA med tum storlek som följd. Sådana ventiler verkar inte finnas alls här i Europa av någon konstig anledning.
                          Tack för sjysst feedback och konstruktivt tänkande ! :-)

                          Vad gäller backventilerna så är åtminstone dessa jävligt gediget byggda med ganska exakt precision. Vad gäller att ha dom vertikalt eller horisontellt så kan jag inte svara erfarenhetsmässigt då jag aldrig själv använt dom i skarp drift. Dock så känner jag till/vet om flertalet dammägare som har backventiler i sina system där ventilen är monterad horisontellt utan att det tycks vara några problem. Sedan jag testade jag lite provisoriskt monterat i ett mindre kar för att se hur bra själva ventilen stänger. Då hade jag den båda vertikalt och horisontellt. Det funkade också utan problem. Men i teorin så känns det ju helt klart som om din ide om gravitation och centrering av pluggen borde vara den "optimala". Återstår att se hur detta funkar. :-)

                          Vad gäller ventilen så har/hade jag inte heller sett denna typ tidigare.
                          Men när man tar i den och känner på "kranen" så är allt väldigt gediget och konstruerat med precision. När man för handtaget fram och tillbaka så "känns" det nästa som om det skulle vara någon form av hydraulik eller pneumatiskt tryck på något sätt. Nu är du ju naturligtvis inte så...men känslan liksom. Det är som ett litet motstånd så man får ta i lite...men inte heller så mycket så att det blir svårt att ställa in och finlira. Just detta motstånd gör att när man hittat rätt läge så flyttar den inte på sig. Sedan sitter rejäla gummipackningar/bussningar på insidan för att hålla tätt och ytterligare hålla ventilen på plats. Svårt att förklara en "känsla" av kvalité, men hoppas det går fram !

                          Skulle knivventilerna mot all förmodan inte funka som planerat eller att kvalitén visar sig fallera så kan jag, p.g.a att jag satt unioner strategiskt, enkelt plocka ner hela den sista delen av linan och byta ut knivventilerna mot kulventiler.
                          1200 liter plywoodkar

                          576 liter Ciklidarium !!

                          Kommentar

                          • mrazster
                            Användare
                            • september 2014
                            • 428

                            Ursprungligen postat av riktlinjer
                            Hur stora är dem?
                            Dom minsta är runt 12cm och dom största ca 15cm skulle jag tro.

                            Sedan har jag ett gäng på 10st gående i ett separatkar där dom största är ca 10cm.
                            Köpte denna grupp i hopp om att jag skulle kunna turbomata dom lite så dom delvis kan komma ikapp dom minsta i den stora gruppen. För att sedan kunna sätta ihop dom i det större karet. Har totalt med dom mindre, 37st !
                            Senast redigerad av mrazster; 30 maj 2017, 05:56.
                            1200 liter plywoodkar

                            576 liter Ciklidarium !!

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              Ursprungligen postat av mikoto
                              Knivventilerna är spännande! Jag har aldrig petat på sådana ordentligt. Har mest sett de som ett budget alternativ för att kunna bryta flöde snabbt och effektivt, som en kulventil. Håller de positionen så pass väl att det går använda de för att finjustera flöde?
                              Absolut, det är en klassiker i dammsammanhang, jag har precis dessa och de är hur stabila som helst.


                              Ursprungligen postat av mikoto
                              Jag har en flervarvig knivventil med ratt för justering för min retur. Fördelen är ju att den inte rör sig "oavsiktligt" om man stöter till den när man grejar eller liknande. Nackdelen är ju priset... Samt tillgänglighet, min är importerad från USA med tum storlek som följd. Sådana ventiler verkar inte finnas alls här i Europa av någon konstig anledning.
                              Vad är det för något? Har du någon länk?
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • mikoto
                                NCS Medlem
                                • mars 2014
                                • 314

                                Klicka på bilden för större version

Namn: gatevalve.jpg
Visningar: 1
Storlek: 70,0 KB
ID: 695427
                                Den ser ut såhär, är inte så speciell. Principen är densamma ungefär som en knivventil av den typen ni använder. Men man vrider på kranen för att öppna och stänga istället. Den bromsar dock flödet i röret ganska mycket, som en kulventil ungefär. Det är ju bra med de stora knivventilerna som ni satt upp, de bromsar väldigt lite när de är fullt öppnade.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...