....and so it has begun !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per_S
    NCS Medlem
    • oktober 2005
    • 131

    Ursprungligen postat av mrazster
    Tack än en gång alla !




    Per...ja jag har funderat lite titta in lite då och då i din tråd.
    Dags att vakna till och fortsätta bygga och uppdatera,,vi vill se mer ! ;-)
    Inredning håller på att tillverkas men sen så har jag fått en "order" om en ny tvättstuga så jag varvar kakelsättning med att köra betongblandaren. Hoppas bli klar innan det blir kallt.
    Per S

    Kommentar

    • mrazster
      Användare
      • september 2014
      • 428

      Ursprungligen postat av Per_S
      Inredning håller på att tillverkas men sen så har jag fått en "order" om en ny tvättstuga så jag varvar kakelsättning med att köra betongblandaren. Hoppas bli klar innan det blir kallt.
      Jo men så är det ibland, livet bortom akvarierna går före !
      Vilket också har varit en stor anledning till att mitt bygge dragit ut på tiden.
      1200 liter plywoodkar

      576 liter Ciklidarium !!

      Kommentar

      • Ted64
        NCS Medlem
        • juli 2017
        • 30

        Ursprungligen postat av mrazster
        Jo men så är det ibland, livet bortom akvarierna går före !
        Vilket också har varit en stor anledning till att mitt bygge dragit ut på tiden.
        Snyggt jobbat problemet är bara att du satt griller i huvudet på mig epoxin o plasten du använt är det något som kan användas för ett saltkar med

        Kommentar

        • mrazster
          Användare
          • september 2014
          • 428

          Ursprungligen postat av td
          Snyggt jobbat problemet är bara att du satt griller i huvudet på mig epoxin o plasten du använt är det något som kan användas för ett saltkar med
          Tack för det !
          Jag ställde mig den frågan själv när jag började bygga.
          Det verkar som om det inte ska vara några problem alls, du kan köra vilken typ av vatten du vill.
          Jag har ingen egen erfarenhet att bidra med. Men jag har dels sett flertalet byggloggar där dom använt plywoodkar till saltvatten och jag har även frågat tillverkaren av Epoxi:t jag använder och dom kunde inte heller se några hinder.

          Här har du b.la en videolänk från snubbe som kör saltvatten i ett plywoodkar:

          1200 liter plywoodkar

          576 liter Ciklidarium !!

          Kommentar

          • Ted64
            NCS Medlem
            • juli 2017
            • 30

            låter ju bra har oxå sett en del plyfa kar med salt... problemet är att det i regel från utlandet o man har ju inte direkt någon koll på vad det är för fabrikat dom kör med,,, köpte du ifrån carbix??

            Kommentar

            • mrazster
              Användare
              • september 2014
              • 428

              Ursprungligen postat av td
              låter ju bra har oxå sett en del plyfa kar med salt... problemet är att det i regel från utlandet o man har ju inte direkt någon koll på vad det är för fabrikat dom kör med,,, köpte du ifrån carbix??
              Både Carbix och Epotex.
              På Epotex har dom för övrigt en epoxi som kallar för Akvarielack.
              Men jag och många andra har använt den som heter 275A
              1200 liter plywoodkar

              576 liter Ciklidarium !!

              Kommentar

              • Ted64
                NCS Medlem
                • juli 2017
                • 30

                akvarielacken såg ju bra ut med tanke på uvljuset får spåna vidare på detta,, tack

                Kommentar

                • Pettap
                  NCS Medlem
                  • januari 2005
                  • 1385

                  Hos biotedmarin i Kungsbacka står det ett saltkar byggt i plywood och Epoxi 275A. Då det är inget problem att köra salt
                  4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                  900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                  Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                  Kommentar

                  • mrazster
                    Användare
                    • september 2014
                    • 428

                    Ursprungligen postat av td
                    akvarielacken såg ju bra ut med tanke på uvljuset får spåna vidare på detta,, tack
                    Jepp..jag har använt den vid tidigare vid något tillfälle när jag skulle bygga stenmoduler, funkade riktigt bra.
                    För övrigt så skulle jag rekommendera dig att titta in i Pettarps tråd där han bygger sin 4600liters balja.. mycket inspirerande också.

                    Ursprungligen postat av Pettap
                    Hos biotedmarin i Kungsbacka står det ett saltkar byggt i plywood och Epoxi 275A. Då det är inget problem att köra salt
                    Bra input där Peter..tack !
                    Har Biotedmarin en butik också ?
                    Trodde att det endast var webbshop. Kanske skulle åka inom någon gång när man har vägarna förbi.
                    1200 liter plywoodkar

                    576 liter Ciklidarium !!

                    Kommentar

                    • mikoto
                      NCS Medlem
                      • mars 2014
                      • 314

                      Jag vet inte när Pettap var hos bioted senast men när jag var där i vintras höll han på med en helrenovering av butiken och hade sålt av det mesta. Den gubben är ganska långsam är min erfarenhet så jag tror inte det ändrat sig :-) Men han hade ett stort plywood kar som han förvara stora "avlämnade" fiskar i.

                      Men han har fysiskt butik! Åker du förbi Kungsbacka så titta även in i företags akvarium, de har med bara salt men även massa teknik och en grymt fin butik.

                      Kommentar

                      • mrazster
                        Användare
                        • september 2014
                        • 428

                        Ursprungligen postat av mikoto
                        Jag vet inte när Pettap var hos bioted senast men när jag var där i vintras höll han på med en helrenovering av butiken och hade sålt av det mesta. Den gubben är ganska långsam är min erfarenhet så jag tror inte det ändrat sig :-) Men han hade ett stort plywood kar som han förvara stora "avlämnade" fiskar i.

                        Men han har fysiskt butik! Åker du förbi Kungsbacka så titta även in i företags akvarium, de har med bara salt men även massa teknik och en grymt fin butik.
                        Tack för det !
                        Har också erfarenhet av att Biotedmarin är ganska seg att ha att göra med.
                        Men det är en helt annan historia som inte hör hemma här.
                        Ska definitivt kolla in Företags Akvarium nästa gång jag är i Kingshills, tack för tipset ! :-)
                        1200 liter plywoodkar

                        576 liter Ciklidarium !!

                        Kommentar

                        • mrazster
                          Användare
                          • september 2014
                          • 428

                          Ja som bekant så har karet varit vattenfyllt och igång sedan en tid tillbaka.
                          Ville först köra det ett tag tomt för att kolla så allt funkar som det ska och att det finns tid för diverse inställningar och justeringar. För ca 1 vecka sedan så lyfte jag över sötnosarna till sitt nya hem.
                          Naturligtvis så blev det också dokumenterat.
                          Jag har varit något seg med att slutföra videoklippet, men hur som helst så kommer det här.

                          Håll till godo !
                          (Kolla gärna klippet i HD-upplösning för bäst upplevelse)

                          1200 liter plywoodkar

                          576 liter Ciklidarium !!

                          Kommentar

                          • Mathias-D
                            Styrelsemedlem
                            • januari 2003
                            • 509

                            Så jävla avundsjuk! Grymma fiskar, Jag måste ha missat att du hade så många! Kommer spela om klippet om och om igen.

                            Kommentar

                            • mrazster
                              Användare
                              • september 2014
                              • 428

                              Ursprungligen postat av Mathias-D
                              Så jävla avundsjuk! Grymma fiskar, Jag måste ha missat att du hade så många! Kommer spela om klippet om och om igen.
                              Tack för det !
                              Ja det blev ett ordentligt gäng till slut.
                              Letade bra länge, fanns bara vuxna/halvvuxna VF till en mindre förmögenhet om om man ska ha ett gäng(vilket man absolut ska sikta på, anser jag). Sedan helt plötsligt så bara small det till så uppenbarade sig helt plötslig möjlighet till 3 grupper på olika håll, nästan sammtidigt till ett galet bra pris vardera. Vara ena gruppen är VF...så nu är där F1 och VF blandat. Inte för att det spelr mig någon roll om dom är VF eller inte, för jag ska inte odla. Det är nästa så jag föredra F1 framför VF.

                              Nu är det inte möjligt att på ett bra sätt husera 37st fullvuxna individer i en 1200liters balja. Men målet är att jag under hösten ska plocka bort fisk efter hand och slutligen ha kvar ca 20tal vuxna djur i en förhoppningsvis välbalanserad grupp.
                              Senast redigerad av mrazster; 27 augusti 2017, 22:55.
                              1200 liter plywoodkar

                              576 liter Ciklidarium !!

                              Kommentar

                              • ICC
                                Användare
                                • maj 2006
                                • 243

                                Tack för den filmen och slutresultat. Helt enastående, kanonfint. Kontraserna av svart, vitt & gult. Det skimrande ljuset och inredningen. Du ska vara nöjd.
                                Men om jag får säga en sak som jag lade märke till och som jag inte tyckte såg så kul ut. Du verkar ha ett kraftigt pumputblås på höger sida och mot glasrutan i karet va? För när fiskarna simmar mot eller ifrån högra sidan så trycks stjärtfenan ner och fiskarna liksom "sveps" iväg. I mitten och vänstra delen är hur häftig som helst. Där simmar dom som kungar i ett grymt vackert akvarium.
                                Känn dig stolt, medans vi andra avundas med glädje.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...