....and so it has begun !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pettap
    NCS Medlem
    • januari 2005
    • 1385

    #31
    Härligt Kommer ihåg känslan, tankarna går hela tiden till hur momentet ska gå till när man ska plasta första gången.

    Blanda inte för mycket åt gången max 200g, kanske 100g till att börja med innan du lärt dig. Jag tog en gammal grill tång till grillen och sågade av som jag använde som visp i borrmaskinen, vet inte om jag lagt upp någon bild på det i någon av mina bygg trådar. fungerar klockrent till att blanda plasten snabbt i byttan. Glöm inte engångshandskar, använd dubbla på varje hand så kan du byta den yttersta utan att få kladd på händerna
    4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
    900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
    Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

    Kommentar

    • mrazster
      Användare
      • september 2014
      • 428

      #32
      Ursprungligen postat av Pettap
      Härligt Kommer ihåg känslan, tankarna går hela tiden till hur momentet ska gå till när man ska plasta första gången.

      Blanda inte för mycket åt gången max 200g, kanske 100g till att börja med innan du lärt dig. Jag tog en gammal grill tång till grillen och sågade av som jag använde som visp i borrmaskinen, vet inte om jag lagt upp någon bild på det i någon av mina bygg trådar. fungerar klockrent till att blanda plasten snabbt i byttan. Glöm inte engångshandskar, använd dubbla på varje hand så kan du byta den yttersta utan att få kladd på händerna
      Värdefulla tips,som alltid !
      Tack för det peter ! :-)
      1200 liter plywoodkar

      576 liter Ciklidarium !!

      Kommentar

      • mrazster
        Användare
        • september 2014
        • 428

        #33
        Fick hem ett 10 tal Lamprichthys tanganicanus och 8st Julidochromis ornatus som får ett 325 liters kar som tillfälligt hem, tills det stora är klart. Planerar att utöka Lamprichtysgruppen med ca 10 till så fort tillfälle ges.

        Så härmed är invånarnas ursprung satt...övriga fiskar blir tanganyikaciklider.
        Tänker mig ytterligare grupper av följande:

        Altolamprologus calvus mest roligt "Congo Black"
        Neolamprologus mustax alt. Neolamprologus marunguensis
        Tanganicodus irsacae
        Lamprologus ocellatus alt. Lamprologus stappersi
        Ophthalmotilapia boops
        Xenotilapia melanogenys alt. Xenotilapia sp. "ochrogenys ndole"

        Inget är skrivet i sten. Listan kan ändras beroende på tillgänglighet och pris.
        Dom av er som har en längre erfarenhet av Tanganyika..vad tror ni kan den blandningen funka ?
        Någon av arterna som ni anser ska bytas ut ?...utveckla gärna varför !
        Karet kommer inredas med sten som kommer byggas från mitten av karet och ut åt sidorna.
        Så det kommer finnas fria sandytor på båda sidorna av stenhögen och även lite framför.

        Jag har tidigare haft tanganyika med det har varit väldigt begränsat till några olika varianter av troffar, prinsessor, lelupi och någon julle ! Så många av arterna jag listat ovan är nya för mig.
        Senast redigerad av mrazster; 28 oktober 2016, 20:08.
        1200 liter plywoodkar

        576 liter Ciklidarium !!

        Kommentar

        • Christian Alfredsson
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 4122

          #34
          Jag skulle oerhört gärna vilja ha en byggbeskrivning med i Ciklidbladet. Många gillar DIY. Kanske går att fixa till februari?
          Christian Alfredsson
          http://www.zoopet.com
          http://www.christianalfredsson.com

          Kommentar

          • mrazster
            Användare
            • september 2014
            • 428

            #35
            Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
            Jag skulle oerhört gärna vilja ha en byggbeskrivning med i Ciklidbladet. Många gillar DIY. Kanske går att fixa till februari?
            Tack för det..det vore en ära!
            Saken är den att jag är usel på att skriva...vet inte riktigt hur jag skulle formulera en artikel/byggbeskrivning.
            Jag gjorde en videorecension på den belysning som jag hade till mitt förra bygge, en Maxspect Razor 320W. Länk finns i min signatur. Wilhelm frågade mig om jag kunde tänka mig att skriva en recension och få den publicerad i Ciklidbladet. Vilket jag absolut kunde tänka mig, men jag var en aning osäker och tiden sprang ifrån mig så det blev aldrig klart.

            Sedan är jag inte ens säker på om jag hinner få bygget klart i tid så det skulle hinnas att få med i tryck till februari. Det kommer som sagt ta ett tag.
            1200 liter plywoodkar

            576 liter Ciklidarium !!

            Kommentar

            • mrazster
              Användare
              • september 2014
              • 428

              #36
              Hej hopp !

              Har suttit och filat lite på filtreringen i karet !
              Som jag tidigare nämnt så kommer det bli en sump.
              I karet kommer jag använda mig av den s.k "Bean Animal" metoden.
              Detta systemet har rätt hög kapacitet, det är väldigt tyst och har reserv/backup rör om det mot förmodan skulle sätta igen i det primära röret. Det går i stort sett går ut på att man har 3 rör ner till sumpen.Ett primärt som tar den största mängden vatten och sedan 2 sekundära fungera mest som backup eller om den 1:a skulle sätta igen av någon anledning. Nu tycker jag väl kanske att det egentligen är onödigt mycket med 3 rör ner. Kan hända att jag modifierar till 2.

              Vill ni ha vidare info om vad "Bean Animal" metoden innebär så finns en hel hög med youtubevideos på det. Men jag länkar till 2 st här som visar tydligt hur det är uppbyggt.






              Jag kommer dock inte ha någon box utanför karet som det är i 2:a videon, utan det kommer se ut som i första.


              Jag har slängt ihop en enkel Sketchup 3D ritning på hur sumpen kommer se ut.
              Den är skalenlig och som det ser ut idag så kommer den ha måtten 150x60x50 (LxBxH) vilket ger 450 liter. Jag kan inte bygga mer på höjden, men det kommer finns utrymme för att göra det längre om jag känner nu i planeringsstadiet att jag skulle behöva mer. Funderar på om jag ska förlänga lite för att göra dropfilterdelen större. Får se hur det blir med det.

              I första facket så har jag planerat att ha "filtersockor". Men vi får se..kanske det blir flitermatta istället. Det ska fungera som rent mekanisk filtrering och fånga upp den grövsta skiten

              Det jag inte riktigt kan bestämma mig för hur jag ska göra är i 2:a facket.
              Antingen om jag ska köra någon form av "moving bed" med K1 Kaldnes eller om man bara ska fylla med en massa filterkuber alt. lavasten för att hålla nere priset lite. Ni får gärna komma med förslag och idéer på hur ni hade gjort i andra facket.

              I 3:e facket kommer jag ha Ehfi Substrat Pro...jag har ca 20-25 liter liggande. Jag har för avsikt fixa en nätkasse som håller samma mått som insidan på sektion 3 där substratet ska ligga.

              I sista facket så kommer som synes på bilden droppfiltret att vara. Där kommer jag även att ha all teknisk utrustning. Jag har tänkt att använda mig av biobollar till droppfiltret.



              Klicka på bilden för större version

Namn: 25.jpg
Visningar: 1
Storlek: 119,0 KB
ID: 694649

              Klicka på bilden för större version

Namn: 26.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,0 KB
ID: 694648

              Klicka på bilden för större version

Namn: 27.jpg
Visningar: 1
Storlek: 177,6 KB
ID: 694647

              Klicka på bilden för större version

Namn: 28.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,3 KB
ID: 694646



              Som jag tidigare skrev så får ni gärna komma med förslag på hur ni hade gjort i 2:a kamaren/facket av sumpen. Vilket material och hr hade ni använt det ?
              Senast redigerad av mrazster; 02 november 2016, 03:00.
              1200 liter plywoodkar

              576 liter Ciklidarium !!

              Kommentar

              • mrazster
                Användare
                • september 2014
                • 428

                #37
                Sådär...då var första lagret Epoxi på plats !

                En reflektion...det känns väldigt tunt på något sätt, även om jag var generös med Epoxin.
                Känns som om jag skulle vilja köra på ett lager till innan jag drar på glasfiberväven.
                Vilket antagligen är väldigt onödigt...plywooden har väl varit törstig gissar jag !


                Klicka på bilden för större version

Namn: 29.jpg
Visningar: 1
Storlek: 499,3 KB
ID: 694650
                1200 liter plywoodkar

                576 liter Ciklidarium !!

                Kommentar

                • dpzOnline
                  Användare
                  • september 2016
                  • 162

                  #38
                  Jag kan inte mer än heja på, för jag tycker det är kul att se hur det formar sig!
                  Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                  Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                  Kommentar

                  • ICC
                    Användare
                    • maj 2006
                    • 243

                    #39
                    Mycket spännande att följa.

                    Kommentar

                    • Pettap
                      NCS Medlem
                      • januari 2005
                      • 1385

                      #40
                      Seriöst som vanligt när du är igång. Helt rätt inget skall lämnas åt slumpen. Här har du en variant till durson. Ska vara lika tyst men tar mindre plats. 275 kr hos Triton http://maggiemuffler.com/ Det behövs inte mycket Epoxi första vändan, det ska bara fungera som primer så inte trät suger ur för mycket ur väven. Slipa inte av ytan med för fint papper. 80 papper blir bra de ska vara lite ruggligt.
                      //Peter
                      4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                      900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                      Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                      Kommentar

                      • Pettap
                        NCS Medlem
                        • januari 2005
                        • 1385

                        #41
                        Det ser ut som du tänkte låta vattnet passera igenom filter mattan via ovansidan? Tror den kommer sätta igen relativt snabbt då. Jag hade tagit in vattnet från sidan. Alternativt sänker du glaset något så vattnet kan passera över mattan om den blir full av skit. Jag hade nog ställt upp flera mattor efter varandra och avslutat i sista facket med moving bed.
                        //Peter
                        4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                        900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                        Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                        Kommentar

                        • mrazster
                          Användare
                          • september 2014
                          • 428

                          #42
                          Tack ska ni ha för dom fina orden !

                          Nu är glasfibern på plats !
                          Några reflektioner här också.
                          Till att börja med så upplevde jag inte att glasfiberväven skulle vara så svårjobbad som de flesta vill göra gällande. Åtminstone inte den jag köpte. Som ex. så klippte jag den med en helt vanlig "kökssax", köpt på ICA Maxi för typ 70kr eller något i den stilen. Det gick hur bra som helst och saxen klipper fortfarande lika bra i andra material. Sedan var väven väldigt följsam och betedde sig precis som jag väntat. Det enda kruxet var att den "fransade" sig mycket. Så jag fick ganska ofta stanna upp och klippa bort fibertrådar för att göra det enklare. Dock återstår att skära/klippa rent det den överblivna väven på kanterna. Får se hur krångligt det kan tänkas bli.


                          Arbetsmetod

                          1. Jag började med att mäta upp och klippa till väven så den skulle räcka runt sidor och baksida i ett stycke. jag lät väven gå ner en bit över botten skivan. Likaså hängde väven över kanten överst. På det sättet kunde jag klämma fast den så den höll sig på plats.

                          2. När jag väl fått den på plats så gick jag med en grov pensel och slätade ut väven för att minska risken för luftbubblor. Anledningen till att jag använde pensel är för att när man gör det med händerna så fastnar väven lätt på fingrar e.t.c

                          3. Sedan klippte jag till väven som ska ligga på botten. Den lätt jag var lång/bred nog att gå upp och överlappa väven på sidorna. På det viset får jag dubbel väv i nederkant och det blir en otroligt stark hållfasthet.

                          4. Även här slätade jag ut väven med bred pensel. Jag visste att jag skulle få lite problem i kanten av den extra "bottenram" jag gjort. Men genom att noga pensla bort luft och jämna ut väven så minskade jag risken för luftbubblor.

                          5. Det ska tilläggas att jag valde att lägga väven ganska tidigt, så fort ytan på första lgret av epoxi sluta fastna på fingret men ändå var lite klibbig (ca 4-5timmar). På det sättet så stannade väven kvar på sidorna när jag penslat ut den så att säga. Vilket gjorde det hela ganska enkelt.

                          6. Sedan var det bara till att börja i ena änden och rolla ut epoxin över väven och jobba sig fram. Ett tips jag kan ge efter detta är att rolla inte ut över förstora ytor direkt. Utan ta små sektioner i taget och jobba uppifrån och ner. Har inte för bråttom, men dra inte ut på det i onödan så epoxit härdar. Skynda långsamt helt enkelt. Det är ite så krångligt som det kan låta.

                          För dom som inte vet så blir glasfiberväv transparent när man dränker den i epoxi så det kan se ut på bilderna som om det inte skulle vara någonting där.

                          Nog tjatat nu...här kommer lite bilder !


                          Klicka på bilden för större version

Namn: 30.jpg
Visningar: 1
Storlek: 621,2 KB
ID: 694652


                          Klicka på bilden för större version

Namn: 31.jpg
Visningar: 1
Storlek: 486,7 KB
ID: 694653


                          Klicka på bilden för större version

Namn: 32.jpg
Visningar: 1
Storlek: 494,3 KB
ID: 694651


                          Klicka på bilden för större version

Namn: 33.jpg
Visningar: 1
Storlek: 452,9 KB
ID: 694654


                          Klicka på bilden för större version

Namn: 34.jpg
Visningar: 1
Storlek: 458,8 KB
ID: 694655


                          Klicka på bilden för större version

Namn: 35.jpg
Visningar: 1
Storlek: 582,4 KB
ID: 694656
                          1200 liter plywoodkar

                          576 liter Ciklidarium !!

                          Kommentar

                          • Pettap
                            NCS Medlem
                            • januari 2005
                            • 1385

                            #43
                            kanon! Blir ju hur bra som helst
                            4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                            900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                            Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                            Kommentar

                            • ThomasK
                              NCS Medlem
                              • januari 2013
                              • 286

                              #44
                              Jäklar vad kul det är att följa dessa projekt.
                              Bra beskrivet med bra bilder.

                              Nu vill man ju genast se och läsa om nästa steg i projektet

                              Bra jobbat, blir ju kanonbra.
                              Mvh Thomas

                              Kommentar

                              • Trafter
                                Användare
                                • oktober 2013
                                • 345

                                #45
                                Superbra läsning på tuben hem från jobbet! Kvalitetstråd detta!
                                1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                                Kommentar

                                Arbetssätt...