Rio Orinocco

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dpzOnline
    Användare
    • september 2016
    • 162

    Rio Orinocco

    Dessa arter finns i Orinoco River [Venezuela]

    Kolla dokumentet här


    För fishbase lista -klicka här

    Det kan vara kul att veta om man vill göra ett akvarium med fiskar som lever tillsammans i naturen.

    De Ciklider nämnda i listan är de nedan.(sorterat i CM ordning)
    Dicrossus filamentosus Cichlidae benthopelagic 5 TL 3.0 native
    Mikrogeophagus ramirezi Cichlidae benthopelagic 5 TL 3.2 native
    Apistogramma macmasteri Cichlidae benthopelagic 7 TL 3.2 native
    Pterophyllum altum Cichlidae benthopelagic 8 TL 3.3 native
    Mesonauta egregius Cichlidae benthopelagic 10 TL 3.4 native
    Mesonauta insignis Cichlidae benthopelagic 12 TL 3.4 native
    Geophagus grammepareius Cichlidae benthopelagic 13 TL 3.0 native
    Cichlasoma orinocense Cichlidae benthopelagic 14 TL 3.0 native
    Aequidens diadema Cichlidae benthopelagic 15 TL 3.2 native
    Aequidens pulcher Cichlidae benthopelagic 16 TL 3.3 native
    Crenicichla geayi Cichlidae benthopelagic 16 TL 3.2 native
    Geophagus taeniopareius Cichlidae benthopelagic 18 TL 3.0 native
    Satanoperca mapiritensis Cichlidae benthopelagic 18 TL 3.0 native
    Satanoperca daemon Cichlidae benthopelagic 21 TL 3.5 native
    Aequidens tetramerus Cichlidae benthopelagic 25 TL 3.2 native
    Crenicichla sveni Cichlidae benthopelagic 25 TL 3.4 native
    Heros severus Cichlidae benthopelagic 25 TL 2.0 native
    Hoplarchus psittacus Cichlidae benthopelagic 32 TL 3.7 native
    Crenicichla johanna Cichlidae benthopelagic 35 TL 3.1 native
    Astronotus ocellatus Cichlidae benthopelagic 46 TL 3.7 native
    Cichla intermedia Cichlidae benthopelagic 55 TL 4.1 native
    Cichla orinocensis Cichlidae benthopelagic 76 TL 4.4 native
    Cichla temensis Cichlidae benthopelagic 99 TL 4.5 native

    All data kommer från fishbase, jag har bara adderat snabblänkar så man enklare kan titta på arterna. Länkar in till fishbase.
    The tables below were generated from Fishbase.org - A project to provide indexing and links for all known species as the baseline dataset for studies of global biodiversity.
    All links below take you to pages on the fishbase.org site. To return to mongabay use one of the following links:
    Mongabay.com | Tropical Freshwater Fish | Biotope aquaria | Country Index | Index of Ecosystems
    Senast redigerad av dpzOnline; 27 september 2016, 00:34.
    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Skulle det gå att lägga in sådana länkar i artregistret på sidor som:


    Helst automatiska per fångstplats och inte bara länk utan infogad lista, men får man till länk kan resten lösas.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • dpzOnline
      Användare
      • september 2016
      • 162

      #3
      Det mesta går

      Om du skickar ett fake-exempel på hur du skulle vilja att det såg ut så kan man snabbt se hur det skulle kunna lösas. Tänk inte på begränsningar, utan om allt gick att lösa, hur skulle det fungera då.

      Ex är den lista du refererade till säkert inte handgjord.
      Den ropar på alla i artregistret taggade med rio orinoco = ID 483

      Sedan skapas en kod utav det.

      Den koden kan man laborera med så man får länkar in i artbase, eller google bilder eller annan intressant plats där man kan läsa mer.

      Exempel:
      Apistogramma hoignei (se: fishbase, google bilder)

      Släkte: Apistogramma
      Art: hoignei
      Grupp: Dvärgciklider
      Författare:
      År:
      Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

      Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Listan på arter här :


        görs genom att jag matat in art för art vilken utbredning de har i vårt artregister. det skulle vara bra om man under listan med ciklider kunde lista
        "Övriga arter i floden/sjön/..." Vi har i databasen info om det är sjö, flod, eller...
        Och att den listan med arter är med bild och namn som helt enkelt är framsökt ur fishbase. Sökning på flodnamnet.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Nej, en kompletterande länk är nog bäst, det blir för mycket

          För Orinocco skulle länken vara: http://www.fishbase.se/trophiceco/Fi...php?ve_code=53
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Iofs fler länkar kanske?
            L-malar i "floden"
            Corydoras i floden
            Tetror i "floden"
            och de man tycker är intressanta

            Går det att få sådana länkar?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • dpzOnline
              Användare
              • september 2016
              • 162

              #7
              Absolut om man kan stoppa in fler fiskar i artregistret. 1.Uppdatera alla befintliga med taggen chiclidae
              2. Skapa nya grupper ex tetror, malar x malar y
              3. Mata in de nya under rätt kategori.

              Sedan är det enkelt att lista det man vill under en specifik plats.

              Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
              Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

              Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

              Kommentar

              • dpzOnline
                Användare
                • september 2016
                • 162

                #8
                Hmm läste sista inlägget inte det innan ska kolla.

                Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
                Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Om det går att få enlänk till fishbase som filtrerar på detta:


                  och familj, typ Characidae (tetror)

                  så är vi hemma


                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • dpzOnline
                    Användare
                    • september 2016
                    • 162

                    #10
                    Enklast då det inte gick att kombinera Art + Plats i en sökning är att mata in dem i en egen databas med länkar till fishbase.

                    Databasen kan bestå av tre tabeller
                    1. Latinskt namn
                    2. Familj
                    3. Plats

                    Där Art pekar på en eller flera platser. Och Familj pekar på en eller flera Latinska namn.

                    Det latinska namnet används för att bilda klickbar länk = http://www.fishbase.se/summary/Acest...lacustris.html typ .. "http://www.fishbase.se/summary/" & Latinskt namn där man ersatt " " med "-" & ".html"

                    Sedan kan man ropa upp den i tid och otid.

                    Ex "Vilka arter finns i Rio Orinocco". Se Malar, Tetror, Annat (perfekt som en registrerat till forumet funktion, men inte medlem ännu)

                    Eller "Vilka andra arter lever nära denna Ciklid" Där man tar reda på var cikliden hittats, sedan söker dessa platser och listar upp Malar, Tetror, mm (perfekt som en NCS medlem funktion)
                    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                    Kommentar

                    • dpzOnline
                      Användare
                      • september 2016
                      • 162

                      #11
                      Vem har kodat/kodar Artdatabasen?
                      Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                      Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #12
                        Ett tips är att det finns ett R API till FishBase (https://github.com/ropensci/rfishbase ) som kan användas för att göra sökningar i Fishbase databas som inte finns på Fishbase websida. Det kräver förstås att det finns nån som kan R (jag kan det inte).

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Tack Mike!

                          Joakim Draktoft har stått för artregistrets back-end, databas och admin bitar medan Christian Alfredsson presentationen.

                          Vi har ett gäng tabeller i artregistret, för att nämna några:
                          Art-tabell (med info och film- och bildlänkar)
                          Fångstplatstabell (med info och bild- och filmlänkar)
                          En tabell som vi kallar fångstart. Den kopplar samman art med fångstplats. Det gör att vi har en flexiblare lösning för antal fångstplatser för viss art.

                          En väg framåt kan absolut vara att använde det REST-api som Mike beskriver. Där kan vi skapa allt möjligt intressant.

                          dpz, om du är intresserad av att hjälpa till kan det vara intressant. Jag har lite mycket annat just nu, men jag skulle i så fall behöva veta lite vad du kan och är intresserad av, hör av dig i pm.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          Arbetssätt...