ODLA hemma, Artemia, Daphnier mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dpzOnline
    Användare
    • september 2016
    • 162

    ODLA hemma, Artemia, Daphnier mm

    Jag hittade inte någon tråd för detta på Ciklid-forumet.

    Just nu så funderar jag på att odla *Neocaridina/Caridina, Daphnier och/eller Artemia hemma.

    Daphnier
    http://www.redbee.se/showthread.php/...ll-dina-fiskar!
    Verkar inte så svårt, och kan stå undanskymt, eller utomhus under sommaren.

    Artemia
    In this video, I share my experiences with raising brine shrimp to adult hood. Some of my failures and some successes! These little guys are a wonderful food...

    Verkar ännu lättare när man väl får till farten.

    *RÄKOR av en eller annan sort som får många barn med korta cykler.
    Kräver nog ett rätt stort akvarium för att inte mata slut på en vecka.

    INTE
    http://www.wikihow.com/Care-for-Triops (då de troligen äter upp fiskarna)


    Mysis

    Det verkar vara svårt.

    Odlar du levande till dina fiskar, vad, hur och hur mycket tid/plats måste man lägga ned.
    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.
  • dpzOnline
    Användare
    • september 2016
    • 162

    #2
    Daphnier

    Steg 1 blir daphnier. Jag tänkte mig ett ickeakvarium, dvs en plastlåda kanske till och med en balkonglåda som jag kan ha i fönstret, då den har mycket yta i förhållande till vatten och den är avsedd för att kunna hålla vatten samt kan stå på fönsterbrädan!!.

    Här är min råmodell,


    Var hittar jag daphnier?
    Kultur tänkte jag köpa på akvarielagret, de har levande i ett kylskåp.

    Syre
    Om jag tolkat det rätt så krävs ingen akvariepump om jag använder blomlåda.

    Hålla värmen
    En doppvärmare.

    Vatten
    Vattnet som jag kommer att fylla på med vid byten kommer att komma från mitt 375 liters akvarium.

    Matning
    Jäst! och mald spirulina, kanske något yngelpulver eller äggula genom linneduk. Matning så fort vattnet i kulturen klarnar.

    Försvar
    Jag måste fundera lite på hur jag ska säga hemma att det inte blir några blommor i fönstret...

    Hur många?
    Jag tror två balkonglådor räcker, då har jag en backup (som tur är har jag två överblivna doppvärmare)
    Typ 50 cm * 25 cm * 25 cm ca 7-9 liter vatten beroende på form.

    Bottensubstratet blir sand.

    Första testet
    Första testet är inte gjort än men det kommer att bli et test på hur varmt doppvärmarna värmer.... Jag vill inte att det ska bi daphnie-soppa.

    Är det någon som har en rekommendation innan jag springer iväg ?
    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Låter riktigt spännande. Jag har själv aldrig odlat något av detta, men är ytterst nyfiken på att höra hur det går till och om du kör igång nåt vore det intressant att veta vad du kommer fram till!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • dpzOnline
        Användare
        • september 2016
        • 162

        #4
        Uppdatering:
        När jag letade daphnier så fick jag Moina... inte riktigt vad jag hade hoppats på. Jag vill ha de stora bollarna som mina geophagus ser, inte de små som bara tetrorna ser. På akvarielagret sa de att det var svårt nästan omöjligt att odla de stora. - Jag har inte gett upp, jag vill odla lite olika saker och kanske blir jag så duktig att jag kan odla de större bollarna.

        Länk till Moina för den som undrar.

        På denna sida ser jag att de odlar moina i saltvatten... Moina Salina, jag hoppas verkligen att de jag fått är utav sötvattensart, annars är de nog inte så "rörliga" imorgon.


        Jag har hittat en intressant sida om odling av mums
        http://protropicals.com/category/live-food/ (du måste registrera dig för att läsa)

        Låt os se hur moina-odlingen går först.
        Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

        Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

        Kommentar

        • dpzOnline
          Användare
          • september 2016
          • 162

          #5
          Nu har jag varit på Södermalms Akvarieaffär!

          Vilket annorlunda ställe, ett lugn infinner sig där, nästan helt tyst, fantastiskt på sitt sätt, hela konceptet med naturliga miljöer utan pumpar och filter.

          Mannen som hjälpte mig var mycket kunnig, det blev mer moina (han har en jätteodling), samt stor och liten grindalsmask. = Uppe i tre olika typer av kulturer, nu ska vi se åt vart det barkar.

          Det kommer inte hända något på ca 2-4 veckor då saker behöver växa till sig innan man kan börja skörda. (om jag inte misslyckas på vägen förstås)
          Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

          Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Ja Janne har en väldigt speciell butik, mycket trevligt att kika runt där! Inte lämpligt att gå dit om man inte har gott om tid dock för han brukar kunna prata läääänge om alla sina burkar och idéer, fast har man tid så är det väldigt kul att lyssna på honom

            Kommentar

            • dpzOnline
              Användare
              • september 2016
              • 162

              #7
              Detta kanske låter lite sjukt, men jag inser att Moinaodlingen skulle kunna optimeras med dropp.

              Till och börja med så kanske man kan styra tillförseln med hjälp av höjden och koncentrationen på jästblandningen.
              Sedan när man blir jätterik så kan man skaffa en infussionsregulator.

              Tror att man i steg gör detta
              1. Matar för hand och tar reda på mängden/dag. Samt blandningskoncentration. ex en torrjäst/0,5 l
              2. Tar reda på hur stor en "droppe" är.
              3. Tar reda på hur många droppar man kan få ned det till/timme (här kanske ett snabbare tempo ger bättre marginal)
              4. Räknar ut vilken koncentration mans ska ha i vätskan.

              Här hittade jag ett 10-pack

              Utrustning för intravenös tillförsel

              Infusionsaggregat

              Det enklaste och vanligaste sättet att tillföra en vätska eller ett läkemedel till en patient är att använda ett infusionsaggregat av standardtyp, kopplat till en infusionspåse eller -flaska.
              Höjdskillnaden mellan infartens placering på patienten och vätskenivån i droppkammaren eller infusionspåsen gör att vätskans tyngd skapar ett så kallat hydrostatiskt tryck. Det är detta tryck som är "motorn" och som gör att infusionslösningen kan passera via aggregatet in i patienten. Observera att infusionshastigheten påverkas om höjdskillnaden ändras mellan patienten och droppkammaren/infusionspåsen.

              Trycket motsvarar höjden på vätskepelaren i slangsetet

              Den enkla hanteringen och den manuella inställningen av dropptakten med en rullklämma gör att man oftast använder sig av denna metod vid infusioner där risknivån är liten. Faktorer som påverkar risken är läkemedlets egenskaper såsom halveringstider, funktion, viskositet och om flera infusioner ska ske samtidigt.
              Det finns alltid risker förenade med infusionsterapi. Utvecklingen av infusionsregulatorer och infusionspumpar har till stor del varit fokuserad på att minska dessa risker och att tillföra möjligheter som en enkel rullklämma inte kan erbjuda.

              Infusionsregulator (droppräknare)

              Den så kallade dropptaktsregulatorn eller infusionsregulatorn utvecklades för att man skulle kunna kontrollera dropptakten och få utrustningen att larma, exempelvis vid överinfusion. Överinfusion innebär att för stor volym infunderas eller att ett för snabbt flöde uppstår i slangen till patienten. Regulatorn kan populärt kallas för en "intelligent slangklämma" då den saknar en aktiv pumpfunktion.
              Regulatorn har inbyggda larmfunktioner som reagerar om infusionen stannar, går för fort eller om till exempel infusionslösningen är slut.
              Infusionsregulatorer används allt mer sällan. Detta beror bland annat på att volyminfusionspumpar med högre säkerhetsnivå och fler funktioner numera kan byggas till ett lågt pris.

              Droppsensorn känner av dropptakten. Regulatorn styrs att släppa igenom rätt flöde.
              Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

              Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

              Kommentar

              • dpzOnline
                Användare
                • september 2016
                • 162

                #8
                Ursprungligen postat av Erik Österlund
                Ja Janne har en väldigt speciell butik, mycket trevligt att kika runt där! Inte lämpligt att gå dit om man inte har gott om tid dock för han brukar kunna prata läääänge om alla sina burkar och idéer, fast har man tid så är det väldigt kul att lyssna på honom
                Jag kommer att åka dit igen på studiebesök. Och ha tid
                Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Klockrent material till artikel i CB
                  Ursprungligen postat av dpzOnline
                  Detta kanske låter lite sjukt, men jag inser att Moinaodlingen skulle kunna optimeras med dropp.

                  Till och börja med så kanske man kan styra tillförseln med hjälp av höjden och koncentrationen på jästblandningen.
                  Sedan när man blir jätterik så kan man skaffa en infussionsregulator.

                  Tror att man i steg gör detta
                  1. Matar för hand och tar reda på mängden/dag. Samt blandningskoncentration. ex en torrjäst/0,5 l
                  2. Tar reda på hur stor en "droppe" är.
                  3. Tar reda på hur många droppar man kan få ned det till/timme (här kanske ett snabbare tempo ger bättre marginal)
                  4. Räknar ut vilken koncentration mans ska ha i vätskan.

                  Här hittade jag ett 10-pack

                  Utrustning för intravenös tillförsel

                  Infusionsaggregat

                  Det enklaste och vanligaste sättet att tillföra en vätska eller ett läkemedel till en patient är att använda ett infusionsaggregat av standardtyp, kopplat till en infusionspåse eller -flaska.
                  Höjdskillnaden mellan infartens placering på patienten och vätskenivån i droppkammaren eller infusionspåsen gör att vätskans tyngd skapar ett så kallat hydrostatiskt tryck. Det är detta tryck som är "motorn" och som gör att infusionslösningen kan passera via aggregatet in i patienten. Observera att infusionshastigheten påverkas om höjdskillnaden ändras mellan patienten och droppkammaren/infusionspåsen.

                  Trycket motsvarar höjden på vätskepelaren i slangsetet

                  Den enkla hanteringen och den manuella inställningen av dropptakten med en rullklämma gör att man oftast använder sig av denna metod vid infusioner där risknivån är liten. Faktorer som påverkar risken är läkemedlets egenskaper såsom halveringstider, funktion, viskositet och om flera infusioner ska ske samtidigt.
                  Det finns alltid risker förenade med infusionsterapi. Utvecklingen av infusionsregulatorer och infusionspumpar har till stor del varit fokuserad på att minska dessa risker och att tillföra möjligheter som en enkel rullklämma inte kan erbjuda.

                  Infusionsregulator (droppräknare)

                  Den så kallade dropptaktsregulatorn eller infusionsregulatorn utvecklades för att man skulle kunna kontrollera dropptakten och få utrustningen att larma, exempelvis vid överinfusion. Överinfusion innebär att för stor volym infunderas eller att ett för snabbt flöde uppstår i slangen till patienten. Regulatorn kan populärt kallas för en "intelligent slangklämma" då den saknar en aktiv pumpfunktion.
                  Regulatorn har inbyggda larmfunktioner som reagerar om infusionen stannar, går för fort eller om till exempel infusionslösningen är slut.
                  Infusionsregulatorer används allt mer sällan. Detta beror bland annat på att volyminfusionspumpar med högre säkerhetsnivå och fler funktioner numera kan byggas till ett lågt pris.

                  Droppsensorn känner av dropptakten. Regulatorn styrs att släppa igenom rätt flöde.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • dpzOnline
                    Användare
                    • september 2016
                    • 162

                    #10
                    Uppdatering

                    Uppdatering...
                    Små grindalsmaskar = Full tillväxt.
                    Stora grindalsmaskar = Har fortfarande men ser ingen tillväxt.
                    Moina = Trivs som vattenloppan i vattnet!

                    Matning... Jag tycker att matningen av grindalsmaskarna var en utmaning... jag vill inte använda mig av skedar få klumpar mm...

                    Lösningen var enkel:
                    • I med all vällingpulver i en petflaska
                    • Skaffa ett tjockare sugrör
                    • Stick ner sugröret i petflaskan, då fylls det ca 2/3 cm
                    • Håll för med fingret på andra sidan sugröret och lyft
                    • Håll sygröret horisontellt ovanför maskarna och knäpp försiktigt på sidan
                    • Då får man inga klumpar/disk av skedar/eller spill av pulver.


                    Nu till Moina, ... här hade jag storslagna planer med dropp mm Jag har helt bytt spår.

                    Utmaningen med torrjäst är:
                    • Den sjunker och läger sig som ett sediment på botten
                    • Den börjar lukta efter en vecka
                    • Det går inte att dosera en exakt dos då blandningen förändras hela tiden under jäsning i kombination med sedimentering


                    Lösningen är enkel:
                    • Väg upp den mängd torrjäst du vill mata med (blir exakt mått)
                    • Fyll på valfritt mycket vatten i en petflaska
                    • Häll i din exakta mängd
                    • Skaka/vänta
                    • Häll i hela flaskan


                    Sedimenteringen som sker betyder att dropp inte är att föredra. Det vore bättre med något som kunde droppa torrjäst i en blandare och sedan leverera den till akvariet.

                    Ex pulverdoserare http://www.leadbulk.se/produkter/doserare/
                    En omrörare DYI: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=7642
                    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                    Kommentar

                    • Ola Sjödin
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 514

                      #11
                      Kul tråd. Jag har slutat mata mina grindalsmaskar med vällingpulver. Nu får de finmalda röda koisticks istället. Jag inbillar mig att det blir mer näringsrikt än vällingen.

                      Kommentar

                      • dpzOnline
                        Användare
                        • september 2016
                        • 162

                        #12
                        Black worm

                        Den som börjar med något kul kan inte sluta... Jag såg denna fina video


                        https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=0Uulnrn2xbI

                        Och blev rätt sugen på att hålla en liten sådan odling också.Grindalsmaskarna kan ge "fettlever" vid för mycket matning, men black worms verkar vara med "nyttiga" så ett komplement vore inte fel.

                        Källa: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...ackworms/page2

                        Frågor:
                        1. Har någon odlat mixroflex?
                        2. Vad är waltermask?
                        3. Är det någon som odlar black worms? (utan kartong)
                        4. Odlar någon av er annan daphnia än moina?

                        Om du har funderingar eller svar på en av frågorna så Skriv!


                        PS, jag vet hur man enkelt skördar Moina i små doser.

                        Så här gör du
                        1. Ha en ficklampa med typ ledlampa och lys på en punkt i odlingsakvariet
                        2. Använd ett bredare sugrör, håll för änden som är ovanför vattenytan.
                        3. Vänta tills Moina har samlat sig, det blir alldeles fullt under ljuset.
                        4. Sänk ner sugröret 1 cm och släpp så vattnet sugs in, fortsätt sedan ner tills du har 2-3 cm vatten.
                        5. Håll för igen och lyft över till akvariet direkt eller liten behållare.

                        Sugrör är fantastiska!
                        Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                        Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                        Kommentar

                        • dpzOnline
                          Användare
                          • september 2016
                          • 162

                          #13
                          Allt går enligt plan.

                          Jag har hittat en liten damm (man kan tro att den låg på New Zeeland)
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 20161009_160823.jpg
Visningar: 1
Storlek: 991,9 KB
ID: 694600Klicka på bilden för större version

Namn: 20161010_110609.jpg
Visningar: 1
Storlek: 507,1 KB
ID: 694601
                          Det är rödtonade daphnier, så troligen den sort som fiskarna gillar.
                          Jag ska försöka få dessa att överleva med torrjäst de också.

                          Jag fick en massa dagsländor... dessa borde mina Geophagus gilla?
                          Dammen har ingen fisk,betyder det minimal risk för parasiter?


                          // Daniel
                          Senast redigerad av dpzOnline; 10 oktober 2016, 11:24. Anledning: Upp och nervänd bild
                          Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                          Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                          Kommentar

                          • dpzOnline
                            Användare
                            • september 2016
                            • 162

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                            Kul tråd. Jag har slutat mata mina grindalsmaskar med vällingpulver. Nu får de finmalda röda koisticks istället. Jag inbillar mig att det blir mer näringsrikt än vällingen.
                            Hur mal du stickorna? Och hur trivs maskara?

                            Sent via bits and bytes
                            Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                            Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                            Kommentar

                            • Ola Sjödin
                              Användare
                              • augusti 2003
                              • 514

                              #15
                              koisticks är ofta porösa så de kan lätt nypas ihop till ett pulver. Jag har dock både malt dem i en enkel pepparkvarn och numera använder jag en elektrisk kaffekbönsvarn. I den maler jag även annan fiskmat som jag ger till yngel och småfisk. Jag har använt Tetra, Tropical och Aquaristic.net:s egna sticks. Såvitt jag kan se så lever maskarna och mår bra.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...