Problem vid matningsdags...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AKH
    Användare
    • september 2016
    • 34

    Problem vid matningsdags...

    Hur mata fiskarna utan att söla ner hela akvariet samt tillgodose att alla fiskarna får i sig mat?

    Normalt sett brukar jag stänga av pumpen då jag ska mata fiskarna. Detta för att minimera mat i hela akvariet och i pumpen.

    Några av mina nya småciklider Apistogramma Borellii, är väldigt försynta vid matningsdags, vilket innebär att de inte hinner äta så mkt på hyfsat kort tid.

    Mitt dilemma är då att jag inte vill stänga av pumpen allt för länge, 15 minuter max. Vissa av fiskarna hinner inte äta någonting alls på den här tiden. Neontetrorna (20st) och 2 av borellii hanarna är tuffa vid matningen och de allra minsta Borelliisarna backar då undan.

    Dessutom vill Borelliisarna inte äta vid ytan, de vill äta lång ner eller precis vid botten. Har försökt med sjunkfoder men de hinner inte ta granulatet. Har testat med fodertablett på rutan och det funkar bättre men det tar väldigt lång tid innan den tar slut.

    Funderar på hur jag ska lösa detta… Dels se till att alla får mat och dels att inte söla ner så mkt…

    Hur gör Ni samt förslag på hur jag ska gå till väga??

    Hälsningar Anna. PS Trevlig helg på Er
  • ICC
    Användare
    • maj 2006
    • 243

    #2
    Har du provat frystorkad mat, så som cyklops, vita/svarta mygg eller artemia? Dessa frusna kuber kan du tina upp i lite vatten och sedan hälla rakt ner i akvariet. För bästa resultat precis ovan pumpens utblås. Stäng inte av pumpen, så tar istället flödet och sprider maten överallt. Då är jag till 99% säker på att alla fiskar får mer eller mindre mat. I alla fall tillräckligt för att överleva.

    Kommentar

    • AKH
      Användare
      • september 2016
      • 34

      #3
      Ursprungligen postat av ICC
      Har du provat frystorkad mat, så som cyklops, vita/svarta mygg eller artemia? Dessa frusna kuber kan du tina upp i lite vatten och sedan hälla rakt ner i akvariet. För bästa resultat precis ovan pumpens utblås. Stäng inte av pumpen, så tar istället flödet och sprider maten överallt. Då är jag till 99% säker på att alla fiskar får mer eller mindre mat. I alla fall tillräckligt för att överleva.
      Men då blir det ju massa mat i pumpen och i filtret, det var ju det jag inte ville....

      Kommentar

      • ICC
        Användare
        • maj 2006
        • 243

        #4
        Skulle gissa att några få procent mat sugs in i pumpen. Det bör ditt filter klara av att bryta ner. Jag själv har aldrig stängt av ett filter pga matning.
        Men vi kan väl ta upp frågan för nyfikenhetens skull här, om det är ok för dig i DIN tråd?
        Hur gör ni, stänger ni av ert filter vid matning?

        Kommentar

        • Trafter
          Användare
          • oktober 2013
          • 345

          #5
          Har nog faktiskt aldrig hört talas om att stänga av pumpen vid matning. Snarare tvärtom som tidigare nämnt att man gärna använder cirkulationen för att fördela maten.
          1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

          Kommentar

          • AKH
            Användare
            • september 2016
            • 34

            #6
            Jag har läst många som gör så för att minska påfrestningen på vattenkvalitén. Fick själv uppslaget på nätet för länge sedan...

            Meeeen, nu tror jag möjligtvis att jag kan ha hittat en lösning. PIPETT

            Kollade in ngr Youtube videos då de använde pipett för att punktmata, såg väldigt smart ut tycker jag.

            Kommentar

            • mikoto
              NCS Medlem
              • mars 2014
              • 314

              #7
              Många styrbara streampumpar och returpumpar har paus knappar som stänger av pumparna 10 minuter vid matning så det är nog inte så udda tanke att göra det :-)

              Men jag stänger heller aldrig av pumparna vid matning. Fastnar det verkligen mycket mat i pumpen? Oftast så är de inte så effektiva på att plocka upp maten, lite grann åker ju in men det brukar inte vara någon fara. Om man matar lite mycket gör oftast inte något bara fiskarna äter upp det senare. Tetrorna brukar ju vara åpna dock så det borde inte vara något bekymmer.

              Testa mata lite på olika sätt, med pumpen på, större doser och vidare. Efter ett tag märker man vad som fungerar, gör på något sätt du inte gjort innan så kan du märka hur det ändrar resultaten. Annars är det nog som de andra säger, med lite fega och långsamma ätare brukar det fungera bäst att slänga i en ganska stor mängd mat som sprids ut ordentligt så att de aktivaste fiskarna inte hinner äta upp allt innan de andra hunnit äta.

              Kommentar

              • AKH
                Användare
                • september 2016
                • 34

                #8
                Nää alltså, det fastnar väl kanske inte i pumpen, men i filtret såklart...

                Ja, det ordnar sig, får testa lite olika grejor...

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Har du väldigt högt tryck i pumpen kan nog en del suga sin där, men det går att reglera flödet, eller? Om det går skulle jag låta det gå och sedan mata vid utblås då sprids det över hela akvariet. Det sugs inte in eftersom det är vid utblåset.

                  Punktmata kan gå, men det är inte lätt. De fiskar du matar blir antagligen rädda och de som är modigast och kommer tillbaka är nog också de som snabbast tar den andra maten.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Ducce
                    Användare
                    • november 2009
                    • 360

                    #10
                    Någon timme skall filtret klara att vara avstängt utan problem, jag brukar stänga av när jag matar med flingor.

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Jag har lite samma problem med några av mina firrar, dom är inte tillräckligt snabba och dessutom är stimmet med rödmunstetrorna som pirayor vid matdags

                      Jag kör med artemia, vita mygg och lite annan frysmat och sen har jag små pellets som sjunker men inte alla på en gång, vissa pellets ligger kvar på ytan och sjunker efter hand.

                      Jag matar med både någon frysmat och pellets på samma gång, jag släpper maten i strålen från cirkulationspumpen så att den sprids i hela burken.

                      Kommentar

                      • AKH
                        Användare
                        • september 2016
                        • 34

                        #12
                        Köpte en pipett, alá storlek stor, ca 40 cm, och det fungerar klockrent med punkt matningen!

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Kul att höra
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          Arbetssätt...