Modulmodulation...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    Modulmodulation...

    Har haft en hörnmodul B, Back to Nature. Den satt i mitt största kar för några år sedan. Sen har den legat. Det fina med moduler är ju att vissa av dem kan bli två. Hörnmodul B är ca 80 cm lång/hög. Så jag har nu ett tomt kar som är 40 cm högt och 58x60 i botten. Med en enkel fogsvans så blev det två hörnmoduler. Bilderna är bara illustrativa. Kommer kanske mer senare i höst när jag vet vad det ska bli av karet
    Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20160915_07_29_30_Pro.jpg
Visningar: 1
Storlek: 910,9 KB
ID: 701226Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20160915_07_30_07_Pro.jpg
Visningar: 1
Storlek: 686,8 KB
ID: 701227Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20160915_07_30_49_Pro.jpg
Visningar: 1
Storlek: 731,4 KB
ID: 701228Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20160915_07_31_03_Pro.jpg
Visningar: 1
Storlek: 899,5 KB
ID: 701229Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20160915_07_42_46_Pro.jpg
Visningar: 1
Storlek: 747,6 KB
ID: 701230Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20160915_07_42_57_Pro.jpg
Visningar: 1
Storlek: 745,4 KB
ID: 701231Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20160915_07_43_44_Pro.jpg
Visningar: 1
Storlek: 900,5 KB
ID: 701232
  • mikoto
    NCS Medlem
    • mars 2014
    • 314

    #2
    Ja sådant här kan bli riktigt schysst! Den med den spetsiga änden är ju klockren annars att sätta upp och ner mot hur du satt den en bit ovanför akvariets botten så blir den ett schysst klipputsprång som sticker ut från bakrutan. Man kan få riktigt bra djup i akvariet på det viset.

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Såhär blev det i ett första skede. Pumpen ska bort, eller in i högra modulen, beror på vad jag ska ha där i. Kanske plockar ut björkgrenarna och gör det till en sten/klippbiotop för något smått. Eller i med växter och behålla grenarna. Blev en schysst skreva mot bakrutan. Modulerna stal väl nästan en tredjedel av volym och yta, så bottenyta framför modulerna är nu ca 35/40x60 cm, så det blir inte mycket fisk där. Några förslag?
      Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20160917_16_34_05_Pro.jpg
Visningar: 1
Storlek: 927,6 KB
ID: 694501Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20160917_16_34_37_Pro.jpg
Visningar: 1
Storlek: 912,3 KB
ID: 694502

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Gillar björken med bark, det skulle vara smaskigt för malar. Men jag tänker mest västafrika. Då behöver du lite växter, de floderna är växtrikare än de floder man ser i norra SA i alla fall generellt.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #5
          Ja, jag har sneglat ditåt- Congochromis dimidiatus https://www.ciklid.org/artregister/art.php?ID=2126 t.ex. Finns på Imazo nu tror jag. Andra sidan av björken till höger är heltäckt med alger. Ska vända den. Men jag bara lattjar lite nu.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Jag skulle luta björken bakifrån och fram mot rutan det ger lite mer djup. Men det är snyggt som det är
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • dpzOnline
              Användare
              • september 2016
              • 162

              #7
              Först av allt: häftigt akvarium!

              Fråga: Hur är det med färskt trä i akvarium, finns det några faror?
              Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

              Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #8
                Ursprungligen postat av DaRe
                Jag skulle luta björken bakifrån och fram mot rutan det ger lite mer djup. Men det är snyggt som det är
                Den vänstra, som ock¨å är en björk står mot rytan. Den högra ställde jag så för att dölja linjen mellan modul och glas lite i blickfånget. Detta är bara ett provisorium.

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • september 2006
                  • 1805

                  #9
                  Ursprungligen postat av dpzOnline
                  Först av allt: häftigt akvarium!

                  Fråga: Hur är det med färskt trä i akvarium, finns det några faror?
                  Dessa är långt ifrån färska, även om den vänstar kan se ut så. Har haft dem legat 7-8 år utan att använda dem. Sen för ett par år sedan la jag dem i. Tog nog sex-sju veckor innan de sjönk...Björkbark verkar tålig i vatten. Trots ett par år under vatten och dessförinnan 7-8 år på land ser den färsk ut. Men det är klart. Förr gjorde man ju korgar och annat av björkbark.
                  Annars ska man väl vara försiktig med visssa färska som ger ifrån sig syror och kåda och kanske annat. Gran ska man väl undvika. helt tror jag. Lövträd är väl bäst. Al, Asp och så.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Barrträd innehåller terpentin och ett färsk gren av det kan lätt ta död på all fisk. En gren som legat länge länge under vatten fungerar dock. Lövträd som Pabbe säger är så gott som alltid ok, jag kör en del med ek och tunna grenar av björk. Det fungerar. Jag brukar inte vänta så länge, men kan man låta de ligga i blöt och hälla av vatten ibland är det väldigt bra.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Det här ser ut att kunna bli riktigt trevligt! Inredning är knepigt alltså, man får testa olika grenar/stenar/pinnar/växter tills man hittar någon utformning som man känner "sitter där". Det svåra är att inse när det är dags att sluta pilla

                      Kommentar

                      • Pabbe
                        NCS Medlem
                        • september 2006
                        • 1805

                        #12
                        Har en ek utanför mitt köksfönster. Ligger en del torra löv på avbrutna småkvistar där. De sjönk på ett dygn. Nu ska de bara få en skön förmultnadston och lite algmatta på björk och moduler så blir det brunt och skitigt fint!
                        Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20160921_17_19_58_Pro.jpg
Visningar: 1
Storlek: 584,7 KB
ID: 694525

                        Kommentar

                        • dpzOnline
                          Användare
                          • september 2016
                          • 162

                          #13
                          Oj vad fint det blev Som en hemlig plats längs en bergskant . Jag gillar hur sprickan mellan bergsbitarna känns som att den är djup.
                          Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                          Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                          Kommentar

                          • Pabbe
                            NCS Medlem
                            • september 2006
                            • 1805

                            #14
                            Ursprungligen postat av dpzOnline
                            Oj vad fint det blev Som en hemlig plats längs en bergskant . Jag gillar hur sprickan mellan bergsbitarna känns som att den är djup.
                            Tack! Ja, den är ganska djup, 15-20 cm. Och din beskrivning gillar jag. Ska utveckla det temat...hemlig plats:-)

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              #15
                              Ser kanonbra ut Pabbe!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...