Varför gräver vissa ciklider gropar i sanden till sina ägg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Varför gräver vissa ciklider gropar i sanden till sina ägg?

    Frågan dök upp i en facebookgrupp av Leon Lager och jag tyckte den var intressant, jag svarade som så här:

    Bra fråga, jag kan inte säga att jag exakt vet. Men det finns lite olika beteenden hos olika arter av ciklider. Det är tuppkamciklider du har, va? 'Geophagus' steindachneri. De är munruvande. I deras fall tänker jag mig två skäl till gropen, dels är det ett sätt att visa upp sin förmågor som make/maka genom att bygga en stor fin grop (liksom hos många Malawi och Tanganyikaarter, där detta är huvudsyftet), dels är det att sett i naturen att hålla ihop äggen så de inte driver iväg i vattenflödet innan honan hunnit med att samla upp dem i munnen.

    Hos substratlekande arter, många andra Geophagus, brukar äggen vara klibbiga och fästa vid underlaget, men de gräver ändå gropar. Dessa gropar används efter att äggen är kläckta och ynglen med gulesäckar (oförmögna att simma) flyttas till gropen av föräldrarna. I denna skyddade grop drive de inte iväg med vattenflödet.


    Sedan finns det andra typer av lekar och uppfödande av yngel, där exempelvis arter från Retroculus lägegr sina ägg i en grop i lite grövre sand/grus och sedan gräver över äggen. Detsamma kan man se hos några Satanoperca-arter.
    Jag har ingen referens egentligen till detta, men vad tror ni anledningen är.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
Arbetssätt...