Tropheus i 222 -liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    Tropheus i 222 -liter

    Är det omöjligt att hålla en grupp kasakalawe i ett 222-literskar och hur stor skall gruppen vara i så fall. Filtrering
    Hur kraftig skall den vara räcker det med 10-gånger akvarievolymen? Den här gången vill jag ha lite svar!
    Forumet är ju väldigt lite engagemang I!Klicka på bilden för större version

Namn: 20160819_202324.jpg
Visningar: 1
Storlek: 996,8 KB
ID: 701196
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 334

    #2
    Ursprungligen postat av Matz Karlsén
    Är det omöjligt att hålla en grupp kasakalawe i ett 222-literskar och hur stor skall gruppen vara i så fall. Filtrering
    Hur kraftig skall den vara räcker det med 10-gånger akvarievolymen? Den här gången vill jag ha lite svar!
    Forumet är ju väldigt lite engagemang I![ATTACH=CONFIG]57090[/ATTACH]

    Det är fullt möjligt, spontan gissning ungefär 20 fiskar

    Jag skulle välja en vettig ytterfilter och komplettera med en streamerpump i akvariet för att öka på cirkulationen.

    Jag ligger på 22 ggr vattenvolymen i cirkulationskapacitet (märkkapacitet) och det är inte för mycket!

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • februari 2004
      • 1127

      #3
      Tack för tipset!! Jag har en oanvänd streamer som har en kapacitet på 3000liter i timmen. Vad ger ni för foder till era träffar? Jag har tvingat en grupp om 20 stycken kasakalawe som bara är 3-4 cm långa. Kändes tryggare med tanke på bukvattensot.
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • mikoto
        NCS Medlem
        • mars 2014
        • 314

        #4
        Ja, det märker du ju på fiskarna om de trivs eller inte. Men en grupp på 20 så länge de inte är tokstora borde fungera. De du bokat är ju små så de borde kunna gå i akvariet länge. Du kanske borde ha ett par stora(höga) stenar i karet som gör att det blir svårt för dominanta fiskar senare att se "hela" akvariet och låter de andra fiskarna kunna hålla sig utom synhåll. Samt lite grottor i bakkant av akvariet där fiskar som behöver komma undan lite kan vila sig.

        Jag hade matat de med något spirulina granulat. Till exempel Tropical Spirulina granulat. Kanske flingor nu när de är små och övergå till granulat senare när de kan äta de hela. Flingorna är bra men granulat fyller ut större fiskar bättre.

        Kommentar

        • Pettap
          NCS Medlem
          • januari 2005
          • 1385

          #5
          Tips från mig: inga problem att ha 30 vuxna djur i ett 220. Ordentlig cirkulation ska det vara. Jag kör alltid ett innerfilter med uv ljus och ett vanligt innerfilter riktade mot varandra. Vit bakgrund och vit sand. Tre knytnävs stora stenar en bit ifrån varandra. Sen matar jag bara med NLS ciklid Formula. Byter vatten ca 70% en gång i veckan
          //Peter
          4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
          900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
          Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

          Kommentar

          • Matz Karlsén
            Användare
            • februari 2004
            • 1127

            #6
            Det har blivit en grupp om sju individer med en hanne och sex honor. Dessutom har jag ett par leleupi, ett par Julidochromis Transcriptus och ett par Altolamprologus Compressiceps tanzania Goldhead. En salig blandning med andra ord. Men det går osedvanligt bra. Dubbarna skall utökas till 25 individer bara jag får tag i yngel. Sedan skall de få gå själva i 222-literskaret och de andra ciklider skall flyttas över till ett 240-literskar. Klicka på bilden för större version

Namn: 20160905_223259.jpg
Visningar: 1
Storlek: 1,01 MB
ID: 694467
            To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

            Kommentar

            • mikoto
              NCS Medlem
              • mars 2014
              • 314

              #7
              Ser trevligt ut!

              Hoppas du får tag i fler yngel, vi hade fem troffar i vårt blandade 720 liters tanganyika tillsammans med övriga fiskar men av de sju är bara en ilsken hane kvar som slog ihjäl de andra en efter en. Är osäker vad för könsfördelning vi hade(vi fick fiskarna av en kille som la ner sitt akvarium), men minst en av de andra var en hona för vi har två yngel som överlevde genom att gömma sig bakom bakgrunden. De är en 4 cm nu och äter som bara den, men är skygga som sjutton. Än så länge låter han de vara...

              Så att ha ett stort antal verkar vara en nyckel till att hålla de här fiskarna då de kan bli väldigt aggressiva mot varandra.

              Kommentar

              • Matz Karlsén
                Användare
                • februari 2004
                • 1127

                #8
                Det har blivit lite omorganisation i mina kar! Jag har flyttat över dubbarna till det tomma 240 literskaret tillsammans med ett par Julidochromis Transcriptus, jag skall på onsdag hämta ca 12-13 dubbeyngel på cirka 2-3 cm och sammanföra dem med mina dubbar och efter tidigare erfarenhet brukar det gå bra när de är så små. I mitt 222-literskar går det ett par Leleupi, ett par Compressiceps och ett par Lamprologus Brevis. Där borde man ju kunna ha något mer tycker man. Jag är rätt sugen på ett par Julidochromis Regani och en annan snäcklekare, men helst inte multifasciatus. Skulle det kunna gå med ocellatus eller är den för aggressiv? Hoppas på svar!
                To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                Kommentar

                • Matz Karlsén
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1127

                  #9
                  Det blev att handla av Per Karlsson i Ronneby som hade mycket i Tropheusväg att välja på så det blev en grupp om 15 individer Chiphimbi red som får gå tillsammans med mina Dubbar som består av en hanne och sex honor.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 20160922_002738.jpg
Visningar: 1
Storlek: 992,1 KB
ID: 694527
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 20160922_002851.jpg
Visningar: 1
Storlek: 991,0 KB
ID: 694528
                  Senast redigerad av Matz Karlsén; 22 september 2016, 00:56.
                  To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                  Kommentar

                  • mikoto
                    NCS Medlem
                    • mars 2014
                    • 314

                    #10
                    Fina fiskar! Det är verkligen något magiskt över dessa.

                    Kommentar

                    • Pabbe
                      NCS Medlem
                      • september 2006
                      • 1805

                      #11
                      Ser tilltalande ut! Ger mig tankar på återgång till framförallt dubbar.

                      Kommentar

                      • Matz Karlsén
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 1127

                        #12
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 20160925_210132.jpg
Visningar: 1
Storlek: 1,03 MB
ID: 694544
                        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                        Kommentar

                        • Matz Karlsén
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 1127

                          #13
                          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                          Kommentar

                          • mikoto
                            NCS Medlem
                            • mars 2014
                            • 314

                            #14
                            Schysst, de där fiskarna kan inte sitta stilla ser det ut som. Verkar trivas bra där! Kan dessa korsa sig med varandra? Jag gillar troffar men har väldigt lite erfarenhet av de egentligen.

                            Kommentar

                            • Matz Karlsén
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 1127

                              #15
                              Duboisi kan inte korsa sig med någon annan Tropheus.
                              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...