Att vara akvarist i en hård verklighet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    Att vara akvarist i en hård verklighet...

    Inte alltid lätt att vara akvarist...Nu är jag ende hyresgästen i mitt trapphus. Omfattande stambyten, fasadrenoveringar etc. Just min stam är bytt för tjugo år sedan. Så den ska inte bytas. Men de vill ju passa på att renovera ändå. "Likvärdig standard" ska vi ha i alla lägenheter...Har envist vägrat. Jag är inte intresserad av spotlights i badrummet och golvvärme och att de river ut ett kök som har god standard. Nu verkar jag få ge mig. Men jag har fått dem att gå med på att mitt stora kar i köket ska vara kvar när de byter fönster osv. Kan nämligen inte få ut det utan att skära ner det. Byggt på plats...

    Så trist nog riskerar jag bli tvungen att sälja av hela mitt bestånd av fisk om jag inte kan vara här. Har fem kar till...CA,SA, Tanganyika. Vissa arter jag letat länge innan jag fick tag på dem. Men inget är skrivet i sten.
    Jag fortsätter förhandla. Trist är att de försöker stressa ut mig. Stänger el och vatten i tid och otid. Fast jag vet det inte är nödvändigt alltid. Har redan förlorat några firrar då jag var borta några dagar och elen förmodligen varit avstängd för länge.
    Men det finns några hyresgäster i andra portar i samma sits (utan akvarier dock). En kvinna fick renoverat bara för några år sedan. Helkaklat, klinkers, handukkstork. Där ville de också in och riva för den "likvärdiga standarden". Där fick de ge sig. Hyresnämnden gav henne rätt.
    Får väl se om hyresnämnden är på min sida. Kan ju hoppas på att det sitter någon hängiven akvarist där;-)
    Men ännu har jag nog några veckor på mig. Om jag orkar. De som jobbar här är inhysta i de lägenheter de renoverar. Börjar bila och borra runt 07. Ibland till runt 21-22. Även helger...
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Fy fan vad tråkigt! Jobbigt för alla som råkar ut för ett stambyte, en mardröm för en akvarist!!

    Jag kan vänta med att köpa fisk så kan några av dina flytta in i mitt 375 L så länge

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8597

      #3
      Att inackordera fiskarna hos några hjälpsamma kompisar är väl altid bättre än att sälja (om man inte vill). Visst är det alltid en stor risk att flytta vuxna fiskar, men då har man ju ändå chansen att få dem tillbaka.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Jag funderar. Har ändå tänkt dra ner på antalet kar, men det finns några av centralarna jag inte skulle vilja släppa iväg. Pearsei til exempel. Har haft dem över två år nu, sen de var fem-sex cm. Nu börjar de visa tendenser till att para ut sig. Det känns som om att vara tvungen att sälja hundvalpar man sett växa upp...
        Men de nästa två veckorna blir avgörande. Kanske kan jag bo kvar och behålla centralarna i kökskaret. Om jag blir tvungen att bo i ersättningslägenhet blir det i någon annan port i huset. I bästa fall förblir allt som det är. Men det är en nervös väntan

        Kommentar

        Arbetssätt...