Yet another Facebook vs. Forumtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #16
    Ursprungligen postat av Pettap
    Om jag har vill hitta ett inlägg på en Troffe tex. som jag har för mig att någon la ut för ca 6 månader sedan i en grupp på FB så undrar jag hur jag ska kunna hitta den om jag inte vet vem som postade den?
    Hur hittar du det i forumet utan att klicka klicka klicka? du behöver veta vad de skrev, någon text. Eller veta vem som skrev det. I forumet söker du därmed på namnet eller den texten. Samma sak i facebook.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #17
      Inte den mest politiskt korrekta kanske: :-)
      Hur man använder sökfuntionen i en Facebook-grupp
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #18
        I forumet för Nordiska Ciklidsällskapet har vi underforum för exempelvis Tanganyika eller vad det vara månne. Facebooks lösning på det är att ha en grupp för varje diskussionsområde. Därför är det lämpligast att jämföra exempelvis denna:


        med denna:
        Logga in på Facebook för att börja dela och ta kontakt med vänner, familj och andra som du känner.


        I dessa grupper och andra finns minst lika professionell kunskap som i de flesta forum, en del person gillar bara forum och de når man här en del gillar bara facebook och de når man där. De flesta använder båda. Kompetensen varierar inte så farligt mycket.

        Om man absolut vill ha ett gäng grupper (underforum) som drivs av NCS går de att skapa och ha ett sammanhållande namn, men personligen känner jag mig tveksam. Det finns redan väldigt bra fungerande grupper för dem och då skulle jag (spontant) hellre sammarbeta med de grupperna.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8596

          #19
          Ursprungligen postat av DaRe
          Eller sök i gruppen på ditt namn.

          Sökningen i det fältet är väldigt enkelt och träffar väldigt bra.
          Med Ctrl F då?
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #20
            Ursprungligen postat av DaRe
            Sökningen är lika bra på facebook som här, jag har aldrig förstått den kommentaren.
            Det där förstår jag inte alls - du får förklara.
            Jag söker mycket info på nätet (främst via google) om olika fiskarter och får då upp massor av bra info (och en del dålig) men jag har ALDRIG någonsin fått upp någon länk till en Facebooksida där det finns info. Däremot massor av gånger (nästan alltid) till ciklid.org.

            Eftersom du påstår ovanstående så gick jag nu in på Facebook och sökte på ett antal fiskarter för att läsa info. Inte en enda gång fick jag en relevant träff. Gjorde samma sak här i ciklid.org och fick upp en massa träffar.

            Så detta får du förklara - vad gör jag för fel.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #21
              Ursprungligen postat av Mikael W
              Med Ctrl F då?
              Nej, Kolla bilden jag bifogade ovan.

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Det där förstår jag inte alls - du får förklara.
              Jag söker mycket info på nätet (främst via google) om olika fiskarter och får då upp massor av bra info (och en del dålig) men jag har ALDRIG någonsin fått upp någon länk till en Facebooksida där det finns info. Däremot massor av gånger (nästan alltid) till ciklid.org.

              Eftersom du påstår ovanstående så gick jag nu in på Facebook och sökte på ett antal fiskarter för att läsa info. Inte en enda gång fick jag en relevant träff. Gjorde samma sak här i ciklid.org och fick upp en massa träffar.

              Så detta får du förklara - vad gör jag för fel.
              Nu jämför du ju inte forum med facebookgrupp utan sökning på internet med facebook på högst nivån.
              jämför inte google med facebook absolut inte, Ska du söka på art rekommenderar jag vare sig forum eller facebook utan vårt artregister eller google, Helt annan sak. Facebook grupper och forum är bra för att söka info om diskussioner inte arter. Att Google hittar just vårt forum är för att det inte är slutet, medan de flesta facebookgrupper är slutna. Google är således ingen bra start för sökning i facebook. Principen är istället:
              1) Sök efter diskussionsgrupp som passar dig (ex. Nordiska Ciklidsällskapet). (Jämför sök efter forum som passar dig)
              2) Gå med i gruppen (jämför registrera dig på forumet)
              3) Sök i gruppen enligt nedan. (Jmf. sök i forum enligt nedan)

              Rimligt att jämföra är ett forum, eller snarare underforum ex Tanganikasjön här hos oss, med en facebookgrupp (exempelvis Tanganyika Scandinavia).

              I huvudsökfältet på facebook hittar du inga arter, det gör du i google. Det är inte att jämföra alls. Istället kan du jämföra enligt mitt förslag ovan:
              Sök i sökfältet här:

              Klicka på bilden för större version

Namn: tanganyika-forum.jpg
Visningar: 1
Storlek: 289,1 KB
ID: 694334

              Och i sökfältet här:
              Logga in på Facebook för att börja dela och ta kontakt med vänner, familj och andra som du känner.

              Klicka på bilden för större version

Namn: tanganyika-grupp.jpg
Visningar: 1
Storlek: 318,2 KB
ID: 694335

              efter art eller diskussion så hittar du motsvarande information.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #22
                Om det saknas någon vettig start kan jag tänka mig att NCSs grupp kan vara en väldigt bra start och vi kanske kunde länka till undergrupper vi stödjer som handlar olika områden:
                Malawi
                Tanganyika
                Sydamerika
                Apistogramma
                what have you.

                det är en rätt skön metod att dela på makt och inte centralisera makt till en grupp spm bestämmer om alla områden.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #23
                  Nu vill jag bara vara lite extra tydlig:
                  Jag säger absolut inte att forumet ska bort. Och än mindre hemsidan, vi har en enorm tillgång på information, mest i artregistret och i CB online, men även absolut i forumet.
                  Det jag säger är att facebook visst går bra att använda också.

                  NCS är ingen utbildarorganisation som ska fösa våra medlemmar till platser vi anser att de ska vara, tvärtom är vår uppgift att följa våra medlemmar och vår tänkbara kommande medlemmar dit där de finns och vill finnas. Utan egen agenda annat än att följa vårt uppdrag och göra det roligare smartare och enklare att hålla ciklider i de Nordiska länderna.
                  Mer exakt formulerat här.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Pierre
                    Användare
                    • maj 2016
                    • 234

                    #24
                    Det jag menar är att man går in på Facebook och gör som du gör här ställ en fråga över nåt du undrar och man kan få hur mycket bra tips och råd från många som tyvär inte är medlem här lika så får man råd och tips här så tar man åt sig den infon skriv gärna ner dom på en liten lapp och så börjar man testa sig fram vilken som funkar. Istället för att klanka ner på nån som vill sprida sin kunskap på fler en ett ställe så sluta va så negativa. Var person har sitt tänk och sina val möjlighet. Gick med i forumet på Facebook och tycker det är helt okej och jätte fint så tack Matz. Då jag själv är kass på engelska är det kul med mer svenska sidor.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #25
                      Men det är ju sökning på arter som är det intressanta när man letar efter info på nätet. Det verkat ju jäkligt långsökt att man först måste leta reda på en facebookgrupp och sedan bli medlem där för att kunna söka.

                      Men å andra sidan så söker inte folk längre så det är väl skit samma. Hemsidor läggs ner på löpande band så snart finns varken böcker eller sökbar info på nätet, men det är väl så verkligheten ser ut.

                      För övrigt så borde kanske NCS satsa på något annat än Facebook eftersom Facebook inte är något som dagens ungdom längre använder. Som någon sa till mig - Facebook är bara till för gamla gubbar och kärringar. Men det är kanske NCS målgrupp.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #26
                        Tyvärr blev denna tråd lite off topic. Ska jag bryta ut i egen tråd?

                        Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Pierre
                          Användare
                          • maj 2016
                          • 234

                          #27
                          Kanske vore en lösning och bryta ut i egen tråd. Facebook används av de flesta unga idag inte bra gammla gubbar och kärringar

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #28
                            ja byt till en egen tråd!
                            Jag är en gammal gubbe och tycker att facebook är skit! Många svarar på inlägg som de inte har en aning om!
                            "har hört att min mosters kompis tyckte sig höra på rasten att det var ............!"
                            Skriver inte mycket på fejan och nästan inget på fisksidorna.
                            För övrigt tycker jag samma som Kjell!

                            Och försök att styrelsen skriver på vårt forum!
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #29
                              Svaren är det samma kvalitet på oavsett var man är. Är det väldigt många svar varierar förstås kvaliteten. Det skulle vara samma här med många som svarade.

                              Ursprungligen postat av Wilhelm
                              ja byt till en egen tråd!
                              Jag är en gammal gubbe och tycker att facebook är skit! Många svarar på inlägg som de inte har en aning om!
                              "har hört att min mosters kompis tyckte sig höra på rasten att det var ............!"
                              Skriver inte mycket på fejan och nästan inget på fisksidorna.
                              För övrigt tycker jag samma som Kjell!

                              Och försök att styrelsen skriver på vårt forum!
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Trafter
                                Användare
                                • oktober 2013
                                • 345

                                #30
                                Facebook används fortfarande av unga men håller på fasas ut - Det är i vart fall vad jag själv lagt märke till det senaste 2-3 åren. Är själv 27 år. Min päron och deras generation i 50-60 årsåldern är absolut de mest frekventa användarna. Nya sociala medier tar över såsom snapchat och instagram som unga är snabba att haka på. Har även märkt en markant ökning av användande för även äldre generationer där. Därför anser jag att forumet är bättre för det ligger stabilt över generationsskillnaderna och riskerar inte bli en "social-media-fluga" där visserligen intensiv användning under relativt kort tid leder till stora mängder människor som använder det men som sedan orsakar ett kunskapstapp efter att nya medier tar över och tex. Facebook överges. Forumet är därmed överlägset eftersom det uppdateras fortgående under mycket lång tid. Kunskapsbanken är omfattande och oersättlig.
                                Senast redigerad av Trafter; 22 juli 2016, 18:12.
                                1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                                Kommentar

                                Arbetssätt...