Förlorar yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre
    Användare
    • maj 2016
    • 234

    Förlorar yngel

    Hallå där nu är det ju lite problematiskt får yngel av typ alla mina malawiciklider men tyvär så försvinner dom lika snabbt som dom sportar ut finns det några knep för att få dom att överleva?
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 334

    #2
    Ursprungligen postat av Pierre
    Hallå där nu är det ju lite problematiskt får yngel av typ alla mina malawiciklider men tyvär så försvinner dom lika snabbt som dom sportar ut finns det några knep för att få dom att överleva?
    Förändra miljön så honorna kan spotta yngel mer skyddat, och att ynglen sedan har bättre skydd?

    Större rösen, även med mindre sten så det blir utrymmen endast ynglen kan komma in i tex.

    Kommentar

    • Ola Sjödin
      Användare
      • augusti 2003
      • 514

      #3
      Ett trick som brukar fungera bra är att man tar någon eller några tegelstenar av typen med hål i, ställer de på högkant och bygger runt dem med andra snyggare stenar. Då får du bra skrymslen där bara ynglen får plats.

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Ett par högar med äggstora stenar brukar göra att några överlever.

        Kommentar

        • JRB
          NCS Medlem
          • januari 2013
          • 274

          #5
          Mina yngel söker skydd hos giraffnosmalen, de verkar fatta att den är ofarlig samtidigt som den är respektingivande för de vuxna cikliderna. Ofta ser man dom först i Giraffens vilohörna när de är riktigt små. jag har också mycket sten, kalk och skifferplattor samt lavastenar med hål i... kanske inte så biotopiskt rätt men fiskarna gillar gömslena, även de vuxna behöver ju fly för att få andrum ibland. Jag vet inte hur många yngel procentuellt som överlever i det vilda men har för mig att jag sett nåt exempel att kanske 1 av 10000 når vuxen ålder och då är nog oddsen bättre i akvarium även om de allra flesta blir mat. Jag tror de smartaste överlever, de som är mest vaksamma och kvicka men ändå företagsamma så de hittar mat. Mina Hongi-yngel håller ihop i små grupper av olika storlekar, de verkar också överleva bättre än de ljusare ynglen som lyser som spotlights mot mörk bakgrund.

          Kommentar

          • Pierre
            Användare
            • maj 2016
            • 234

            #6
            Tack så jätte mycket för tipsen blir byggvaruhandlen och köpa tegelsten och sen plocka småsten och bygga lite för o se om det blir bättre är ju lite tråkigt att förlora småttingarna. Är yngel kar nåt som rekommenderas typ släpper i honan i karet tills hon sportar ut dom och sen flyttar tbx henne lr blir det alldeles knass?

            Kommentar

            • Pierre
              Användare
              • maj 2016
              • 234

              #7
              Hej läste ditt inlägg JRB har aldrig haft girffnos mal men dom va häftiga på bild så jag testar gärna behöver dom nåt särkilt för o trivas?

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Tråkigt att ha tegelstenar i akvariet Köp "hålsten". Det är en sten som är ganska tung och med ett stort antal håligheter.
                Brukar köpa en, när jag är på akvarielagret. Men de kanske finns på Arken i Linköping.
                Bifogade filer
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Trafter
                  Användare
                  • oktober 2013
                  • 345

                  #9
                  Jag har köpt en drös såna där "äggstenar" (rundade, 1-4cm i diameter) på blomsterlandet. Stor överlevnadsprocent på de som gömmer sig där.
                  1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                  Kommentar

                  • Ola Sjödin
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 514

                    #10
                    Tegelstenar är fula, javisst - men vitsen är ju att dölja dem med annan sten.

                    Kommentar

                    • Pierre
                      Användare
                      • maj 2016
                      • 234

                      #11
                      Ja visst är tegelsten fula men blev inte så tokigt när man gömde dom me stenarna. Dessutom lite mer ekonomiskt bättre imot hålsten dom kostar skjortan och lite till här i jönköpings trakten. Men är tacksam föra alla råd o tips så tack så jätte mycket

                      Kommentar

                      • JRB
                        NCS Medlem
                        • januari 2013
                        • 274

                        #12
                        Giraffnosar är trevliga, snygga och snabbväxande... hade span på en i halvmetersklassen länge, pratade med den och förklarade för den att jag hade älskat att ta med den hem om den ej varit så stor så när det dök upp en på ca 15 cm i affären slog jag till direkt! Efter ca ett halvår var den uppe i 40-50 cm den också... Den hänger vid bakgrunden länge efter matning och suger åt sig pellets som hamnat bakom, låter som en snörvlande människa ungefär. Vänder på ALLT grus varje natt, drar in det i munnen och ut igenom gälarna.

                        Kommentar

                        • Pierre
                          Användare
                          • maj 2016
                          • 234

                          #13
                          Oj då det var den lilla fisken har tyvär inte kar i rätt storlek för en sån men låter kul får försöka få tag på större kar. Tack för infon.

                          Kommentar

                          • tuxxer
                            Användare
                            • mars 2016
                            • 19

                            #14
                            Bör man tänka på något speciellt inför stenköp? Köper i min akvariebutik idag, men det är säkerligen billigare i blomster och byggbutikerna!? Tänkte mer om de innehöll något olämpligt som kan utsöndras?

                            Kommentar

                            • Pierre
                              Användare
                              • maj 2016
                              • 234

                              #15
                              Ne finns väl inte så mycket man ska tänka på mer en o kokade inan man läger i dom i karet för att få bort lite bakterier. Föredrar ju att plocka sten ute i naturen blir litehäftigare och billigare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...