Roberts sommarprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trafter
    Användare
    • oktober 2013
    • 345

    Roberts sommarprojekt

    Nu är sommaren här och det finns äntligen lite tid över att få roa sig med nya projekt hemmavid!

    Vid flytt i våras gjorde jag mig av med all fisk och rev ut inredningen i akvariet (not till mig själv är att inte silikona fast moduler fullt så ordentligt denna gång). Tjuvstartade och byggde mig en akvariebänk i trä innan flytten, så att jag kunde ställa akvariet på den i nya lägenheten på en gång. Här är en liten länk till den:
    Hej! Har sen köp haft mitt akvarium ståendes på lecablock men ska nu flytta och har byggt/bygger en akvarieställning i trä som akvariet får hoppa till i nya lägenheten. Har följt ritningarna Marcus1979 byggt av. Länk: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70125 .Själva bänken är klar och lackad, resultat: Men jag



    Projektfas 1 är att ta bort alla innerfogar och sätta nya. Började med det idag och har än så länge fått bort alla grovfogar. Finliret med silikonrenset + aceton får vänta lite. Fingrarna gnäller och det gör tlil och med ont att skriva på tangentbordet. Sambon tyckte det såg så kul ut att hon förevigade ögonblicket med ett foto:
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20160604_142424.jpg
Visningar: 1
Storlek: 819,4 KB
ID: 701137


    Sen fanns det en aningen synlig linje från en tidigare modul som satt på ena kortsidan när jag köpte akvariet. Sidan är vänd mot soffan och har alltid funnits i blickfånget. Har inte riktigt funnit motivationen att tömma hela burken, köpa medel och ta bort den. Allt för många moment för ett såpass litet problem. Men den har alltid funnits i bakhuvudet (och ögonvrån) och irriterat mig så nu tänkte jag äntligen göra något åt saken! Köpte seal remover från casco, ska tydligen ta bort härdad silikon. Så jag håller tummarna! (inte för hårt)

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20160604_155354.jpg
Visningar: 1
Storlek: 683,1 KB
ID: 701138
    Den fördömda linjen + kletet som ska sitta minst 2 timmar

    Köpte mig även ett par rockzolidmoduler så det blir till att bygga sig ett berg på ena kortsidan som på ett snitsigt sätt planar ut mot den andra kortsidan.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20160604_155336.jpg
Visningar: 1
Storlek: 922,7 KB
ID: 701139


    Vad är då tanken med nystarten? Jo, tillbaka än en gång till tanganyika! Har haft mig en liten romans med malawi men fastnade aldrig för det.

    Beståndet blir Calvus.... och sen är det mestadels öppet. Har kikat lite på Ventralis, Xenotilapia melanogenys/kilesa, X. papilio eller någon annan "sandlevare". Denna gång är viktigt att de olika fiskgrupperna får den space de behöver och förtjänar. Senast blev det lite soppa då jag ville prova på allt på samma gång. Nu blir det färre grupper. Helt enkelt ska jag tänka igenom fiskvalet ordentligt Men Calvus är given, älskar den firren.

    Hur ska det se ut? Ett berg på höger kortsida som planar ut till en öppen yta mot vänster kortsida. Här tänkte jag att de nya modulerna jag köpt ska gå ut som små raviner från höger till vänster för att göra övergången från berg till sand mer diffus.
    Senast redigerad av Trafter; 04 juni 2016, 18:39.
    1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten
  • olaw
    NCS Medlem
    • juli 2006
    • 470

    #2
    Trevligt projekt. Vad är det för mått på akvariet?

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Ska bli kul att följa

      Kommentar

      • Trafter
        Användare
        • oktober 2013
        • 345

        #4
        Det är 150x70x50. 70 djup

        Jag vill egentligen uppgradera till 170x70x60. Tidigare nämnda sambo är dock inte så munter till ett större. Kanske nöjer mig med det jag nu har. Hänger på hur lyckat det här projektet blir
        1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Läckra mått, intressant projekt. Ser fram emot detta
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Riktigt trevliga mått, hade själv en burk med dom måtten en gång i tiden.

            Kul med ett projekt den här årstiden, mitt egna projekt avstannade lite när jag inte lyckades få bort gammal silikon så det momentet följer jag med stort intresse! Lycka till och uppdatera!

            Kommentar

            • olaw
              NCS Medlem
              • juli 2006
              • 470

              #7
              Ursprungligen postat av Trafter
              Det är 150x70x50. 70 djup

              Jag vill egentligen uppgradera till 170x70x60. Tidigare nämnda sambo är dock inte så munter till ett större. Kanske nöjer mig med det jag nu har. Hänger på hur lyckat det här projektet blir
              Ok man vill oftast ha ett större akvarium än det/dom man redan har men ditt akvarium har redan trevliga mått. 70 djupt är riktigt trevligt.

              Kommentar

              • Trafter
                Användare
                • oktober 2013
                • 345

                #8
                Haha jo det är väl så. Riktigt nöjd blir man nog aldrig.
                Tyvärr hjälpte inte medlet mot linjen på kortsidan. Någon som har tips?

                Rensade sista silikonet igårkväll. Körde ett par gånger med aceton och tejpade ut hur fogarna ska sitta. Iakttagelser: tejpningen var nog jobbigare än silikonborttagandet. Speciellt i hörnen. Tror en del av problemet var att försöka tejpa hörn med riktigt långa tejpbitar. Korta bitar var melodin! Det hjälpte nog inte av att jag måste ligga i akvariet för att nå, har byggt en såpass hög akvarieställning att jag inte når ståendes. Nästa gång får nog akvariet hamna på backen innan jag sätter igång med sånt här projekt. Men det är lätt att vara efterklok!

                Behöver nog omgång till med aceton efter allt bökande och pillande i akvariet.
                Klicka på bilden för större version

Namn: 20160605_234222.jpg
Visningar: 1
Storlek: 779,9 KB
ID: 694281

                Klicka på bilden för större version

Namn: 20160605_234209.jpg
Visningar: 1
Storlek: 767,8 KB
ID: 694282

                Drömde för övrigt en obehaglig dröm där silikonfogarna inte fäste. Nu börjar projektet sätta sig på hjärnan. Som sig bör.
                1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Det verkar vara omöjligt att få bort hinnan av gammal silikon! Jag har bytt plan för mitt projekt..

                  Det är så sjukt när man blir uppslukad av sina projekt att man tänker på det hela tiden och t.o.m. drömmer om dom. Synd att det var en mardröm bara, sånt kan ju sätta sig på psyket

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Det är snyggt med en hög bänk, det ger ett annat perspektiv på akvariet tycker jag. Dock som du säger svårare att underhålla
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Pabbe
                      NCS Medlem
                      • september 2006
                      • 1805

                      #11
                      En högre höjd för karet gör fiskarna mindre rädda för rörelser utanför karet har jag märkt också.

                      Kommentar

                      • Trafter
                        Användare
                        • oktober 2013
                        • 345

                        #12
                        Då var det silikonat och klart!

                        Är ett veritabelt nervvrak efter det hela. Stressigt göra att silikona akvarium. Bra att jag börjar min framtida silikonerarkarriär med ett mini-akvarium, en riktig mjukstart...

                        Hur som haver.

                        En fråga: längs med många av fogarna, där den gamla fogen mellan glasskivorna möts och den nya finns det på några ställen en miniskul rand av luft. Hur pass mycket kan man tolerera? Sen finns det även en del molekylära luftbubblor på en hel del ställen om jag lyser med ficklampa. Vad är OK och när ska man börja fundera på att göra om?

                        På ett ställe finns det en lite större luftficka:

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 20160607_121251.jpg
Visningar: 1
Storlek: 693,3 KB
ID: 694284

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 20160607_121330.jpg
Visningar: 1
Storlek: 719,9 KB
ID: 694285

                        Måhända lite svårt att se, men luftfickan går inte ända ut men gott och väl halvvägs, tjock längst in och smalnar av mot "friheten". Kan man när det har torkat att skära av 2 cm av fogen och sätta ny just där? Fäster en ny fog på den "ny-gamla" fogen?

                        Tack för svar!
                        1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                        Kommentar

                        • Trafter
                          Användare
                          • oktober 2013
                          • 345

                          #13
                          Ingen som vet?
                          1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Jag _vet_ inte men har hört att luftbubblor inte är så bra. Hur pass allvarligt det är törs jag inte svara på
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Trafter
                              Användare
                              • oktober 2013
                              • 345

                              #15
                              Lika bra att göra om, göra rätt då!
                              1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...