Efter flytten, nystarten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Efter flytten, nystarten

    Nu ska jag igång igen har jag tänkt, lite märklig årstid att få motivation på kanske men det har legat och grott länge och det är ju på våren som det börjar växa

    Burken är en standard 375:a 150x50x50 och filtrering kommer ske via en FX6:a. Svart bakgrund och korallsand 1-1,5 mm. Belysningen består av 2 stycken CT Light LED G4.

    Just nu håller jag på att förbereda burken och bänken och om allt går som jag vill så är den fylld till helgen.

    Fiskval är inte klart. Förmodligen malawi men det kan även bli tanganyika

    Problem att lösa: det har suttit moduler på bakrutan tidigare och jag får inte bort den vit-aktiga hinnan som blir kvar. Jag har testat rakblad och t-röd med noll resultat. Funderar på om jag ska köpa silikonborttagare och se om det fungerar. Någon som har fler ideér?

    Bilder kommer självklart att dyka upp.
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    [y]

    Kommentar

    • Trafter
      Användare
      • oktober 2013
      • 345

      #3
      Kul! Tanganyika helt klart!
      Ska snart sätta igång ett projekt också, är det en ovanlig årstid?

      Jag har själv laddat upp med silikonborttagningsmedel till mitt nästa projekt eftersom ovan metoder inte alls fungerat tidigare. Vet inte hur effektiv den är ännu!
      1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Aha, kan det vara så att Malawinörden testar T? :-)
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Ursprungligen postat av DaRe
          Aha, kan det vara så att Malawinörden testar T? :-)
          Njaa nu ska vi inte gå händelserna i förväg Jag har testat T tidigare också faktiskt..

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Nu har jag testat med silikonbortagningsmedel men det gick inte det heller. Jag börjar känna att kampen mot silikonfläckarna från helvetet kanske inte är möjlig att vinna. Så då återstår två alternativ, antingen leva med fläckarna eller också sälja burken till någon som ska ha bakgrund i den alternativt inte bryr sig.

            Jag har inte funderat klart än men det lutar åt ny burk..

            Kommentar

            • Ducce
              Användare
              • november 2009
              • 360

              #7
              Hur mycket syns det när det kommit vatten och lite alger på rutorna?

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Ursprungligen postat av Ducce
                Hur mycket syns det när det kommit vatten och lite alger på rutorna?
                Det syns rätt bra när det kommer vatten i, alger växer ju inte på silikon heller så då blir det ännu tydligare

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • september 2006
                  • 1805

                  #9
                  Invändig bakrund, BTN Slimline? Har ju kommit en del nya varianter.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: t_18168.jpg
Visningar: 1
Storlek: 240,3 KB
ID: 694265Klicka på bilden för större version

Namn: t_18171.jpg
Visningar: 1
Storlek: 219,6 KB
ID: 694266

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Tack för tipset men det är inte det jag är ute efter med den här burken. Jag vill ha gavlar och bakruta helt rena.

                    Kommentar

                    • Ola Sjödin
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 514

                      #11
                      Då är det bara att byta kar. Annars ser du bara fläckarna hela tiden. 375rnas mått är verkligen bra för oss ciklidmänniskor. Det är nog de akvarier som ger mest för pengarna.

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                        Då är det bara att byta kar. Annars ser du bara fläckarna hela tiden. 375rnas mått är verkligen bra för oss ciklidmänniskor. Det är nog de akvarier som ger mest för pengarna.
                        Ja det är väl tyvärr så, inte kul att störa sig varje gång man tittar på burken. Måtten är väldigt bra, tar inte allt för mycket plats och ändå kan man hålla väldigt många olika typer av ciklider. Helst vill jag iofs ha lite mer djup att jobba med så optimalt skulle vara 150x60x50, höjden tycker jag är lagom.

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Nu efter några månader med funderande och dålig karaktär så är projektet igång igen

                          Det blir nu moduler i burken och SA. Inget blir som man tänkt sig..

                          Lite bilder på sådant som jag redan har gjort, igår kväll limmade jag i princip alla moduler. I helgen blir det att fortsätta med diverse prylar som måste på plats innan jag kan ställa upp burken på bänken.

                          Uppdateringar kommer!
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #14
                            Som filter blir det ett droppfilter DIY och mekanisk filtrering i en modul.

                            Ett par bilder på droppfiltret, jag har inte kommit längre för jag vill ha burken på plats innan jag borrar övriga hål så att allt hamnar rätt.

                            Den vita insatsen kommer att fyllas med porösa typ makaroner, ovan på dom ligger filtervadd för att få bort småpartiklar. Under i stora lådan blir det biobollar och för att slippa "droppljudet" så blir det filtermatta i botten.

                            Mer bilder kommer under bygget.
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • Pabbe
                              NCS Medlem
                              • september 2006
                              • 1805

                              #15
                              Ambitiöst! Men har man funderat i månader så...Spännande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...