Efter flytten, nystarten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #31
    Ursprungligen postat av Pettap
    Kanon projekt. Borra inte för stort utlopp ur droppfiltret. Utlopps röret skall helst vara vattenfyllt om du vill ha det tyst. Det blir annars ett obehagligt surplande när den suger med sig luft. Tro det eller ej men nu inspererade du mig så jag vet hur jag ska lösa rampen till mitt hörn akvarium
    Oj.. det är för sent Kör med dubbla 32 mm genomföringar. Vi får väl se (eller höra) hur det blir när allt är igång. Det står inte i sovrummet så lite ljud är okej. Men det är det första droppfiltret jag bygger, kan tänka mig en version 2.0 sen för det är redan några saker som jag har upptäckt att jag inte har tänkt igenom ordentligt..

    Ska bli kul att se din lösning med rampen sen!

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #32
      Igår limmade jag PVC-rören så idag är planen att det ska i sand och vatten

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #33
        Effektiv som få! Men spelar dimensionen på utloppsrören någon roll? Som Petta skriver; bara det är vattenfyllt. Eller är det att det rinner för fort igenom med grövre dimension? Jag har aldrig provat själv.

        Kommentar

        • Pettap
          NCS Medlem
          • januari 2005
          • 1385

          #34
          Dimensionen är ovesentlig. Optimalt är om man kan få vattnet att stå över utloppet så det alltid är vattenfyllt. Jag blev galen på mitt droppfilter som jag byggde för många år sedan. Den hade ett 50 mm hål i botten och det surplade. Därför kör de flesta hemmabygge med dursostandpipe för att slippa ljudet. Alternativt sätter man en kran på utloppet som man stryper tills flödet ut är luft fritt. Det luriga är om det sätter igen och vattnet svämmar över i filtret. Det får man lösa med ett reserv uttag en bit upp i filtret.
          4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
          900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
          Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #35
            I helgen kom det vatten och sand i burken Droppfiltret läckte i genomföringarna men jag limmade om dom med Tangit istället för silikon och packning så det löste sig.

            Fisk kommer att bli:
            Apistogramma (beroende på tillgång)
            Nanacara anomala
            Mikrogeophagus ramirezi
            Corydoras sterbai
            Rödmunstetra
            Ancistrus
            Senast redigerad av Erik Österlund; 22 augusti 2016, 08:24.

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #36
              Jag har ändrat rubriken för jag köpte en burk till förra veckan så jag samlar alla mina projekt i den här tråden

              Den nya burken har måtten L 130 D 70 H 60. Med andra ord en bottenyta med härliga mått.
              I den här burken kommer det att bli malawi

              Belysning 2 stycken CT Light LED G4
              Filtreringen kommer att skötas av en FX6

              Bilder kommer!
              Senast redigerad av Erik Österlund; 22 augusti 2016, 08:23.

              Kommentar

              • ICC
                Användare
                • maj 2006
                • 243

                #37
                Oj, nu dundras det på. Kul att följa! Ser framemot bilder.

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #38
                  Ursprungligen postat av Pettap
                  Dimensionen är ovesentlig. Optimalt är om man kan få vattnet att stå över utloppet så det alltid är vattenfyllt. Jag blev galen på mitt droppfilter som jag byggde för många år sedan. Den hade ett 50 mm hål i botten och det surplade. Därför kör de flesta hemmabygge med dursostandpipe för att slippa ljudet. Alternativt sätter man en kran på utloppet som man stryper tills flödet ut är luft fritt. Det luriga är om det sätter igen och vattnet svämmar över i filtret. Det får man lösa med ett reserv uttag en bit upp i filtret.
                  Om jag bygger om filtret framöver så kommer jag att sätta kranar på utloppen.

                  Ljudnivån är dock inget jag stör mig på, det låter innefrån filterlådan när vattnet passerar och det låter från när alla små syrebubblor "poppar" vattenytan. Mest låter 650 L/H powerheaden, om den inte tystnar efter ett par veckor så måste den bytas..

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #39
                    Ursprungligen postat av ICC
                    Oj, nu dundras det på. Kul att följa! Ser framemot bilder.
                    Ja det känns lite som ett missbruksbeteende det här men jag har läget under kontroll

                    Jag ska inte ha 11 burkar som jag hade innan flytten i alla fall

                    Kommentar

                    • ThomasK
                      NCS Medlem
                      • januari 2013
                      • 286

                      #40
                      Ursprungligen postat av Erik Österlund
                      Ja det känns lite som ett missbruksbeteende det här men jag har läget under kontroll

                      Jag ska inte ha 11 burkar som jag hade innan flytten i alla fall
                      Nä 10 räcker gott o väl skämtåsido, det är alltid intressant att se dina projekt.
                      Mvh Thomas

                      Kommentar

                      • ICC
                        Användare
                        • maj 2006
                        • 243

                        #41
                        Jag vet vad du menar. Det spårar alltid ur. Jag skulle bara ha ett akvarium, det blev 6 st. 4 akvarium är nästan gränsen för vad man kan hantera mellan att sitta och titta och njuta...till att man bara sköter ett gäng akvarium.

                        Du ska köra ett öppet akvarium va?
                        Jag gillar skarpt belysning som sitter "högt" upp, så som du verkar satt upp din belysning, än att det ligger på akvariet a la ljusramp. Om jag får komma med en idé så tror jag det skulle bli snyggt med ett gäng växter som sitter högt i akvariet och därmed växer upp ur akvariet. Lite som ett Riparium. Exempelvis Fredskallor med rötterna slingrandes ner i karet. Då kan du nog också få till det där strilande ljusstrimmorna du nämnde något om tidigare.

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #42
                          Ursprungligen postat av ICC
                          Jag vet vad du menar. Det spårar alltid ur. Jag skulle bara ha ett akvarium, det blev 6 st. 4 akvarium är nästan gränsen för vad man kan hantera mellan att sitta och titta och njuta...till att man bara sköter ett gäng akvarium.

                          Du ska köra ett öppet akvarium va?
                          Jag gillar skarpt belysning som sitter "högt" upp, så som du verkar satt upp din belysning, än att det ligger på akvariet a la ljusramp. Om jag får komma med en idé så tror jag det skulle bli snyggt med ett gäng växter som sitter högt i akvariet och därmed växer upp ur akvariet. Lite som ett Riparium. Exempelvis Fredskallor med rötterna slingrandes ner i karet. Då kan du nog också få till det där strilande ljusstrimmorna du nämnde något om tidigare.
                          Jag vet precis vad du menar med att det mer blir som ett företag med skötsel och väldigt lite njutning. Problemet är ju alla snygga och intressanta fiskar man vill ha...

                          Ja växter finns med i planen. Gullranka och just fredskalla är dom två jag har tänkt mig. Gullrankan får rötter som garnnystan. Det är dock lite för tajt mellan akvariet och hyllan för fredskalla men den kanske kan se till att växa åt rätt håll

                          Kommentar

                          • Pabbe
                            NCS Medlem
                            • september 2006
                            • 1805

                            #43
                            Ursprungligen postat av Erik Österlund
                            Ja det känns lite som ett missbruksbeteende det här men jag har läget under kontroll

                            Jag ska inte ha 11 burkar som jag hade innan flytten i alla fall
                            Jag håller koll på dig! När du närmar dig 6 burkar kallar jag in kuratorer-

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              #44
                              Ursprungligen postat av Pabbe
                              Jag håller koll på dig! När du närmar dig 6 burkar kallar jag in kuratorer-
                              Haha fan va bra! Jag öppnar dammluckorna och räknar med att du stoppar mig innan jag är förlorad

                              Kommentar

                              • Erik Österlund
                                Användare
                                • januari 2005
                                • 3788

                                #45
                                Ursprungligen postat av Pettap
                                Kanon projekt. Borra inte för stort utlopp ur droppfiltret. Utlopps röret skall helst vara vattenfyllt om du vill ha det tyst. Det blir annars ett obehagligt surplande när den suger med sig luft.
                                Jaha ja.. igår var jag och rotade runt lite i burken. Plötsligt börjar den ena utloppsslangen att "rapa"
                                Försökte med alla möjliga åtgärder men det gick inte att lösa. Det får nog bli ventiler på slangarna så att jag kan styra flödet. Som det är nu så "pulserar" flödet genom den slangen som rapar och det är det som ställer till det. Fan också, det funkade bra i ett dygn i alla fall

                                Kommentar

                                Arbetssätt...