Efter flytten, nystarten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Jag använder dekorationsbetong från Makemake i Danmark. Dom har bl. a byggt inredning på Universeum med sån här betong. Bara att beställa så kommer det med posten :-) Finns ett startkit med betong, färg och armering, räcker till ett par mindre moduler beroende på hur tjockt gods du vill ha.

    Kommentar

    • Ted64
      NCS Medlem
      • juli 2017
      • 30

      hur mycket har du gjort gång på till de modulerna ca

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        Ursprungligen postat av td
        hur mycket har du gjort gång på till de modulerna ca
        Två stycken 18 kg säckar gick åt. Det går säkert att köra tunnare gods men det är jäkligt svårt att veta hur mycket man lagt på. Dom här är mellan 1-3 cm tjocka, på vissa ställen säkert 5 cm beroende på att jag ville forma till något. Det är svårt att få ett grepp på hur det färdiga resultatet kommer bli när man karvar ut frigolitpluggen, man får tänka på att det kommer bygga minst 1 cm och att man kanske vill forma om vissa partier.

        Kommentar

        • Ted64
          NCS Medlem
          • juli 2017
          • 30

          ok ja de e svårt o beräkna mängden... får se när man får tid o ork till o göra det, har precis asat in sten till mitt 720 det hade varit guld värt o haft färdiga moduler nu

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Bra jobbat, ser toppen ut
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              Ursprungligen postat av DaRe
              Bra jobbat, ser toppen ut
              Tack, ska bli kul att se dom under vatten sen, det är då facit kommer

              Kommentar

              • JRB
                NCS Medlem
                • januari 2013
                • 274

                Snygga OCH unika! Bra jobbat

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2376.JPG
Visningar: 146
Storlek: 435,7 KB
ID: 755502Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2377.JPG
Visningar: 141
Storlek: 439,2 KB
ID: 755503Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2378.JPG
Visningar: 146
Storlek: 431,6 KB
ID: 755504 Nu är fisken i, ska bara göra klart allt runt omkring. Filtreringen är inte klar, kör med en fx6 nu och det ska till ett droppfilter. Bänken jobbar jag på. Ett par bilder..

                  Kommentar


                  • Pabbe
                    Pabbe commented
                    Redigera en kommentar
                    Härligt! Inte lika vasst som dina tidigare projekt. Lite kritik tål du: de där två mindre stenarna i överkanten; lite svävande rymdstenskänsla som stör helhetsintrycket, tycker jag. Men det kanske är ljus och vinkeln i bilden som framhäver det?
                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  Haha jodå jag tål kritik! Jag funderade på att ta bort dom (är från ägaren innan mig) men kände att jag ville se hur det blev med allt på plats. Dom funkar ändå helt ok tycker jag, dom ger lite extra gömställen också.

                  Kommentar

                  • ottosboy
                    Användare
                    • maj 2017
                    • 24

                    Måste börja med att säga att jag är mäkta imponerad av alla dina ideer, smarta lösningar, gigantiska projekt och att du verkar ha en liten talang för allt. Verkligen supersnygga alla projekten !

                    Har en fråga angående sista bilden och akvariet här: Vad för belysning gömmer sej bakom huven där ? Älskar det Blåa ljuset och hade tänkt bygga nått liknande själv till mitt 540liters malawikar.

                    Mvh Niklas

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      Ursprungligen postat av ottosboy
                      Måste börja med att säga att jag är mäkta imponerad av alla dina ideer, smarta lösningar, gigantiska projekt och att du verkar ha en liten talang för allt. Verkligen supersnygga alla projekten !

                      Har en fråga angående sista bilden och akvariet här: Vad för belysning gömmer sej bakom huven där ? Älskar det Blåa ljuset och hade tänkt bygga nått liknande själv till mitt 540liters malawikar.

                      Mvh Niklas
                      Tack! Kul att du gillar mina byggen

                      Belysning består av två stycken LED-armaturer, CT-lite, som har styrning via app. Det är inte så blått ljus i verkligheten, kör den blå kanalen på 20% men min kamera vill gärna framhäva det blåa.. Skickar med ett par bilder så ser du hur det ser ut.
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • ottosboy
                        Användare
                        • maj 2017
                        • 24

                        Ursprungligen postat av Erik Österlund

                        Tack! Kul att du gillar mina byggen

                        Belysning består av två stycken LED-armaturer, CT-lite, som har styrning via app. Det är inte så blått ljus i verkligheten, kör den blå kanalen på 20% men min kamera vill gärna framhäva det blåa.. Skickar med ett par bilder så ser du hur det ser ut.

                        Aha det är dom som gömmer sej där inne. Dessa såg jag i ett annat projekt tidigare i din tråd.
                        Mycket fint ljus !
                        Verkar vara svårt att komma över bra led-belysning till större kar utan att det kostar skjortan så jag letar efter nån form av DIY led belysning.
                        Tack för svar ! Ser fram emot fortsättning från dej här =)

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          Klicka på bilden för större version

Namn: AE38F8E6-B5F0-4B24-AEC1-C9C1ABE4C8AC.jpeg
Visningar: 146
Storlek: 535,0 KB
ID: 755767Klicka på bilden för större version

Namn: AE38F8E6-B5F0-4B24-AEC1-C9C1ABE4C8AC.jpeg
Visningar: 144
Storlek: 535,0 KB
ID: 755766Klicka på bilden för större version

Namn: 52BA2AB9-15AF-4BC5-9EBA-79364B070A3B.jpeg
Visningar: 149
Storlek: 299,3 KB
ID: 755764Klicka på bilden för större version

Namn: 3C03CED3-5507-4366-AEF2-4D9D232A5D4B.jpeg
Visningar: 141
Storlek: 385,7 KB
ID: 755763Klicka på bilden för större version

Namn: A6607818-8B23-4DB4-9EF1-AD72E57921E2.jpeg
Visningar: 145
Storlek: 437,0 KB
ID: 755762
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            Funkar sådär för mig det här med att lägga upp bilder..

                            Tänkte uppdatera lite vad jag håller på med. Jag gör om lite i filtreringen till den inbyggda burken, dels vill jag ha mer filter och sen låter pumpen som driver droppfiltret för mycket. Inget fel på pumpen utan det blir vibrationer upp i filterlådan och jag har försökt att lösa det på olika sätt tidigare med spännband och filtermatta som ni ser på bilden. Det enda som fungerar är dessvärre hörselskydd, lite jobbigt..

                            Nu blir det en FX6 som ska driva droppfiltret. Blir förhoppningsvis tystare men framför allt ännu mer filter vilket känns riktigt bra.

                            Jag håller parallellt med filtret på med att bygga ihop en liten odling under min senaste burk. Bygger upp en liten ”hylla” för att få upp burkarna lite från golvet. Det blir två 54 litersburkar som är till för smått. Jag har även fått hem tre burkar runt 250 liter som står i en ställning. En av dom ska delas av och bli två burkar för att dra yngel i. Måtten på dom burkarna är 2 st 145x50x35 och 1 st 150x50x35 cm. Inte så mycket höjd men mer bottenyta!

                            Jag har inte startat upp dom burkarna ännu så bilder kommer när det börjar hända något.

                            Hörs!
                            Senast redigerad av Erik Österlund; 26 februari 2018, 10:36.

                            Kommentar

                            • Trafter
                              Användare
                              • oktober 2013
                              • 345

                              Åhå! Vilka snygga rör du har! (inget jag trodde jag skulle säga till en man)

                              Trassligt det där med vibrationer. Man kan meckla med olika åtgärder utan att få tyst på det, men så råkar man stöta till pumpen eller burken och så blir det tyst i en dag. Man hoppas på det bästa men så kommer vibrationerna tillbaka igen. Talar självklart inte från egen erfarenhet

                              Förresten, håller det här projektet eventuellt på utvecklas till en medelstor fiskodling/försäljningsverksamhet?
                              1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...