Hoplarchus psittacus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bigtony
    Användare
    • maj 2012
    • 53

    Hoplarchus psittacus

    Är lite sugen på och prova på nåra sånna här hoplarchus. Eller äkta papegojciklid som dom kallades om ja läst rätt

    De funderingar jag har är.
    Rör dom växter?
    Gräver dom?
    Är dom mycke aggressiv mot andra fiskar? Läste att dom kunde vara väldigt aggro mot varandra.
    Funkar det och ha lite mindre fisk med dom? Tänkte eventuellt på pansarmalar nån gång i framtiden.

    Karet som dom skulle gå i är mitt 766 liters kar med lite florida gars och nåra channor.
    Den enda ciklid jag har nu är en ensam jack dempsey hane.
    Och har ganska mycke växter som också är en stor del av mitt intresse
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Det låter som en spännande plan. Papegojciklider är helt fantastiska. Att tänka på är att alla ciklider kan äta mindre fisk om de ryms i munnen, det finns undantag men som tumregel. Även Tropheus kan göra det även om de brukar anses vara algskrapande små rackare. Oftast är det tidigt gryning som detta sker då de mindre fiskarna ännu inte vaknat till. Pansarmalar har dock vassa hullingar på sina bröstfenor så de är svåra att svälja, de spänner dessutom ut dessa fenor ordentligt om de blir attackerade vilket gör att de inte går in i munnen. Så där skulle jag inte vara orolig.
    I övrigt är de inte särskilt aggressiva mot andra fiskar och som för de allra flesta ciklider är aggressioner som värst vid lek och mot fiskar från samma art.det låter inte som du kommer ha så många sådana problem.

    De går bra att ha med växter. Vad jag vet... Jag ska se om jag hittar en bra länk du kan läsa.

    De kan gräva lekgropar intill den rot eller sten där de lägger äggen, men inte alls som några centralamerikaner som fullständigt möblerar om akvariet.

    Vore kul att se en bild av det akvariet!! :-)
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Vår beskrivning i artregistret var rätt tunn, jag kommer nog komplettera den. Jag läser att många har den i inredda akvarium med mycket växter. Aggressionen verkar variera, men de flesta säger väldigt mild.

      Vi har väldigt fina artiklar i Ciklidbladet online, man behöver vara medlem för att läsa dem. Men det blir du enkelt, säg till nu att du vill bli medlem så fixar vi betalning sedan (295) kronor så fixar jag access på stört:






      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • faltaren
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 341

        #4
        Mina har grävt bort en hel hörna. Inga växter som klarat sig nergrävda. De är aggressiva mot sin art men lugn mot andra.

        Kommentar

        • bigtony
          Användare
          • maj 2012
          • 53

          #5
          Ursprungligen postat av DaRe
          Det låter som en spännande plan. Papegojciklider är helt fantastiska. Att tänka på är att alla ciklider kan äta mindre fisk om de ryms i munnen, det finns undantag men som tumregel. Även Tropheus kan göra det även om de brukar anses vara algskrapande små rackare. Oftast är det tidigt gryning som detta sker då de mindre fiskarna ännu inte vaknat till. Pansarmalar har dock vassa hullingar på sina bröstfenor så de är svåra att svälja, de spänner dessutom ut dessa fenor ordentligt om de blir attackerade vilket gör att de inte går in i munnen. Så där skulle jag inte vara orolig.
          I övrigt är de inte särskilt aggressiva mot andra fiskar och som för de allra flesta ciklider är aggressioner som värst vid lek och mot fiskar från samma art.det låter inte som du kommer ha så många sådana problem.

          De går bra att ha med växter. Vad jag vet... Jag ska se om jag hittar en bra länk du kan läsa.

          De kan gräva lekgropar intill den rot eller sten där de lägger äggen, men inte alls som några centralamerikaner som fullständigt möblerar om akvariet.

          Vore kul att se en bild av det akvariet!! :-)
          Jo pansarmalarna är ju taggiga dom så dom kanske inte skulle va så sugna på sånna hehe

          Jo aggressiva vid lek kan ja tänka mig att dom blir. Sen blir dom ju hyffsat stora också så dom kan nog göra mycke skada på andra fiskar även om dom bara gör nått lätt utfall.
          Men hur lättodlade är dom ?

          Okej bra att dom inte gräver. Förutom vid lek då.
          Min jack dempsey går själv av den anledningen. Den hade en hona tidigare och dom grävde väldigt mycke.
          Men nu när han är själv så gräver han inte alls.

          Jodå skulle kunna lägga upp nån bild på karet här om de fanns nånstans å göra de? Finns de nån egen grupp tråd för de ?

          Kommentar

          • bigtony
            Användare
            • maj 2012
            • 53

            #6
            Ursprungligen postat av faltaren
            Mina har grävt bort en hel hörna. Inga växter som klarat sig nergrävda. De är aggressiva mot sin art men lugn mot andra.
            Jaså är det nån lek på gång då eller gräver dom ändå bara?

            Kommentar

            • faltaren
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 341

              #7
              Det är ett par och de putsar men ingen lek 😞

              Kommentar

              • bigtony
                Användare
                • maj 2012
                • 53

                #8
                Ursprungligen postat av faltaren
                Det är ett par och de putsar men ingen lek ��
                Jaha okej men då förstår ja varför dom grävt då
                Då har du yngel snart då kanske.

                Funderar på och beställa nåra från glaser jag. Fanns viltfångad där och nån de stog g.br. va nu de betyder

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Klicka bara på bildikonen i snabbsvaret för att lägga till bilder.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: bild.jpg
Visningar: 1
Storlek: 31,8 KB
ID: 694225
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    g.br betyder German bred. Odlad, men ofta på vildfångat, det kan vara flera generationer också iofs.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • faltaren
                      NCS Medlem
                      • september 2006
                      • 341

                      #11
                      Ursprungligen postat av bigtony
                      Jaha okej men då förstår ja varför dom grävt då
                      Då har du yngel snart då kanske.

                      Funderar på och beställa nåra från glaser jag. Fanns viltfångad där och nån de stog g.br. va nu de betyder
                      Ok ja mina kommer från akvarieteknik. Glaser brukar ha bra fisk.

                      Kommentar

                      • bigtony
                        Användare
                        • maj 2012
                        • 53

                        #12
                        Aha okej så då är g.br. odlad alltså.
                        Då får de bli odlad man beställer
                        Dock så är de ju glaser som har dom. Har lite dåliga erfarenheter av dom.

                        Så där är en bild på mitt stora kar på 766 liter
                        Bilden är 1 månad gammal så allt stämmer inte mot just nu dock. Har sålt iväg en del fisk och bytt ut nån rot
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 20160227_212703.jpg
Visningar: 1
Storlek: 301,5 KB
ID: 694226

                        Kommentar

                        • bigtony
                          Användare
                          • maj 2012
                          • 53

                          #13
                          Ursprungligen postat av faltaren
                          Ok ja mina kommer från akvarieteknik. Glaser brukar ha bra fisk.

                          Okej
                          Akvarieteknik hade inte nåra hemma nu dock :/
                          Glaser brukar ha bra fisk absolut men sen om man får nån fisk är ju en annan sak hehe
                          Har beställt än del fisk där förut och det har hänt flera gånger att man inte fått nått alls

                          Kommentar

                          • faltaren
                            NCS Medlem
                            • september 2006
                            • 341

                            #14
                            Aha ok. Brukar vara rätt dyra sen. Jag vill ett kar på ett par tusen liter så man kan ha 10+ hoplarchus 😄

                            Kommentar

                            • bigtony
                              Användare
                              • maj 2012
                              • 53

                              #15
                              Ursprungligen postat av faltaren
                              Aha ok. Brukar vara rätt dyra sen. Jag vill ett kar på ett par tusen liter så man kan ha 10+ hoplarchus ��

                              Jo dom kostade lite. 800 för viltfångad och 900 för odlad så blir ju en del om man ska ha en grupp ☺

                              Får du yngel på dom du har så får du beställa ett stort kar hehe

                              Kommentar

                              Arbetssätt...