Palettciklid (pulcher), olika varianter ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Palettciklid (pulcher), olika varianter ?

    Jag tillhör väl de få som inte haft palettciklid Pelvicachromis pulcher. Så nu funderar jag på att det kanske är dags. Om jag fattar rätt så kallas den vanligaste i handeln, både odlad och vf för "röd" palett,
    sen finns en odlad variant som kallas superred eller double red som är röd längs hela fisken. Vidare finns en albinovariant. Som om inte detta vore nog så finns även "blue" på en del lagerlistor.
    Upptäcke alldeles nyss att det även finns en "gul" variant pulcher nigeria yellow.
    Någon som haft/sett dessa varianter och kan ge en kommentar om vilken jag bör försöka anskaffa med motivering..
  • mikoto
    NCS Medlem
    • mars 2014
    • 314

    #2
    Har inte sett de andra sorterna heller men jag är inte så förtjust i framavlade färgvarianter överlag så jag tycker de vanliga röda är trevligast. Potentiellt borde väl även de vara friskast med om köper odlade fiskar men det beror nog helt på odlaren, tror inte det är något större bekymmer.

    Av de framodlade låter den blåa mest intressant för min del annars.

    Kommentar

    • Ola Sjödin
      Användare
      • augusti 2003
      • 514

      #3
      För några år sedan hade jag Pelvicachromis sacrimontis. Väldigt sygga och rekommenderas skarpt om de fortfarande är i omlopp inom handeln.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Pelvicachromis har genomgått en del revisioner senaste åren och bland annat har Pelvicachromis drachenfelsi beskrivits (2014) och Pelvicachromis kribensis namnet återupplivats.

        Mer att läsa här:
        Lamboj, Bartel & dell’Ampio Återvalidering av Pelvicachromis kribensis i Pelvicachromis taeniatus -gruppen. Populationer från de flesta områdena i Kamerun. Samt ny art beskriven i samma grupp: Pelvicachromis drachenfelsi. Från floden Wouri. Abstract:


        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • november 2005
          • 1294

          #5
          Lite läsvärt om red/yellow

          Hi, I'm new to the forum and wondered if anyone had any information and/or experience with the different color forms of P. pulcher? I have a pair of yellow morph (see picture) and they are really compatible with no aggression towards each other. They have five week old fry and are still...

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • november 2005
            • 1294

            #6
            Ja oftast läser man att ett par paletter behöver min typ 60-100 liters akvarium. Men om man vill hålla 3 par i samma burk? jag gissar på lämpligen ett 375 liters ? eller vad säger ni som provat ?

            Kommentar

            • Camenius
              NCS Medlem
              • oktober 2004
              • 233

              #7
              Klart att du ska skaffa pulcher om du ej haft någon tidigare. Mycket trevlig fisk. Kan ändå inte låta bli att tipsa om en av varianterna; pelvicachromis taeniatus nigeria red ...eller någon liknande variant, finns så många.

              Firrar från västafrika är kraftigt underskattade som jag ser det.
              Legitimerad Nortonist.
              "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

              Kommentar

              • HåkanM
                NCS Medlem
                • november 2005
                • 1294

                #8
                Ursprungligen postat av HåkanM
                Ja oftast läser man att ett par paletter behöver min typ 60-100 liters akvarium. Men om man vill hålla 3 par i samma burk? jag gissar på lämpligen ett 375 liters ? eller vad säger ni som provat ?
                Nu är jag nästan på väg att köpa palettciklid super red men för 3 par,vad krävs i burk ?

                Kommentar

                • HåkanM
                  NCS Medlem
                  • november 2005
                  • 1294

                  #9
                  Ursprungligen postat av HåkanM
                  Nu är jag nästan på väg att köpa palettciklid super red men för 3 par,vad krävs i burk ?
                  Ja nästa Fredag kommer jag att titta in hos kent i Nol, men hur många par superöd kan jag köpa?, vad krävs för 2 eller 3 par ?. Om ingen svarar får jag Chansa...............

                  Kommentar

                  Arbetssätt...