L. Ocellatus - Behöver råd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils
    Användare
    • februari 2016
    • 105

    L. Ocellatus - Behöver råd

    Har nyligen inhandlat ett par L. ocellatus gold som fått flytta in i mitt 65 liters kar.

    Tyvärr hade affären bara 2 stycken kvar men jag tyckte det såg ut som det var en hona och en hane så jag slog till.

    De första två dagarna kom de relativt bra överens, men nu har hanen jagat upp honan i ett av hörnen och attackerar henne konstant. Så har det nu sett ut senaste 3 dagarna.

    Hur skulle ni rekommendera att jag går vidare? Affären ska eventuellt få in fler om en veckas tid. Tror ni det är en bra idé att köpa ett par honor till och hoppas att han accepterar dessa? Kan det vara en idé att flytta hanen ett par dagar och hoppas att han gillar henne bättre sen?

    Postar ett par bilder. Ni får hemskt gärna hjälpa mig att gissa om det är en hane och en hona jag fått tag på. Det framgår inte på bilden men hanen (till höger) är drygt en halv cm större.

    Klicka på bilden för större version

Namn: bild1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 100,8 KB
ID: 701067

    MVH
    Nils
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Hej,
    har du några snäckskal i karet? Det är väl nästan ett måste för att de ska trivas optimalt, komma till lek, men även ett skydd för honan.

    Kommentar

    • Nils
      Användare
      • februari 2016
      • 105

      #3
      Jadå, ca 15 stycken neothauma och vinbärs snäckor. Främst fördelade i två högar i vardera ände av akvariet. Men det verkar som att hanen tagit båda högarna som sitt revir...

      Kommentar

      • stefanr
        Användare
        • juni 2013
        • 79

        #4
        Ett sätt kan vara att möblera om i karet och låta honan vara själv de första dagarna.

        Kommentar

        • Nils
          Användare
          • februari 2016
          • 105

          #5
          Ok, tack för ditt svar. Jag ger detta ett försök.

          Om det inte fungerar, kan det vara en bra idé att köpa en till två honor till?

          Kommentar

          • stefanr
            Användare
            • juni 2013
            • 79

            #6
            Det kan också fungera

            Kommentar

            • Nils
              Användare
              • februari 2016
              • 105

              #7
              Kompletterade med två till och allt har fungerat bra.. fram tills för ett par veckor sedan.

              De två äldre har nu plötsligt helt ändrat sitt beteende. De har antagit en mycket mörkare färg och spenderar i stort sett hela sin tid i en snäcka eller liggande på botten. Det är inte för att vakta ägg, för det byter snäcka lite då och då och bryr sig inte alls om att jaga bort de andra eller spänna upp fenorna som de gjort tidigare. De två nya är hur pigga som helst och alla 4 äter som de skall.

              Vattenvärdena är bra.

              Någon som har en gissning på vad som händer?

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Låter som om de förbereder lek. De kan testa lite olika snäckor innan de väljer.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                Arbetssätt...