Crenicichlatråden.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Sjödin
    Användare
    • augusti 2003
    • 514

    Crenicichlatråden.

    Sedan ett par år tillbaka har jag lockats extra mycket av dessa magnifika firrar. Allt började så smått i slutet av 80-talet med ett par Crenicichla notophthalmus. De levde länge i ett blandat SA-kar men gav aldrig några yngel så de försvann så småningom ur verksamheten. Nu på senare år har jag fått upp ögonen speciellt för gäddorna från det subtropiska Uruguay. Jag har precis kommit hem därifrån efter en resa under ledning av Felipe Cantera tillsammans med ett gäng andra svenskar - The Swedish Wikings Tour 2016. I min och min sons lådor fanns det framför allt olika gäddor av i princip alla arter jag kom över (7st).

    Min fundering är helt enkelt vilka av er har gäddor och vilka arter är i omlopp i Sverige just nu? Erfarenheter av dessa?

    Bifogar länk till en kort filmsnutt av mina Crenicichla scotti:
    Crenicichla scotti (red eyes) and Crenicichla punctata (dark eyes). The fishes were collected January 2016 together with the excellent guide Felipe Cantera...
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Intressant tråd! Jag gissar på att det är samma resa som Jocke från Blekinge och Richard från skåne skulle åka på?

    Hoppas på en artikel i CB om era äventyr sen då

    Ska kolla på filmen när jag kommer hem ikväll.

    Kommentar

    • Ola Sjödin
      Användare
      • augusti 2003
      • 514

      #3
      Jepp. Vi ingick i samma gäng. Totalt var vi nio stycken svenskar. Jag tänkte framöver knåpa ihop någon artikel om just gäddor från Uruguay.

      Kommentar

      • Triumph
        Användare
        • oktober 2012
        • 14

        #4
        Så jäkla häftiga firrar! Söker själv med ljus och lykta efter Crenicichla Saxatilis.

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8596

          #5
          Har haft Crenicichla compressiceps, en liten och vacker gädda. Men ack så aggressiv. 100 liter per cm fisk verkar vara minimum.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • liv
            NCS Medlem
            • februari 2005
            • 192

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Sjödin
            Sedan ett par år tillbaka har jag lockats extra mycket av dessa magnifika firrar. Allt började så smått i slutet av 80-talet med ett par Crenicichla notophthalmus. De levde länge i ett blandat SA-kar men gav aldrig några yngel så de försvann så småningom ur verksamheten. Nu på senare år har jag fått upp ögonen speciellt för gäddorna från det subtropiska Uruguay. Jag har precis kommit hem därifrån efter en resa under ledning av Felipe Cantera tillsammans med ett gäng andra svenskar - The Swedish Wikings Tour 2016. I min och min sons lådor fanns det framför allt olika gäddor av i princip alla arter jag kom över (7st).

            Min fundering är helt enkelt vilka av er har gäddor och vilka arter är i omlopp i Sverige just nu? Erfarenheter av dessa?

            Bifogar länk till en kort filmsnutt av mina Crenicichla scotti:
            https://www.youtube.com/watch?v=fHDgmHD1N1A
            Klicka på bilden för större version

Namn: 009.jpg
Visningar: 1
Storlek: 694,4 KB
ID: 694157

            Hei,kan vel svare litt på det jeg vet vi har i Norge,Red tapajos,zebrina,marmorata og helt sikkert
            andre som ikke jeg vet om.
            Legger ved ett bilde av en av mine tre Atabapo sp.3.som viser seg opp mot den ene hunnen.
            De 2 hunnene er ca.25 cm,og hannen ca.30.Store fisker som trenger veldig godt stell og plass.
            Fint att det er andre som er intressert i de flotte store gjeddene.
            Håper det kommer en artikkel om turen din i Ciklidbladet.











            8
            jan

            Kommentar

            • Ola Sjödin
              Användare
              • augusti 2003
              • 514

              #7
              Kul att fler än jag dras till dessa fantastiska fiskar. Själv har jag följande arter - vittata, celidochilus, scotti, lepidota, missionera, punctata och sp. Lenguas del Cuaro. Alla utom punctata och vittata är fortfarande ganska små, kring decimetern. Av punctata har jag ett ganska stort par på ca 25 resp 20cm och av vittata har jag en trio där två är kring 27cm och den tredje drygt 20cm. Målet är ju givetvis att få lek av dem. Den enda gäddan jag fått yngel av är Crenicichla lepidota och det var från ett par jag hade med mig från förra resan 2008.
              Under året kommer jag att sätta mig ner och försöka få ihop en artikel om Uruguays gäddciklider och de små erfarenheter jag har lyckats samla på mig.

              Kommentar

              • Turbito75
                Användare
                • maj 2012
                • 15

                #8
                Hei Ola,
                Veldig interessant Crenicichla du har, er også i begge to kjønnsfordeling i de? Jeg har også en del Crenicichla som jeg prøver hard til å avl men ting tar tid med Crenicichla. Det jeg har per i dag er : Zebrina gruppe, Jegui hann og hunn, Red Atabapo par, Red Tapajos gruppe og ei hunn Red Cobra som noen kaller Red Tapajos II, ei alene Multisponosa, ei Acutirostris og de små størrelse Crenicichla som Alta, og de andre små.

                Jeg ser etter at den type arter du har , kunne du sender meg en melding om du skal selger noen av de.

                Vh
                Luis.
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3114.JPG
Visningar: 1
Storlek: 185,0 KB
ID: 694338

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Ursprungligen postat av Turbito75
                  Hei Ola,
                  Veldig interessant Crenicichla du har, er også i begge to kjønnsfordeling i de? Jeg har også en del Crenicichla som jeg prøver hard til å avl men ting tar tid med Crenicichla. Det jeg har per i dag er : Zebrina gruppe, Jegui hann og hunn, Red Atabapo par, Red Tapajos gruppe og ei hunn Red Cobra som noen kaller Red Tapajos II, ei alene Multisponosa, ei Acutirostris og de små størrelse Crenicichla som Alta, og de andre små.

                  Jeg ser etter at den type arter du har , kunne du sender meg en melding om du skal selger noen av de.

                  Vh
                  Luis.
                  [ATTACH=CONFIG]56932[/ATTACH]
                  Wow, kan jag använda den bilden i artregistret?? C zebrina.



                  Ursprungligen postat av liv
                  [ATTACH=CONFIG]56574[/ATTACH]

                  Hei,kan vel svare litt på det jeg vet vi har i Norge,Red tapajos,zebrina,marmorata og helt sikkert
                  andre som ikke jeg vet om.
                  Legger ved ett bilde av en av mine tre Atabapo sp.3.som viser seg opp mot den ene hunnen.
                  De 2 hunnene er ca.25 cm,og hannen ca.30.Store fisker som trenger veldig godt stell og plass.
                  Fint att det er andre som er intressert i de flotte store gjeddene.
                  Håper det kommer en artikkel om turen din i Ciklidbladet.
                  8
                  Oj oj så snygg!!! Kan jag använda din bild i artregistret oxå?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Turbito75
                    Användare
                    • maj 2012
                    • 15

                    #10
                    Ja du kan det DaRe, men ta med navnet mitt, bilder er allerede også på akvaforum.no :-)

                    Kommentar

                    • Turbito75
                      Användare
                      • maj 2012
                      • 15

                      #11
                      Her er noen Lugubris hos meg.
                      Red Atabapo par :
                      Hunn først
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 244,7 KB
ID: 694339

                      Hann

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6994.jpg
Visningar: 1
Storlek: 252,8 KB
ID: 694340

                      Kommentar

                      • Turbito75
                        Användare
                        • maj 2012
                        • 15

                        #12
                        Lugubris Red Tapajos I

                        Hunn først.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6339.jpg
Visningar: 1
Storlek: 256,7 KB
ID: 694341

                        Hann.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: hann-tapajos.jpg
Visningar: 1
Storlek: 29,4 KB
ID: 694342

                        Kommentar

                        • Turbito75
                          Användare
                          • maj 2012
                          • 15

                          #13
                          Crenicihla Acutirrostris.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2379.jpg
Visningar: 1
Storlek: 254,0 KB
ID: 694343

                          Kommentar

                          • Turbito75
                            Användare
                            • maj 2012
                            • 15

                            #14
                            Crenicichla Marmorata RioTapajos- Hunn -

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3207.JPG
Visningar: 1
Storlek: 76,2 KB
ID: 694344

                            Kommentar

                            • Turbito75
                              Användare
                              • maj 2012
                              • 15

                              #15
                              Crenicichla Lugubris - Red Cobra (Tapajos II ) - hunn , Må finne en hann for å prøve å avl.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: Red-cobra.jpg
Visningar: 1
Storlek: 156,8 KB
ID: 694345

                              Kommentar

                              Arbetssätt...