Apistogramma cacatuoides Vildform

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    Apistogramma cacatuoides Vildform

    Köpte sex st Apistogramma cacatuoides VF. Ganska små. Har inte haft apistos sedan tonåren, och det var just cacatuoides. Då fanns inte alla odlade fina färgvarianter, men jag ville ha vildformen av lite nostalgiska skäl kanske. Tror jag kan ha två hannar, fyra honor.
    Undrar om någon vet om ett säkert kännetcken på att könet är hanne är den oranga fläcken i övre delen av stjärtfenan, som min på bilden. De andra, mindre är överlag mer färglösa och saknar fläcken. Dennna börjar också få längre fenstrålar i främre delen av ryggfenan.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC02657.jpg
Visningar: 1
Storlek: 350,9 KB
ID: 700978
    Bifogade filer
  • ICC
    Användare
    • maj 2006
    • 243

    #2
    Häftigt Pabbe!
    Hoppas det går bra. Apistos är riktigt snygga och roliga. Med ack så känsliga. Men det vet du ju själv.
    Samma för min del, ett tag sen jag hade Apistogramma. Men de drar alltid ögonen till sig när man går i butik.
    Skoj också med VF och få chansen att se de ursprungliga färg och form. Tycker mig börja bli lite trött på odlad fisk som lyser som lampor och tex säljs som "super double mega red". Köper gärna F1 eller F2 om jag får chans.
    Men som sagt, nu har du något mys att titta på i morgon när man kan vara lite trött.

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      "Skoj också med VF och få chansen att se de ursprungliga färg och form. Tycker mig börja bli lite trött på odlad fisk som lyser som lampor och tex säljs som "super double mega red".
      Precis så känner jag ofta. Dessutom var dessa billigare än de där dubbelröda varianterna. Finns att beställa från Imazo.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        Användare
        • september 2006
        • 796

        #4
        Den på bilden är en hanne. Men de som ser ut som honor behöver inte vara honor.

        Jag hade vilda Apistogramma cacatuoides på 1970-talet. Blandade små-cichlider i ett "fyrkantigt glasrör" (400 liter, 2 meter långt!). Ingen fisk tog skada eftersom det var många fiskar och gott om utrymme. A cacatuoides-hanen simmade fram och tillbaks och klådde upp allt i sin väg. Men jag tror att det var just den här individen som var ilsk.

        Dom var från Leticia. Det finns bilder i artregistret.

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #5
          Ja, jag har tittat runt var denna jag har kan ha sitt ursprung. Lite tidigt att se ännu. Men Rio Pachitea, bilden i mitten i artregistret är mest lik. Eller Leticia som jag sett på andra sidor. Jag minns också att vissa hannar kunde vara riktiga busar.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Visst är det kul med alla bilder på cacatuoides från olika fångstplatser vi nu har i artregistret. För ett par år sedan fanns enbart odlade varianter som inte alls representerar vilda. Fortfarande lider vi lite av odlade varianter det här och där.

            ///D
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              Användare
              • september 2006
              • 796

              #7
              Det är nog mest din förtjänst David! Tack för det!

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #8
                Det var en verkligen välförtjänt Guldaborre David fick för ett par år sedan!

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • september 2006
                  • 1805

                  #9
                  Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20160202_003(1).jpg
Visningar: 1
Storlek: 414,9 KB
ID: 694056Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20160202_005(1).jpg
Visningar: 1
Storlek: 191,1 KB
ID: 694057Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20160202_014.jpg
Visningar: 1
Storlek: 447,2 KB
ID: 694058Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20160202_018.jpg
Visningar: 1
Storlek: 338,0 KB
ID: 694059

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    läckra firrar
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    Arbetssätt...